Hej,
då vår diskmaskin inte värmer vattnet pga något fel, så tänkte jag att det vore en bra idé att koppla varmvatten tills den tills det vi köpt en ny.

Jag kan inte riktigt komma på hur jag ev. skulle göra med blandaren (IKEA's Ringskär), om det ens fungerar, hittar ingen info om att det skulle gå i monteringsanvisningen på IKEA's hemsida.

Dessutom står det att "Diskmaskinsavstängningen ansluts till kallt vatten", är det bara en rekommendation, eller enda möjligheten tror ni?

Inuti blandaren är diskmaskinens anslutning kopplad till kallvattnet via avstängningen - Om en lösning skall gå att få till så är det att koppla blandaren fel - Dvs, kasta om kallt och varmt så får du varmt till diskmaskinen. Däremot så kastar du således om vad som är varmt och kallt på vredet på blandaren (Framåt/bakåt).

Det går således inte att bygga om så att blandaren fungerar "normalt" men skickar ut varmvatten istället för kallt.

Rent praktiskt annars så går ryktet att det går fortare att diska då maskinen inte själv behöver värma vattnet...

Om man betalar för varmvatten är det dock en dålig affär. Eftersom merparten av vattnet som används är till sköljning och det vinner man inget på att det är varmt.

BrokenArrow skrev:
Om man betalar för varmvatten är det dock en dålig affär. Eftersom merparten av vattnet som används är till sköljning och det vinner man inget på att det är varmt.
Och rent erfarenhetsmässigt så en tillfällig lösning som fungerar bra kan lätt bli en permanent lösning som efter ett tag kan kosta en del slantar... Beroende på hur man värmer sitt varmvatten i dagsläget då vill säga. Bor man i lägenhet så blir det inget direkt kostnadsökning, villa med VVB så klart att det kan kosta mer, bergvärme och pumpar torde bli överkomligt.

I min Mora-blandare är det valbart mellan varm och kallvatten, men som andra skriver så är det normalt poänglöst eller tom dåligt att koppla varmvatten till diskmaskinen. Många diskprogram går ju på lägre temperatur än vad inkommande varmvatten är och dessutom vill man ofta göra sköljningar med kallvatten.
I min förra lgh var faktiskt diskmaskinen inkopplad på varmvatten av föregående ägare och det tog ett år eller så innan jag listade ut det. Diskmaskinen diskade allmänt dåligt och det luktade illa i den, även fast jag körde rengöring upprepade gånger. Efter att jag kopplat om så blev allt bra igen :)

Tack för svaren,
väldigt informativa, då vet jag lite mer hur jag ska tänka!

Det blir nog ingen omkoppling då, frugan skulle bli galen på mig om det blev tvärtom på blandaren :wow:

Kapar en gammal tråd.. Vi har troligtvis en Ikea "Vimmern" och det verkar som den borde kunna gå ställa om så diskmaskinen hämtar varmvatten istället..

Vi har nämligen precis köpt en ny diskmaskin och den kan/bör anslutas till varmvatten :)

Vi värmer varmvattnet via bergvärme så det borde vara billigare att plocka 9L från våra 180L som finns i bergvärmepumpens varmvattenberedare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.