Monterade en vattenutkastare i mitt garage (varmgarage, ca. 15-16C vintertid).
Nu när första kylan kom så såg jag mycket kondens på vinkelkopplingen inne i garaget.
Väggarna i garaget är lite tunnare än husets väggar, det är vanlig glasfiberisolering i väggen och runt röret.

Hur kommer man från denna kondens? Kopparröret som går genom väggen kommer ju leda kylan in hur mycket man än isolerar röret?

Bör jag vara orolig att det är kondens som skapas inne i väggen?

Det är denna modell på vattenutkastare:
https://www.gustavsberg.com/fileadmin/user_upload/Gustavsberg/pdf-files/633344_6_utomhuskran_17.pdf

EDIT: Inomhus har jag inte anslutit denna till något ännu, utan det är bara vattenutkastaren som går genom väggen. Kan det vara så att när vatten är anslutet på insidan så minskar risken för kondens i och med att vattnet i rören inomhus håller temperaturen lite mer kontrollerad?

Mats-S
Du ska ha ett prisolrör på insidan om röret går i ett kallutrymme/lite uppvärmt, typ sådant här
https://www.biltema.se/bygg/vvs/sanitet-och-vatten/kopparror/isolerade-kopparror/

Det är isolerat så då slipper du kondens på det :-)
Kopplingen på insidan kommer tidvis att ha kondens beroende på fuktigheten i luften och tempen på röret som går in. Där det går igenom väggen är det omslutet av isolering så det bör inte vara något problem.

Mats-S Mats-S skrev:
Du ska ha ett prisolrör på insidan om röret går i ett kallutrymme/lite uppvärmt, typ sådant här
[länk]

Det är isolerat så då slipper du kondens på det :)
Kopplingen på insidan kommer tidvis att ha kondens beroende på fuktigheten i luften och tempen på röret som går in. Där det går igenom väggen är det omslutet av isolering så det bör inte vara något problem.
Ja, som sagt så är inget rör framdraget ännu utan det är bara en vinkelkoppling monterad på vattenutkastarens rör, och det är här jag såg kondensen. Var bara orolig att det skulle vara kondens inne i väggen i och med att väggen är lite tunnare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.