W
Wheelabrator: Här kommer en rapport om hur det blev i slutänden. Jag hade en förhoppning om att helt kunna avlägsna denna rörstump och koppla direkt på T-kopplingen istället. Det är en gammal Securexkoppling. [bild] Köpte denna pryl i förhoppningen att den skulle fixa biffen men ack så jag bedrog mig. [bild] Gängan i denna är aningens för liten, den passar inte på kopplingen :cry: Så istället
9 svar · 2,8k läst
·
Immobil
Immobil: Jovisst kan man det, om de ser bra ut. Ibland kan dom vara hårt rostangripna och då är det utbyte som gäller.
4 svar · 1,6k läst
·
T
Teleportgubben: Gräv ner och under plattan där du tänkt att vattnet ska gå in, sedan borrar du upp ett hål! Det kan funka med en slagborr men en vinkelslip är ett måste för att få bort armering en! Dra in vatten slangen, sen åter fyller du det du har grävt fram, gjuter invändigt och låter det brinna klart! Inkoppling av vattnet är ingenting jag kan tyvärr!
2 svar · 698 läst
GoC
GoC: Nu är jag ingen rörmokare, däremot uppfödd i en rörmokarfamilj, men jag har aldrig hört om halvkopplingar med gummipackning. Men ser då jag googlat att både Biltema och Clas Ohlson har sådana med gummipackning. Så det finns tydligen men dom verkar läcka :) Men då du nu har dragit fast kopplingen så är det nog bara en ny gummipackning som gäller och att dra åt ”försiktigt” som
4 svar · 3,6k läst
·
B
bradgard: [citat] Det är samma slags sil runt resten av huset, därför blev det en sån just. Den andra självrensande hade för stor öppning som det såg ut också. Annars hade det varit ett klart val (fast kanske har nån funktion i sig?)
5 svar · 2,5k läst
·
MrJay
MrJay: Finns en artikel på första sidan: https://www.byggahus.se/badrum/kostnad-bygga-nytt-badrum Lycka till, jag misstänker du kommer behöva det.
1 svar · 1,2k läst
·
N
Nyckeltjyv: Hej, Nu börjar tvättstugeprojektet rulla mot sitt slut och det som återstår är att ansluta inkommande vatten till blandare och TM. Är väldigt grön när det kommer till VA så skulle uppskatta om någon kan berätta vad jag behöver för delar för att få ihop detta enligt bilder. Utvändigt diameter på rör i ventilerna är 12mm. Blandar anslutningar är G3/8" (R10) Anslutning till
0 svar · 909 läst
·
U
uppdandom: Låter bra! 160 mm verkar det vara - har förstått att det är något slags standard. Inget annat som är viktigt att tänka på? Packningar?
2 svar · 1,2k läst
·
U
uppdandom: Toppen! Tack igen för snabba svar!
6 svar · 6,9k läst
·
I
imatah: bra fråga. Orange rutan är förslag från ägare av stor tomt. vilka är nackdelarna med detta förslag?
2 svar · 1,1k läst
·
useless
useless: Jag tror snarare det är någon form av centralvärme via en gemensam värmepumps- eller fjärrvärmeanläggning. Men du borde väl få räkningar från energibolaget om du har fjärrvärme? Vad står det där?
16 svar · 3,9k läst
·
S
Svante Svenson: Frågan är om du vill ha PRK, åtminstone jag tycker att plastkopplingarna är enklare att få på och föredrar dem därför för bevattning, dessutom tokbilliga, motsvarande är denna: https://www.rinkabyror.se/artikel/plastkoppling-20x20r-utv/
8 svar · 2,8k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: [citat] Så är det nog. Men helt onödigt. När ett utmärkt svar redan givigts, är det onödigt att ställa samma fråga en gång till. Staffan
10 svar · 5,9k läst
·
K
Kas-Jar: [citat] Då är jag med. Inte bra, med andra ord :) Får bli att ta ett helomtag och lösa det permanent! Bör jag ta hit någon som kontrollerar fuktnivåer etc i plattan för att eventuellt förebygga framtida problem?
12 svar · 3,8k läst
D
dalldalldall: Flyttade hit till min gård 99, gjorde då test på vattnet med anmärkning på järn och e koli. Drickbart med anmärkning. Gjorde nytt test 2010, typ samma resultat. La ner nytt avlopp för nått år sen, dock har gamla avloppsbrunnen(cementrör) med skit i stått kvar fram tills för några månader sen. Gjorde nytt test förra månaden, nu är det helt plötsligt arsenik en bra bit över
0 svar · 3,2k läst
L
Loxxx: På plats. Använde en fil och hammare att knacka med. Filen byggde inte så mycket. Grävde även upp gropen.
9 svar · 3,6k läst
·
U
Unpoor: [citat] Aaa smart :-)
6 svar · 3,3k läst
Stickan56
Stickan56: [citat] Klämringskoppling är det som redan sitter där. Du skall inte ta bort befintlig koppling bara byta utgående rör mot en propp. Mutter har du redan i befintlig koppling. En propp kostar 25 kr på byggvaruhus. Exempel på propp [bild] Skall du sedan höja standarden när du återställer så monterar du en Ballofix mellan befintlig koppling och tvättställ. Jag skulle däremot inte
5 svar · 3,3k läst
·
B
bossespecial: När man har ett kapillärbrytande skikt under plattan lägger man dräneringens högsta punk(underkant rör)i underkant detta skikt. Bygger man nytt lägger man ett 150mm dränerande skikt. Har man inget dränerande skikt är det svårt att veta vilket djup som är lämpligt då marken ändå kommer suga upp vatten kapillärt till plattan. Men 150mm kanske är bättre än ingenting. Dräneringen
1 svar · 5,6k läst
·
V
vorchan: Hej! Jag skulle behöva hjälp att identifiera kranen nedan, är det någon som känner igen modellen? Den sitter i ett äldre tvättställ med separata kranar för varmt och kallt. Detta är kallvattenkranen som tappat sin blåa "plupp" och dessutom läcker. Finns det kanske någon reservdel som kan åtgärda läckaget? [bild] [bild]
0 svar · 1,9k läst
·
Bruzz
Bruzz: Jag har (hade) samma fenomen. Tänkte precis skriva här när jag tror jag löste det själv. Men skriver iallafall då någon annan kanske får samma fel. Det var bara varmvatten som kom när jag hade fullt tryck på kranen, vid halvt öppet så kom det ljummet vatten och med bara lite öppet så kom det kallt vatten. IVT bergvärmepump. Jag testade alla kranar inne och det var samma fenomen.
17 svar · 5,4k läst
·
S
Strontus: Och om det skulle råka bli något med skruvkork så får du gå en gång till ;-)
8 svar · 3,5k läst
·
G
Gårdsboende: Funkar denna ordning på samlingsröret? [bild]
13 svar · 21,6k läst
·
E
erikbjäre: Hej, Vi ska renovera ett badrum som har ett förseglat avloppsrör som sticker upp ca 1 dm över nuvarande golv/våtrumsmatta. Inför att vi ska ta in offerter på nya rördragningar undrar jag om en sådan försegling kan ”gömmas” i golvbjälklaget eller om alternativen är antingen att ha det som idag, eller att dra ner förseglingen under golvbjälklag/isolering och kanske då helt enkelt
0 svar · 3,7k läst
D
Daniel 109: Skulle det påverka vad jag sett?
5 svar · 2,7k läst
·
jonmo
jonmo: Jag ser att jag uttryckte mig otydligt. Jag vill alltså vrida på kopplingarna så att de anslutningar som nu sitter ihop med ett upp- och nedvänt U kommer mitt för varandra. Då borde jag kunna slippa att det bygger så mycket på höjden. Tanken är fortfarande givetvis att själva pjäsen behåller sin orientering.
8 svar · 2,5k läst
·
R
Rolle85: Hehe coolt
4 svar · 3,5k läst
·
R
hnnie
hnnie: Vi har nu hittat brunn nummer 2. Den är i stort sett tom. Sedan trådstarten har vi hunnit med 2 slamtömningar. Eftersom att vattnet inte verkar ledas vidare till brunn nummer 2 så har vi beställt högtrycksspolning i båda ändarna av röret. Vattnet kommer inte igenom så röret är antagligen knäckt. Vi har en granne som vi pratat ihop oss med att göra en gemensam avloppsanläggning,
16 svar · 5,7k läst
·
K
KTM950: Har nu lyckats byta blandaren, det blev en HansGrohe som Jula hade rabatt på. Även om jag inte fick svar här så hittade jag svaret i andra trådar så jag sammanfattar lite, kanske är det till nytta för någon annan nybörjare: - Matarrören under befintliga kopplingarna sågades av med bågfil (inte så lätt som man kan tro). - Blandaren demonterades och den nya sattes dit. Detta var
1 svar · 4,9k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: Det ser betydligt bättre ut.
16 svar · 6,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.