Hej. Har precis köpt ett hus med egen vattenkälla och pump/hydrofor.
Jag behöver fylla på luft men inte säker på hur jag ska gå tillväga då det inte sitter nåt nivåglas på hydroforen. Luftnippel finns på toppen och kompressor har jag. Som det ser ut på hydroforen så tolkar jag det som att den vill ha 2,5bars lufttryck?
Betyder det att jag ska stänga av pumpen, tömma tanken helt på vatten. Stänga alla kranar och sen trycka i luft upp till 2,5bars tryck och sen dra på pumpen igen?

• Blå hydrofortank med informationsetikett som visar modell, kapacitet (100 liter) och rekommenderat lufttryck (2,5 bar).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C CeeM skrev:
Hej. Har precis köpt ett hus med egen vattenkälla och pump/hydrofor.
Jag behöver fylla på luft men inte säker på hur jag ska gå tillväga då det inte sitter nåt nivåglas på hydroforen. Luftnippel finns på toppen och kompressor har jag. Som det ser ut på hydroforen så tolkar jag det som att den vill ha 2,5bars lufttryck?
Betyder det att jag ska stänga av pumpen, tömma tanken helt på vatten. Stänga alla kranar och sen trycka i luft upp till 2,5bars tryck och sen dra på pumpen igen?
Vad jag kan förstå så är det en hydropress du har. Börja först med att trycka ner käglan på luftventilen med en skruvmejsel eller dylikt, kommer det vatten är gummiblåsan kass. Kommer det luft eller ingenting så är det ok.
Stäng sedan av pumpen, finns det en avstängning mellan pumpen och hydropressen kan du stänga den med.
Öppna sedan den närmaste kranen. Fyll på med luft till 2,5 bar enligt vad jag tolkar det. Kör sedan igång pump och öppna eventuell avstängning mellan pump och hydropress. Stäng kranen, kolla aå pumpen går och stänger av sig som den ska, annars kan man ibland få justera tryckbrytaren. Tänk på att öppna alla vattenförbrukare försiktigt i huset efter operationen då det kan bli luftfickor i rören som puffar ut.

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
Första gången jag ser en så bra typskylt, som både visar funktionen av en hydropress och var man fyller på luft !
Detta borde alla tillverkare ta efter.

Hennke85 Hennke85 skrev:
Vad jag kan förstå så är det en hydropress du har. Börja först med att trycka ner käglan på luftventilen med en skruvmejsel eller dylikt, kommer det vatten är gummiblåsan kass. Kommer det luft eller ingenting så är det ok.
Stäng sedan av pumpen, finns det en avstängning mellan pumpen och hydropressen kan du stänga den med.
Öppna sedan den närmaste kranen. Fyll på med luft till 2,5 bar enligt vad jag tolkar det. Kör sedan igång pump och öppna eventuell avstängning mellan pump och hydropress. Stäng kranen, kolla aå pumpen går och stänger av sig som den ska, annars kan man ibland få justera tryckbrytaren. Tänk på att öppna alla vattenförbrukare försiktigt i huset efter operationen då det kan bli luftfickor i rören som puffar ut.
Okej så pass Kan verkligen ingenting om sånt här än. . Menar du att jag ska vänta tills det slutar rinna i närmsta kranen innan jag fyller på luft? Nu när jag sätter i slangen till kompressorn så visar den 6bar så fort jag trycker till på munstycket. Visserligen ett Biltema munstycke så manometern kanske felar?

Varken vatten eller luft kom ut när jag tryckte ner käglan. När jag drog igång pumpen igen nu så kör den som den ska ett tag sen står den och "hostar" nån minut innan den blir tyst igen.

Jo det ska vara trycklöst när du fyller på så du får rätt tryck i hydropressen.
Den jobbar med en gummiblåsa full med luft som komprimeras ju mer vatten du har i hydropressen.

Hennke85 Hennke85 skrev:
Den jobbar med en gummiblåsa full med luft som komprimeras ju mer vatten du har i hydropressen.
Toppen. Verkar va mitt munstycke som är kass så får ta en sväng och köpa nytt så ska jag prova sen. Antar att det sliter att inte ha luft i blåsan så pumpen får vara avstängd tills det är fixat. tack för hjälpen så länge. Återkommer sen om jag inte lyckas lösa det

C CeeM skrev:
Toppen. Verkar va mitt munstycke som är kass så får ta en sväng och köpa nytt så ska jag prova sen. Antar att det sliter att inte ha luft i blåsan så pumpen får vara avstängd tills det är fixat. tack för hjälpen så länge. Återkommer sen om jag inte lyckas lösa det
Det är inte blåsan, som fylls med luft, det är utrymmet runt omkring ( se figuren på typskylten ). Blåsan är det som innehåller vattnet och som expanderar när vattentrycket ökar och som sedan trycks ihop av den i stålkapseln inneslutna luften, ända till vattentrycket blir så lågt att pumpen startar igen.
@Hennke85

Redigerat:
Hennke85 Hennke85 skrev:
Var och köpte nytt munstycke nu till kompressorn men har fortfarande problem. Munstycket når inte att trycka ner den lilla piggen i nippeln på hydropressen så jag lyckas inte få i nån luft. Är det nåt speciellt munstycke jag behöver. Jag trodde det skulle funka med en sån jag pumpar bildäcken med men det verkar vara för djupt eller vad mans kan säga. . Bygger bara upp tryck i luftslangen

C CeeM skrev:
Jag behöver fylla på luft
Hur vet du det? Kan det vara så att du har alldeles för högt tryck redan, så att kompressorn inte orkar ? Det brukar vara typ " en vanlig bilventil" , så om den inte kärvat ihop, så bör det gå med ett standardmunstycke.

Eller så trycker den ner piggen tillräckligt men kommer inte i nån luft hur som helst

Sitter det en manometer på munstycket också ?

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Hur vet du det? Kan det vara så att du har alldeles för högt tryck redan, så att kompressorn inte orkar ? Det brukar vara typ " en vanlig bilventil" , så om den inte kärvat ihop, så bör det gå med ett standardmunstycke.
Det vet jag ju inte iofs.. jag ska förklara problemet lite bättre. Senaste dagarna har pumpen stängt av sig titt som tätt. Alltså brytaren vid pumpen har löst ut eller vad man säger.. Det vanligaste problemet verkar vara att det behöver fyllas på luft? Eller är det kanske nåt helt annat som har med pumpen att göra? Om det nu är tryck i redan, borde det då inte komma luft ur nippeln när jag trycker ner piggen? Manometern till kompressorn visar inget annat än det tryck jag bygger upp i slangen.

Det har också varit väldigt ojämnt tryck i kranarna senaste dagarna. Det liksom pulserar

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Sitter det en manometer på munstycket också ?
Enda manometern är den på kompressorns munstycke

Jo, det verkar på fel beskrivningen, som om det fattas luft. Att det inte kommer luft ur ventilen, när du trycker ner " piggen" kan ju bero på att antingen finns det inget lufttryck eller så har ventilen kärvat ihop.Insatsen brukar kunna skruvas ur med en smal tång om man inte har tillgång till rätt specialverktyg ( förr i tiden fanns det ju vändbara ventilhattar i metall avsedda för just detta ).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.