B
Byggdjuret: Kommunen uppskattar inte vårat avlopp länge. Troligtvis för att ingen vet var vattnet tar vägen:D Så nu måste vi alltså leta fram den stora plånboken och investera i ett riktigt avlopp. Förutsättningarna är enkla. Idag har vi utedass. Så det är dusch och kök som vi måste hand om. Vi är inte speciellt ofta på plats. Utan 1-2 veckor på sommaren. Just nu 3 vuxna och ett barn.
0 svar · 689 läst
J
jonaserik: Bara att prova GDSGD ( går -det -så-går -det) :D
5 svar · 1,9k läst
S
Svantesons: Se till att använda riktiga kopplingar i övergången bara. Nippel om det är muff eller typ Fernco om det är spik. Kommer gå fint.
5 svar · 4,5k läst
·
B
Bordsduk: Hej! Jag är ute efter någon lösning för att skarva ett pex-slang med klämringskoppling och samtidigt behålla tätheten i ytterröret. Själva skarvandet av slangen är inga problem, det finns det lösningar för men jag kan inte hitta något för att skarva tomröret. Tomröret är ju för litet för att dra över själva kopplingen. Någon som vet om detta går att lösa?
0 svar · 741 läst
Chril
Chril: Enormt gensvar ju! Nåja – själv är bäste dräng. Hittade denna på nätet. Har en plan B om den inte funkar. https://www.vvsobygg.se/wafix-forminskning-excentrisk-for-slatanda-110x90mm.html?gclid=EAIaIQobChMIjOmHjPu76gIVldwYCh3pnA89EAQYASABEgL0TvD_BwE
1 svar · 976 läst
·
J
johanfa: Okej det behövs nog mer info ... du har två brunnar... men en pump ? som du har tagit upp och det kommer fortfarande svart vatten? Delar du vattensystem med någon granne ?
3 svar · 640 läst
R
RoAd: [citat] Ok, inser att min fråga var otydlig. Om jag ska använda kopparrör vill jag inte ha en skruvad skarv var N-te meter. Min fråga skulle väl egentligen varit om det gick att skarva enbart rör mot rör utan specialverktyg som löd- eller klämutrustning. [citat] Intressant lösning. Det borde ju inte göra något med så lite vatten extra under betongen. Problemet är att jag inte har en
7 svar · 1,6k läst
S
Svantesons: [citat] Men råkar man köpa något som inte ligger med i avtalet så sitter man där en ventil för 5000 spänn...‍♂️
9 svar · 1,1k läst
·
D
Daniel Lundberg: [citat] Hej. Exakt mellan vilka delar kommer vattnet i från? Försöka torka rent och kolla när maskinen körs var det kommer i från. Försök hitta översta punkten det läcker från. Kolla om det läcker även när maskinen är avstängd men om kranen är på.
1 svar · 4,2k läst
·
ricebridge
ricebridge: Vilka grejer du behöver är kort och gott de som passar. Diameter och gänga kan vara olika, är du osäker så ta helt enkelt med dig en bit till affären och jämför. Det brukar inte behöva tätas utan det brukar vara klämkopplingar; den ring som följer med och som ser ut som en vigselring i guld ska träs på röret och sen är det bara att skruva åt. Undvik om möjligt så många
1 svar · 1,5k läst
·
leby
leby: [citat] Bra ide med ersättningsmuff... om du vill kan du ju kapa en kort bit av ett 75 rör och klämma i muffen vid avslut om gumminippeln du ska använda endast passar i röret
12 svar · 6,2k läst
·
A
andost: [citat] Det blev detta och rör-i-rör inuti väggen, upp ovanför innertaket och genom tegelväggen till pannrummet där vattnet finns.
6 svar · 2,4k läst
·
N
Nahpets: Hejsan! Eftersom BDTanläggningen gjordes innan krav på anmälan kom så finns inget att hämta hos kommun. Men ... framgång dock litet bakslag också. Jag hittade husritningar med översikt av VA-dragningen. Tyvärr så angav den inte rätt plats på en eventuell kammarbrunn. Så det blev kompisens inspektionskamera som gjorde fyndet: ingången till 2-kammarbrunnen finns på ca 1,5 meters
11 svar · 3,6k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Jag försökte först med ett spikhuvud att dra ur mässingbitarna, dvs satt in en spik med huvudet först och förde åt sidan så huvudet tog bakom kanten. Men det satt verkligt stenhårt. SÅ då kortade jag PEX-rören ca 5mm så jag fick tag med en tång och kunde vrida/vicka ur bitarna. Det fanns lite att ta av på PEXrörlängden.
2 svar · 1,0k läst
·
Ulltand
Ulltand: [citat] Nej det är inte normalt att luktar från avloppet vid blåst. En lösning kunde kanske vara att installera en vinddriven fläkt på avloppet.
1 svar · 1,5k läst
D
Daniel 109: Ett överhettningsskydd är ingen termostat, även om många envisas med att kalla dem för det.
35 svar · 5,2k läst
·
A
AndersS: Luftinjektor kan vara en lösning men man ska också kontrollera vad vattnet innehåller med egen brunn därför vattenprov. Du kan få andra utfällningar utav järn, mangan, etc. Men åter igen är det i normalfallet fastighetsägaren som ska lösa vattenproblem.
28 svar · 3,7k läst
·
K
kattparet: [citat] Jag gjorde en ganska temporär lösning tills jag fick bort och tillbaka elementet. Tog två snabbkopplingar och gjorde en cirkulation med en trädgårdsslang. Det forsade inte vatten men det var inte helt tätt. Så fick stå en liten burk under som tömdes emellanåt.
2 svar · 1,5k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Riskerna för ditt dricksvatten är ingen faktor här. Men viktigare: Du kanske kommer att behöva gräva om markbädden och då vill du inte ha en vattenledning där. Och om vattenledningen börjar läcka (i skarvarna) så sabbar det också markbädden. Så jag skulle flytta ledningen.
1 svar · 917 läst
P
Prodigys: [citat] Jag har letat lite sporadiskt också men inte hittat något.
1 svar · 928 läst
W
Winston2009: Trekammarbrunn med infiltration fick det bli. Jag hade turen att hitta en projektör oberoende till leverantör Som hjälp till och kommunen godkände infiltration. Skönt att ha hittat en lösning och nu är arbetet i full fart. Tack för all hjälp av er här på forumet!
10 svar · 9,6k läst
·
P
pwskg: Kollade ner i röret och såg att det stod vatten i böjen, följde röret under stugan och upptäckte att motfallet var ganska mycket större än jag trodde. Fixade det och nu rinner det bra mycket bättre!
8 svar · 4,1k läst
·
J
johan_paz: Jag misstänker att jag kanske kommer över 5mg/l som denna mätare kommer upp i, men den är helt klart något att satsa på, tackar :)
2 svar · 2,7k läst
13th Marine
13th Marine: [citat] Siffrorna i tabellen är tryckfallet i meter vattenpelare, och 10m vattenpelare är 1bar. Så 18 innebär 1.8bar.
10 svar · 3,9k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Köpte också en diskbänk (oanvänd) på blocket för 10 år sedan. Köpte till alla rördelarna, och det funkar perfekt: [bild] [bild] [bild]
5 svar · 4,8k läst
·
Alex D
Alex D: Hej, vi bor i ett radhus där förra ägaren bytt fasad och då byggt ut fasaden bredare än tidigare fasad. Stupröret som gått ner i marken tidigare (och till någon dränering antar jag) når nu alltså inte till anslutningen i marken. De har då satt på en lövrens på anslutningen i marken, och en annan lövrens på sista sektionen på stupröret, men detta gör en ganska dålig lösning
0 svar · 2,6k läst
·
B
ByggNiclas: [citat] Du menar att det är ett "fall" någonstans i avloppsröret som gör att det låter? Det droppar när blandaren är öppen dvs när det är ett konstant vattenflöde.
2 svar · 540 läst
Martin Missil
Martin Missil: Hej, jag är inne i ett projekt att måla om garaget inklusive golvet som är från 1976. Där finns en golvbrunn enligt bilder. Den var i värre skick än väntat. Förstår att den mer framtidssäkra lösningen är att byta alltihop men har inte riktigt tid och lust med det just nu. Hade tänkt lösa det med lite lagningsbruk och hammarlack, men gravrosten är djup... Ser ut så här efter en
0 svar · 1,8k läst
·
B
ByggNiclas: Hej, Jag har läst runt i olika trådar kring ämnet men inte riktigt hittat den variant jag har. Har ett nybyggt hus vari det brummar i ledningarna, men det gör det när kranarna stängs. Har provat att stänga olika "hårt" och visst kan jag kanske uppleva en viss skillnad men ljudet uppkommer i bägge fall. Tycker det är en tydligare vibration på kallvattenröret jämfört med det varma.
0 svar · 1,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.