Hejsan!

Håller på och totalrenoverar min tvättstuga.
Ville byta gamla värmerör och dra nya prisolrör dolt i golv/vägg.
Hade tänkt kapa rören som sticker upp i taket och dra nya rör.
Märkte dock att rören som går upp i tak (se bild) går upp mitt i vardagsrummet på ovanvåningen och sen vidare i golvet till 2 andra radiatorer ca 5m ifrån varandra.

hur ska jag lyckas få bort rören som går upp i taket? Vill alltså få in nya rör i väggen och sen jacka ur skarven tak/vägg för att få allt dolt.

De ena rören (de vita) är inga problem att byta. De är de andra som går upp i taket som är problemet (se bilder). Dimensionen är utv 35mm.

vill gärna byta dem för att frigöra plats på väggen för ny inredning.
 
  • Äldre värmerör och fittings på en vägg, några leder upp till taket, indikerar renoveringsutmaning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla rostiga värmerör och nya prisolrör som löper längs en vägg mot taket i en under renovering tvättstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förstår att det kanske inte finns något att göra än att låta det vara kvar :(
Synd när man vill göra det korrekt. Somnade sent vakna tidigt pga det här problemet som jag inte kan lösa.
 
Hej,

Varför kan du inte ta bort de gröna rören och fälla in de nya i taket? Det borde inte vara några problem tycker jag. Eller missar jag ngt uppenbart?
 
Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
Hej,

Varför kan du inte ta bort de gröna rören och fälla in de nya i taket? Det borde inte vara några problem tycker jag. Eller missar jag ngt uppenbart?
Problemet är att jag inte vet hur jag ska kunna kapa röret som sticker upp i taket.
Den ena först har ingen kapmån, eller tänker jag fel?

alltså ser ut som en gängad T koppling som går upp. Vet inte hur jag ska kunna få på en skarv där som kan bli dolt.
Tänker du man bilar upp taket och sen skarvar i taket och sätter igen?
 
T Tummespik skrev:
Problemet är att jag inte vet hur jag ska kunna kapa röret som sticker upp i taket.
Den ena först har ingen kapmån, eller tänker jag fel?

alltså ser ut som en gängad T koppling som går upp. Vet inte hur jag ska kunna få på en skarv där som kan bli dolt.
Tänker du man bilar upp taket och sen skarvar i taket och sätter igen?
Ja exakt, jag tänker att du knackar upp taket runt skarven och kapar ovanför kopplingen.
 
Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
Ja exakt, jag tänker att du knackar upp taket runt skarven och kapar ovanför kopplingen.
Vågar man det? Lite orolig att man ska sabba rören när man slår upp taket.
Men blev lite glad nu. Du kanske har rätt! Har du erfarenheter av liknande?
 
T Tummespik skrev:
Vågar man det? Lite orolig att man ska sabba rören när man slår upp taket.
Men blev lite glad nu. Du kanske har rätt! Har du erfarenheter av liknande?
Du får vara lite försiktig, tex. handknacka ner det som är närmast röret. Jag har gjort exakt samma resa i mitt hus. Några gjorde jag så som jag beskrivit och på några ställen skarvade jag nedanför taket och byggde en låda runt de nya rören.
 
Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
Du får vara lite försiktig, tex. handknacka ner det som är närmast röret. Jag har gjort exakt samma resa i mitt hus. Några gjorde jag så som jag beskrivit och på några ställen skarvade jag nedanför taket och byggde en låda runt de nya rören.
tack för råden! Minns du vad för VVS delar du använde?
Känns som man måste knacka bort en bra bit upp och runt för att komma åt med vinkelslip för att kapa och sen kunna sätta på och dra åt delarna.

skulle helst vilja kapa så pass högt upp att jag kan sätta på en 90* vinkel för att dra in den mot väggen och sen fräsa in rören i väggen.

minns du vad gör dimension du hade på dina gamla rör?
Jag tänkte gå ner till 15 prisol. Hoppas man inte får en kännbar effektförminskning..
 
T Tummespik skrev:
tack för råden! Minns du vad för VVS delar du använde?
Känns som man måste knacka bort en bra bit upp och runt för att komma åt med vinkelslip för att kapa och sen kunna sätta på och dra åt delarna.

skulle helst vilja kapa så pass högt upp att jag kan sätta på en 90* vinkel för att dra in den mot väggen och sen fräsa in rören i väggen.

minns du vad gör dimension du hade på dina gamla rör?
Jag tänkte gå ner till 15 prisol. Hoppas man inte får en kännbar effektförminskning..
Jag använde pex, 22 mm för huvudmatningen och 15 mm för avsticken till radiatorerna. Jag körde därför med klämringskopplingar. För att koppla på det gamla röret använde jag en klämring för det ändamålet (googla super blue).

vinkelslip blir inte bra att använda av två orsaker, 1 brandrisk 2 snittet kommer inte bli tillräckligt rakt för att ansluta något nytt emot. Jag använde en röravskärare modell jätteliten så behövde jag inte ta upp så stort hål i taket.

Jag kommer inte ihåg vilken dimension jag hade från radiatorn men det var ngn gammal standard men det löste sig med klämringen super blue.

jag fällde också in mina rör i taket och inte i väggen så jag satte bara en t-koppling på det gamla röret.
 
Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
Jag använde pex, 22 mm för huvudmatningen och 15 mm för avsticken till radiatorerna. Jag körde därför med klämringskopplingar. För att koppla på det gamla röret använde jag en klämring för det ändamålet (googla super blue).

vinkelslip blir inte bra att använda av två orsaker, 1 brandrisk 2 snittet kommer inte bli tillräckligt rakt för att ansluta något nytt emot. Jag använde en röravskärare modell jätteliten så behövde jag inte ta upp så stort hål i taket.

Jag kommer inte ihåg vilken dimension jag hade från radiatorn men det var ngn gammal standard men det löste sig med klämringen super blue.

jag fällde också in mina rör i taket och inte i väggen så jag satte bara en t-koppling på det gamla röret.
Ok, tack! Däremot är mina rör av stål/galv så måste ha en vinkelslip eller tigersåg. Kanske gör som du och bygger en liten låta direkt under rören.
Måste fundera :)
 
T Tummespik skrev:
Ok, tack! Däremot är mina rör av stål/galv så måste ha en vinkelslip eller tigersåg. Kanske gör som du och bygger en liten låta direkt under rören.
Måste fundera :)
Överväg multiverktyg i så fall, snittet måste bli rakt om du ska få det tätt
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.