Byggahus.se

Vilket system har jag?

1. F
    Medlem Nivå 1
    Har läst igenom en fackbok, den behandlar hem i England men jag tycker det mesta verkar likt med några detaljskillnader.

Man pratar om direkt system där huvudvattenledningen går direkt till förbrukarna (via grenar) och indirekt där man har en cistern på vinden dit huvudledningen går och denna då i sin tur matar förbrukarna. Sedan finns det ett där huvudledningen matar vissa förbrukare medan andra får via cisternen.

Cisternen är väl ändå inte expansionskärlet utan något helt annat?

I mitt hus är det ett öppet system med expansionskärl på vinden. Huvudledningen med kallvatten går direkt in i värmeanläggningen men grenar sig till kallvattenanslutningen på tvättställ, WC etc. Någon stor cistern på vinden har jag då inte. Är det ett direkt system jag har då?

2. useless
    Lök. · Nivå 25
    Expansionskärlet är till värmesystemet som är ett eget slutet system som inte har något med tappvattnet att göra (mer än att man fyller på värmesystemet från tappvattnet vid behov).

Cisterner för tappvattnet på vinden låter som något som behövs om det är dåligt tryck eller flöde på inkommande vatten?

• Laddar…
  3. F
    Medlem Nivå 1
    Då bör mitt system klassas som ett direkt då det inte går någon omväg till förbrukarna antar jag.