S
Sidiz: Provade att ta ner våtsugen å sög upp allt.. var tydligen inte någon sand och bara kalk. Så har precis fyllt på med en 20kg säck med brunnskalk. Återstår att se om man får ett bättre ph-värde :D
5 svar · 3,2k läst
·
J
jalmars: Det har du förstås rätt i. Tack!
2 svar · 1,7k läst
T
Taxture: Är väl bara att kapa där och sätta en skarv?
1 svar · 2,3k läst
·
prototypen
prototypen: Ingen film men kapa av och sätt en skarv. Protte
1 svar · 1,2k läst
K
klimt: Du har redan fått svaret att den du har en relation till är den du köpte huset av. Om det finns ersättningsberättigade fel så är det denne du kan ställa krav på, ingen annan. Din säljare kan eventuellt föra kraven vidare till tidigare ägare, men det är säljarens problem. Du kan läsa lagstiftningen i Jordabalken och dess kommentarer. Det är inte så enkelt som att alla fel som inte
5 svar · 3,3k läst
·
useless
useless: Håller med. Några dl är mer normalt.
2 svar · 715 läst
Krilleman
Krilleman: Vilken tur :p
2 svar · 708 läst
D
DjKool: Hej, Vi har ibland problem att tvättmaskinen inte får vatten och kommit fram till att det beror på att ibland sätter filtret igen och det verkar bero på sediment eller liknande från brunnen. Går det att lösa genom att ha något annat filter tidigare eller skall man försöka trycka brunnen? Med vänlig hälsning, MO
0 svar · 956 läst
M
Myckling: [citat] Och även om två olika rörmokare har diametralt motsatt åsikt är båda lika säkra på sin sak.:) OnT. Har en ca 45 graders lutning på en del av avloppet i fritidshuset och aldrig haft problem med stopp pga detta.
38 svar · 8,4k läst
·
B
bygges: I huset jag har från slutet av 70-talet går det spillrör från VVB och elpanna ner över en aluminiumtratt som sitter på golvet över ett ca 20 mm hål till ett lika stort rör som sedan är ingjutet i betong och går 2 meter bort till en gammal brunn. Brunnen måste bytas i samband med renovering. VVB och elpanna ska nu flyttas till andra sidan väggen den står mot nu, vilket är mer
0 svar · 1,2k läst
R
Revoman: [citat] Låter vettigt, så är det nog (y)
4 svar · 811 läst
A
ArneTW: Vad betalar de för driften idag? /ATW
2 svar · 1,6k läst
·
J
Jotsat: Tack för svar @Melb . Då offeranoden "aldrig" blivit kontrollerad (sitter fast), muttern har utfällningar i sig, säkerhetsventilen har beckat igen efter 2 år och hela beredaren har lite rost överlag i kanter osv blir det till att köpa ny istället. Nibe Compact verkar vara det som är "standard", så kör på det. Vi är bara två i hushållet, så 150-200 fungerar bra. Angående Rostfri,
2 svar · 1,4k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Kanske tittar du ned i ett sandfång för en brunn utanför källardörren? I så fall leder ett rör till en spygatt utanför huset och ett annat rör leder från brunnen till ditt avlopp.
2 svar · 2,5k läst
·
I
iasmatt: [citat] Gött! Så då behöver jag två dubbelmuttrar och två klämringskopplingar men inga stödhylsor längre, eller hur? Kan ju vara smidigt men kanske lite mer begränsat då jag inte kan styra längden som med stumpen. Tack återigen för svar! Finns så himla många rördelar att välja på :)
4 svar · 4,7k läst
·
joakim_j
joakim_j: Hej! Jag monterade just ner en blandare. När jag skulle lossa muttern som håller blandaren till blandarfästet så satt det som berget, och det var skitsvårt att hitta något vettigt mothåll. För att göra en lång historia kort så drog jag runt "den gängade delen" i blandaren ett par varv. Dvs den delen där man sätter blandarfästets mutter. Den gick runt utan större motstånd
0 svar · 1,0k läst
J
jonaserik: Så i från början ? Kan vara kopparspån/annat skit som kommit in i blandaren vid montaget, hur man gör kan bara rörisen tala om, ring rörisen och påtala det.
1 svar · 3,6k läst
·
T
turbo100: Hej, Ja det är precis det jag vill göra :) Jag ska ta med själva strålsamlaren till en VVS-butik så får jag hoppas. Löste problemet temporärt på annat vis så har lite mer tid att leta. Tack för input om gänga!
3 svar · 2,1k läst
M
Mulltoa: Har denna mulltoa i ett fritidshus. Det finns 1) Kärl 2) Lock med hål för rotationsplattan 3) Lock med 4 mindre hål. Jag förstår det som att alla delarna ska användas och då också skapa ”urinseparation”. Men hur ska de monteras?? Förstår nog inte urinsepareringsdelen..... Tacksam för råd och, om möjligt, även bilder. Har hittat en instruktion på nätet från Husqvarna, men den
0 svar · 3,3k läst
T
TonyM: [citat] Ja jag låter den stå på CP2 nu. Dvs det den stod på när jag köpa huset.
6 svar · 2,5k läst
A
AndersS: Japp, pumpen suger så länge den har vatten och sedan blir det stopp när det kommer luft. Stäng av pumpen och fyll på vatten, till slut har du fyllt slangen.
13 svar · 3,6k läst
·
D
dennisloo1: [citat] Toppen. Tackar.
4 svar · 5,9k läst
·
HerrWigren
HerrWigren: Tack för svar! Riktigt dålig koll på sådana prylar men det stämmer säkert Doften kan mycket väl komma från avloppet direkt. Får väll försöka fylla på vattenlåset med jämna mellanrum och se om det blir bättre kanske? Och efter detta byta ventilen. Röret som ventilen sitter på kommer från köket uppe på entréplan och används således flitigt.
2 svar · 2,7k läst
·
T
tgr_se: Du har troligtvis en hydrofor eller hydropress. Efter den men innan VVB skall filtret in. Är det bara lite grus funkar patronfilter till åretrunthus. Är det sämre kvalitet så får du skaffa ett bättre och dyrare filter.
5 svar · 13,1k läst
E
ErikBerg: Räknar kallt med att jag kommer behöva rening för att ha det som dricksvatten, så i första hand blir det till de andra behoven jag har.
2 svar · 3,4k läst
H
Habbestorparn: [citat] Vi fixade det mesta genom att vi har flera regntunnor. Det gick bra att diska, duscha. Det som är jobbigt är tvätt av kläder. Vintertid hade det ju vart extremt jobbigt. Men sommartid...faktiskt ganska enkelt. Och ja jag är glad över att det hände på sommaren :-)
58 svar · 7,9k läst
·
C
caanol: [citat] Den noterade jag inte ens. Däremot så testade jag att skruva på muttern ovanför fjädern, ett varv medsols åt gången. Resultatet av det blev att tillslag resp. frånslag följdes åt parallellt s.a.s. uppåt i tryck. En av anledningarna till höjningen är att jag måste ha minst 2,5 bar för att kunna tömma pinkhinken, Separetts ejektortank. Om det finns marginal neråt har jag
5 svar · 12,6k läst
·
M
mattoys: En tryckreduceringsventil löser det. Dock så kan du inte få 3 bar ut om det är det lägsta du får på pumpen, utan trycket blir något lägre då du behöver ett litet tryck för att driva vattnet genom ventilen.
1 svar · 4,2k läst
F
fredand44: Hej, Jag må vara lite trög men jag hittar inte armaflex med dessa mått någonstans. I synnerhet tycks det inte gå som privat person i alla fall. Om jag minns rätt varma inte välkommen som privat person hos en större firma som börjar på A... Men nu hade jag en rackarns tur. Under lite bråte hittade jag att en tidigare ägare till huset (eller jag själv) sparat lite tub. Så jag fick
19 svar · 4,9k läst
·
S
Specterbyrde: [citat] Stämmer bra. Till toan kan du sätta en sån i singelversion. Använd bara vatette kopplingar Indien dimension 15, koniska. Vinkeln i ett av dina inlägg går bra.
18 svar · 4,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.