Jag har dragit PEM-slang under mark till utsidan av garage, för att kunna ha en utvändig ventil där till vattenslang, etc.

Det verkar som att PRK ofta hanteras som frosttåliga och får stå med vatten i under vintern, men hur är det i praktiken? Kan man räkna med att det håller i många år utan att behöva tömmas? Är det skillnad på olika fabrikat, eller spelar det mindre roll?

Vi söder om Göteborg, så det är ju ingen lång kall vinter, och förhoppningen hade varit att kunna använda vatten när det är frostfritt, och inte behöva tömma så fort det blir risk för frost.

L linusc skrev:
Jag har dragit PEM-slang under mark till utsidan av garage, för att kunna ha en utvändig ventil där till vattenslang, etc.

Det verkar som att PRK ofta hanteras som frosttåliga och får stå med vatten i under vintern, men hur är det i praktiken? Kan man räkna med att det håller i många år utan att behöva tömmas? Är det skillnad på olika fabrikat, eller spelar det mindre roll?

Vi söder om Göteborg, så det är ju ingen lång kall vinter, och förhoppningen hade varit att kunna använda vatten när det är frostfritt, och inte behöva tömma så fort det blir risk för frost.
Hej,
Har precis samma frågeställning. Har du gjort som du beskrev och hur blev i så fall resultatet?

/M

Det fungera ypperligt
Jag har en sommarvattenledning hemma som legat i 25 år minst. Den tömmer jag aldrig och det är flera t-kopplingar i marken. Enda som frusit sönder är ett par kulventiler som jag glömt ställa i halvöppet läge så dom tömts på vatten.

Låter bra. Vad har du för tappventil som klarar frosten? En PRK ventilfäste med kran eller något annat?

Igen speciell. Stänger av vattnet på hösten. Det är sommarvatten från en älv.
Sätt dit en billig kulventil. Fryser den sönder så får du montera en ny. Där är bara ventilhuset som spricker av frostsprängning, men ventilen är tät när den är öppen eller stängd.
Här är dock en i plast som ser ut att klara frost
https://waterboys.se/catalog/products/tappkran-frostsaker

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.