Vatten & Avlopp
Awes78: Jag har grävt upp runt en grävd brunn och Lyft, tvättat och gjutit igen skarvarna med en kraftigt betongklack utifrån, samt jämnat till inifrån så det är slätt. Jag har läst mängder med trådar kring det här och de flesta säger att man ska lägga lerjord eller liknande runt brunnen för att täta från ytvatten. Men duger det med ”vanlig” jord runt brunnen ? Vill också höja upp
Mikael_L: Men faktum kvarstår. Frågan är svår att förstå och indata ofullständigt, så ingen kan ändå räkna ut något åt dig, inte som blir rätt i alla fall. Så fram tills att DU har svarat på våra frågor kommer DU stå utan svar ... Och jag är fortfarande väldigt nyfiken på vad det är du räknar på och varför. Låter nästan lite som en skoluppgift, men det borde det inte, ty dom ska
NoOne2k: [citat] Jag skulle säga att ingen kommun står för konsolen, du som fastighetsägare ska dock ha en mätarplats som uppfyller kommunens (VA-huvudmannens) krav.
Luddis_1: Ser ut som securex. Jag har precis pluggat rvå rör här hemma.Temporärt med en vanlig plugg. Förutsätter att du får bort den övre kopplingen, annars en hatt kanske kan funka för dig.
Peter Engkvist: Ramlade över det här paketet nyss... onekligen bra pris jämfört med konkurrenterna..... Är det någon som har egna erfarenheter kring detta? Eller har någon aning om det är en vettig lösning?
Mats-S: [citat] Av ren nyfikenhet ställer jag frågan, någon som råkat ut för att berusade vuxna ställt sig på rören i badrummet .... jag har aldrig hört om det, har faktiskt aldrig hört om att barn gjort det heller. Har säkert förkommit ... men hur ofta? Vill absolut inte dissa kommentaren jag citerar, endast nyfiken hur vanligt det kan vara :cool:
grelle: Jag har köpt ett Beulco vattenmätarskåp och ska ställa dit det nu inför rörmokeriet i en platta på mark med gjutning inom 1 vecka. Det medföljde ett metallstativ för att ställa det på. Typ som två ben med rejäla fötter. Ska jag förbi se detta och använda armeringsjärn om jag ämnar att montera skåpet i regelvägg ? Eller ska man ändå använda stativet ? Får för mig att det
grelle: Tack det blev PEX rör i rör 15 i dimension. Mycket bra. Hyrde dessutom en frigolitskärare, vilken underbar pryl! Som smör.
Linuslin: [citat] Meh! Det finns det ju visst. Kollat runt på flera hemsidor och pratat med två rörmokare men nada. Tack! Då kan man väl köra en vanlig klämringskoppling sen övergång till 15mm.
fixarpelle: [citat] Tackar för ett bra svar, planadapter 1870669 var billig så det blir nog den lösningen.
Inga-Lill Fjällström: Vi är två grannar som delar på en djupborrad brunn, och när mitt hus byggdes upp igen efter en brand, så passade jag på att installera ett vattenfilter där vattnet kommer in i badrummet. Alla rörkoppningar fungerar, det enda är att när jag ska byta bomullsfiltret så får jag det sällan tätt. Filterbehållaren är från Jula och jag har fått reklamera den ett par gånger nu, men då
Skånepöjk: Du kommer aldrig få bort pluggen utan att ha sönder gjutjärnet. Bila bort och ersätt med plast, det är det ända rätta.
Sir johannes: [citat] Toppen! Något mer jag behöver eller är det bara tuta o köra?
Claes Sörmland: Damm, pool och akvariefolket är de som brukar sälja PVC-rör för limning till konsument. Tyskland med dess plastindustri och utredda hobbyintressen är ju annars det uppenbara stället att handla på.
TorpAnders: Jag har utan resultat försökt få svar från NIBE i vilket kärl jag ska köpa till ett visst vatten, kanske någon här besitter kunskap i ämnet? Så vad gäller, rostfritt, koppar eller emalj till detta vatten? pH 7,7 Hårdhet total 11 Klorid 80 Konduktivitet 64 Som en twist så finns en av varianterna på plats redan med x års facit, jag återkommer om det så får vi se om det stämmer
carl fabian: Bra förslag,klurade på om man kunde med någon rök nära brunnen se om den rör sig uppåt vid påslag av vp,eller kanske täta allt noga med plastfolie och se om lukten försvinner vid påslag
useless: Det finns som sagt var ingen elpatron där, utan bara en cirkulationspump. Har ni testat åtgärderna som står här: https://www.uponor.se/-/media/country-specific/sweden-bld/download-centre/current/underfloor_heating/maintenance/bld_ufh_5209_102013_push12_atgarder_vid_missljud.pdf
Paddannn: Finns det någon duktig som kan hjälpa mig reda ut hur jag lättast löser detta? Hoppas bilden är tydlig nog.
topmount: När du backspolar kan ju spolningen stjäla tryck, det är ju därför man gör det när man normalt sett inte tappar. Vår pump stänger iallafall av sig om den inte får vatten. Backspolar ni varje natt?
StoffeGbg: Anslutningsslang finns ju i alla möjliga längder. Jula har ex 70 och 150 cm. https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vvs-installation/pex-slangar/anslutningsslang-452361/
Espen81: [citat] Aha, det har jag inte tänkt på - det får kontrolleras - är ett gammalt hus (från -46) och vi har bott här i två år och har alltid låtit mer eller mindre så kan mycket väl vara så. Tack! (y)
HeBro: Nu vänder jag mig till expertisen för att få lite rådgivning. Lång historia kort är att en mängd hus på vår gata ink oss har blivit tvingade att installera en villapumpststion vid omläggning av avloppssystemen i gatorna i hela området. Vi har höjdskillnad ut mot gatan o kan således inte ha självfall. Det kommunala va-bolaget lägger över i princip hela installationen o arbetet på
joakimarn: okej då behöver jag inte leta vidare, men tycker detta borde vara något som skulle finnas. Bör man köra med en plan ändkrage i så fall eller löser väggbrickan centreringen?
systerl: Hej har tagit in offerter från tre företag via Bra Byggare. Någon här som har erfarenheter av någon eller några av dessa: VVSTrygg KRI Relining och rörinspektion Solna Relining Service AB De två första gav relativt likvärdiga offerter rent prismässigt medan den sista ligger minst 100 tkr över efter rot.
Bronken: Tack då var det som jag trodde :). Dock lyckades/vågade man inte vrida vreden som satt väldigt hårt tydligen. Jag får testa lite försiktigt när jag själv är på plats. Dom är nog inte vridna på under detta årtusende (om man ser till resten av inredningen).
Staffans2000: Eftersom du renoverar kan det ibland vara tvunget att göra på det sätt som går. Dessutom är det inte förbjudet enligt någon lag. Utan endast en vägledning som försäkringsbolagen gillar. Men i ett wc utan dusch, är risken för vattenskada väldigt liten. Så gör så gott du kan, men riv inte huset för att följa föreskrifterna slaviskt. Staffan
thomsko: Skulle behöva en uppskattning på hur många liter vatten ett dräneringssystem åstadkommer eftersom jag har ett problem med grannar som tror att mitt system är kopplat till den gemsamma avloppsanläggningen. Vi är ett antal fastigheter som är kopplade till en gemensam avloppsanläggning. Då anläggningen svämmat över vid några tillfällen gjordes en undersökning där man pekar ut min
Egen brunn2: Vi har en hydrofor i huset men inte filter. Har aldrig haft problem förut.