Vatten & Avlopp
Peter Engkvist: Hitta just lite GIS- stöd för enskilda avlopp Där får man reda på hur stor risk det skulle vara med ett avlopp på t.ex den egna tomten https://ext-geoportal.lansstyrelsen.se/standard/?appid=920b023b74d84b3eac70d847ea9b2c42
kgu: Har monterat en vattenfelsbrytare i sommarhuset efter en incident. Inför vintern tömmer vi anläggningen på vatten. Blåser rent med tryckluft. Gjort så under ca 15 år med gott resultat. Har i sommar monterat A-collections vattenfelsbrytare som styrs av en magnetventil. Måste jag montera bort den eller räcker det med att blåsa den ren? Rörkrökaren som monterade den kunde inte svara på
Clys: [citat] [citat] Jag svarar här på min egen fråga. Jag har nu haft Strand Solid SO-1503 i två år och är mycket nöjd med den. Funkar perfekt och är riktigt snygg!
cpalm: [citat] Aha, en manuell antingen-eller-lösning. Inte det mest eleganta alternativet, men det borde ju funka.
praame: [citat] Wow - vilken grej! Ja, den lär ju betongen fästa finfint på. Tack för tipset!
S0MMER: Mycket bättre bild! Vart läcker det ifrån? Ta lite papper och torka helt rent och försök klura ut från vilken del vattnet kommer. Gängtejp används mycket sällan till dessa installationer, när man kopplar nipplar och dyl utan packningar är det i så fall bättre med lin och pasta. Men, om du inte vill byta allt mot nytt kan du kika på följande. Se bild: 1. Saknas packning eller ej
Pärran: Skarva värmerör har alltid varit tillåtet. Även om man idag såklart undviker det. Det vet jag utan att ha ett enda certifikat eller ha jobbat som VVS:are en enda dag. Jag gjorde i och för sig en veckas pryo hos den lokala rökrökaren i byn när jag gick i 9:an! Gällande ursprungsfrågan så är det ju en renovering och då blir det avsteg från idag gällande regler om det inte är lätt
Tummen_mitt_i_hand: Återkommande problem. Den röda. Inkommande har jag lyckats pumpa in luft i. 2.2 bar. Den efter. Vid radonetten tömde jag med öppen kran och den avskild från röda. Så fort jag började fylla på luft i silver radonetten började det komma vatten från kran. Fyllde ändå på till 2.5 bar. Men se på filmen. Jävlar vad fort den tömmer. Det är väl inte normalt? Någon som har koll?
JSE: Här har du en från purus: https://www.purus.se/produkter/produkt/golvhuv-40-vit/
tommib: Nja. Du kan använda en sådan men du måste då kapa bort den befintliga klämringen på röret, blanda aldrig fabrikat. Sen måste du ha ett par stumpar 12Cu, en ny övergång (om du inte får loss den gamla klänningen, vilket är svårt) och en lämplig övergång mot akvariegrunkan. Lättare i så fall att köpa en kulventil med R10inv i bägge ändar och använda den istället för muffen.
HasseTeknik: Är du säker på att ventilerna vid " kikröret" är öppna båda två, så att du faktiskt läser av rätt nivå? Hur skiljer sig nivåerna vid pumpens till- respektive frånslag?
Håbbe01: Hej, Urin får ej ledas till BDT avlopp då urin innehåller det mesta av kroppens fosfor avfall. Separett delar upp avfallet i två delar urin och fekalier vilka måste lagras innan kompostering eller bevattning.
Håbbe01: Jag kan lägga mig i detta lite också :). De flesta värden ligger på gränsen och ser inga problem med detta. Testresultaten variera ofta på samma vatten. Hur provtagningen görs är viktigt speciellt bakterie provet. Ofta tappar man vatten ur kran direkt men glömmer att ta skruva av strålsamlaren och spola ur ledningen ordentligt. I strålsamlaren sparas mycket skit under åren och
bradgard: Har efter bortkoppling av vattenradiator nu fyllt på värmesystemet från pannan, gått runt och öppnat alla ventiler och luftat x antal gånger. Märker att det då och då "knäpper till" och låter som om det suger eller vad det är i elementen. Försökt lufta pumpen. Är det mer luft i ledningarna? Ska jag lufta när pumpen är på eller av för att få bort luften?
Xentrikk: Hm, låter märkligt! Vill minnas att det är stört omöjligt att hitta en uttalat dricksvattengodkänd pumpautomat. Har om jag förstår det rätt att göra med vilket gummimembran som finns i tanken att göra. Men jag är bara google-lekman, så om det finns någon med koll på vatten här så får ni gärna kommentera!
JoGu84: Jag har köpt ett hus med byggår 1909. Jag tror att källarplan blev tillbyggt på 60 - 70 talet Huset ligger på en slänt och jag har inga indikeringar på att källaren är fuktig (Jag har ägt huset i 10 månader) 50 m framför huset har jag ca 15m ner till klaräven. 10m brevid huset har jag ca 5m ner till en banvall som idag används som cyckelbana. På den sida av huset där avloppet
Byggdjuret: [citat] Man får vara försiktig. är man det så borde de bra.
mattoys: [citat] Har du problem på samtliga tappställen? För i kranar brukar det finnas strypningar och likaså i duschmunstycken. Om det är på samtliga ställen så är corre's lösning att föredra, reduceringsventilen ger dig samma låg tryck oavsett vad samfälligheten levererar(så länge det är högre än det trycket du vill ha). Med Ballofix-strypningen så varierar ditt tryck med
mattoys: Enligt dem så skall det funka. http://wiloservice.se/index.php/dokument/download/518a341661adc Finns restriktioner på höjden mellan tappstället och vakten. Är volymen låg i slangen efter tryckvakten så kan det var svårt att få det att funka.
Oskpal: Hej. Mitt första inlägg här Jag har inte hittat någon bra detaljerad information om hur jag ska få in vintervatten i huset. Anslutning från lokal vattenförening finns i den gamla grävda och stensatta brunnen. Sommarvatten finns idag. Har någon tips om bra källor/länkar där jag kan läsa på? Vilket typ av material/standard på slang/rör? Grävdjup? Vad tänka på vid grävning? Hur
thced: Jag har två stycken skjutventiler som stänger av två utav fyra delslingor i mitt enrörssystem. Dessa ser enligt mig identiska ut, men skiljer i hur många varv som krävs för att stänga av. Den ena kräver ca 3 varv, den andra ca 10 varv. Bör jag misstänka att där sitter skräp i den ena, eller kan det vara fråga om olika modeller..? Jag funderar på att byta dessa mot nya när jag ska
Soltorp40: Galv kan vara lite "vass", och det är Zink - inget jag skulle gilla att krama med fuktiga händer, med risk för att man sedan torkar sig i pannan, rinner i ögonen, äter något med fingrarna etc. Ta hellre vanligt blått rör - rent stål.
Stefan1972: Det beror ju på toalett och vad den anslut i för typ av rör. En bild på det området hjälper nog.
cccalle: Mina byggare har anlitat en underentreprenör som jag inte riktigt litar på. Tycker att denna rördragning ser lite sned och ful ut - tänker att plaströret inte ska sticka ut från väggen och att röret inte ska pressas nedåt så att det och plattan böjs. Det som pressar ned röret är den lite för långa slangen till tvättställsblandaren. Men frågan är om detta är ok rent tekniskt
MaxEO: Hej! Vi håller på att planera för ett nytt hus. Kommer troligen att köpa ett hus-skal, d.v.s. vi behöver planera planlösningen själva. Ska köpa in hela jobbet att få en platta gjuten (60-80m² med golvvärme) och har förstås lite frågor kring allt detta. Jag kommer inte utföra VVS-arbetena själv, men skulle vilja planera det väl för att minimera utgifterna. Kommer däremot bygga