Jag avser att relina avloppen i huset, eftersom det börjar bli dags och relining innebär en snabb åtgärd utan uppbilning av golv med golvvärme och uppgrävning av tomt mm. Rören håller ihop fortfarande, men det finns kraftiga förslitningstecken särskilt på köksstammen som är oval och rostig. Avloppet är gjutjärn från 1957.

Denna golvbrunn vet jag dock inte riktigt vad jag ska göra av. Här är de parametrar jag spelar med.
  • Reliningföretaget kan åtgärda den men det kostar 15000 kr.
  • Den är nedsänkt i betongen så den hamnar ivägen där den är i tvättstugan. Man kan inte gå över den eftersom den ligger i en grop.
  • Rören som går ner är spillvatten från tvättmaskin, torktumlare och avfuktare. Jag skulle hellre ha tvättmaskinavlopp på en annan plats, t.ex. bakom tvättmaskin/torktumlare men dessa står på en tjock betongsockel som vore asjobbig att bila bort. Den är 20 cm tjock och kanske 1,5 kvm stor. Det har stått en panna där tidigare. Dessutom är det ganska skönt att få upp maskinerna lite i höjd.
  • Jag tänkte klinkra golvet någon gång och då vill jag gärna ha golvbrunnen i höjd med klinkret.

Gammal, rostig golvbrunn i betong omgiven av linoleummatta med avloppsrör från hushållsmaskiner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Reliningföretaget föreslår att man helt enkelt lämnar golvbrunnen som den är och relinar röret fram till golvbrunnen. Jag funderar på följande lösning.

* Relina fram till golvbrunnen, spara den som den är.
* Vid klinkring, bila upp golvbrunnen och ersätta den med en modern plastbrunn samt såga/bila ur hörnet på socken där det vita PP-röret går nu, och gjuta in en 5 eller 7,5 cm avloppsrör där som ansluter till golvbrunnen. Då kan jag dra ner tvättmaskinsavloppet där och slipper rör som sticker ut över golvet.

Eller borde jag bila upp golvbrunnen redan nu, vid reliningen? Och byta till en vanlig brunn med plastlock och dra in tänkt avloppsrör? För visst är klinkerramen som man lägger över en golvbrunn högre än själva golvbrunnen? Då får jag bort golvbrunnens höjdproblem nu, och sedan får jag det snyggt sen när jag klinkrar?

Tar gärna emot tankar och kommentarer.

Offenten jag fått från Sundahem är på 148000 kr före rot och 121000 efter rot, och är baserad på att jag har två toaletter och en köksstam och några stick på avloppet. Tar gärna emot kommentarer på priset. Har inte tagit in några andra uppgifter ännu men tycker att det ligger i linje med vad jag förväntade mig. Priset inkluderar 15000 för golvbrunnen.

Enligt Sundahem så är det inga problem att byta golvbrunnen först.

Vad ska man ha för golvbrunn som man gjuter in och som har ett sidoavlopp? Bör man köra 7,5 cm sidoavlopp?

pelpet pelpet skrev:
Enligt Sundahem så är det inga problem att byta golvbrunnen först.

Vad ska man ha för golvbrunn som man gjuter in och som har ett sidoavlopp? Bör man köra 7,5 cm sidoavlopp?
Blev det någon relining gjord? Får man i sådana fall fråga vad ditt intryck var av utförandet och resultatet?

Jag valde att inte gå vidare med reliningen just nu av olika skäl, men främst eftersom priset jag fick av Sundahem inte var så bra att jag bara kunde ta det rakt av. Efter att ha diskuterat det med en rörmokare och Sundahem så kom jag fram till följande lösningsförslag:

1) Bila upp golvbrunnen och ersätta den med en modern plastbrunn samt såga/bila ur hörnet på socken där det vita PP-röret går nu, och gjuta in ett 5 eller 7,5 cm avloppsrör där som ansluter till golvbrunnen.
2) Relina
3) Lägga på en klinkerram vid klinkring.

Det visade sig också att Sundahem hade missat eller struntat i avloppsavluftningen. Rörmokaren rekommenderade att den ska relinas också eftersom fukt annars kan rinna ner mellan reliningen och det gamla gjutjärnsröret. När jag bad om en ny offert så sprang priset iväg en del till.

Jag ser det arbete som jag gjort som ett första steg i en relining. Jag har fått en bild av skicket på mitt avlopp och det visar att det enbart är köksstammen som är i dåligt skick. Resten såg relativt fint ut. Det är min bild av läget efter att ha sett filmningen. Jag tänker mig att killen från Sundahem skulle ha varit mycket tydligare att påpeka behovet om det fanns riktigt tydliga rörskador. Skulle något allvarligt fel ändå inträffa på köksstammen så att relining blir omöjligt så är den relativt enkelt att dra om. Golvet i köket och hallen är uppreglat betonggolv och det skulle gå att lägga in ett avloppsrör under golvet i samband med byte av golvet, vilket jag ändå tänkt göra vid tillfälle.

Jag ska också titta på möjligheten till relining av inkommande vatten. Det röret är också gammalt. Har inget problem med det just nu, men det finns grannar som har haft det.

Jag tänker mig också att det vore bra att slarva med att hälla fett i avloppet. Köksstammen hade ett fint fettlager på 1-2 cm i botten som skyddade rörbotten mot korrosion. Vid filmningen drogs ett spår upp i fettlagret. Jag tänker mig att det är bra för röret om fettlagret återställs.

Planen är att byta golvbrunnen och sedan göra en ny offertrunda med fler firmor och försöka få till ett riktigt bra pris genom konkurrens och flexibilitet.

frågan är om relina är rätt väg att gå överhuvudtaget i enskilda småhus? Säljarens ord låter såklart bra men med tanke på hur det brukar se ut så är det ju antingen eller. Då är rören fina och relining fyller ingen funktion eller så är det sönderrostat totalt och då är det ju bortkastade pengar att relina.
I mitt huvud är relining bra på större hus/fastigheter/hyreshus där man har höga och långa stammar ingjutna. Man vill ha nåt som ökar livslängden med 30 år till utan nå större konstigheter och det behöver inte betyda att stammarna är dåliga. Man vill bara vara säker på minskade läckage risker helt enkelt.

Att relina inkommande vatten om det är järnrör måste ju vara försäljarsnack också....De kan ju vara gravrostiga och vara helt igenkorkade av rost ibland. Måste ju bara sluta med dyra försök och att kunden får betala en hiskelig summa ändå för firman kunde såklart inte veta att det var sååå dåligt.

Jag tycker du ska spara de där pengarna och istället planera för hur avloppet enklast kan bytas ut helt istället. (om det nu är dåligt)

Orsaken till att jag i huvudsak tittar på relining är att det finns en massa saker ovanpå avloppsrören som jag vill spara. Huset har inte källare, och en del av rören går under golv med klinker och golvvärme. Utanför huset står ett stort och uppvuxet träd som troligen måste tas bort om man ska gräva sig ned till avloppet och byta det. Det är alltså i grunden samma tänk som kring hyresfastigheter - dvs att relining kanske är tekniskt sämre och dyrare när det gäller själva rören men att det går fort och är enkelt och inte orsakar så mycket stök i övrigt. Det är bara att leva på take away-käk och se till att gå på toa hos grannen några dagar, betala och sedan är det klart.

Är rören bara tillräckligt stabila för att man ska kunna relina så är det inget problem att de är sönderrostade. Sundahem använder strumpmetoden och bygger upp ett nytt plaströr i det befintliga betongröret. Sedan kan gjutjärnen få rosta i frid. 40 år senare kan man relina en gång till om skicket indikerar att man borde göra det.

Rören är nog inte så dåliga, med undantag för köksstammen. Och ett läckage vore nog inte katastrofalt heller. Det rinner ner avloppsvatten under huset då och det gör nog inte så mycket. Det finns väl en liten, liten risk för sättningar och lukt men jag tror inte den risken är så stor. Jag ser mera relingen som en underhållsåtgärd. Förr eller senare måste någon (jag eller kommande ägare) göra något åt avloppen. De är ju ändå 63 år gamla.

En tänkbar fulmetod är att jag helt enkelt struntar i det tills vidare, och skjuter in ett 75 mm avloppsrör (plus två prisol eller pexrör-i-rör var varm/kallvatten) under köksgolvet i förebyggande syfte när jag byter golvet. Det borde handla om ca 1 dags extraarbete. Då kan jag nog skjuta på det hela i 10 år och växla över till det nya röret om behov uppstår. Och få in en golvbrunn i köket.

pelpet pelpet skrev:
Jag valde att inte gå vidare med reliningen just nu av olika skäl, men främst eftersom priset jag fick av Sundahem inte var så bra att jag bara kunde ta det rakt av. Efter att ha diskuterat det med en rörmokare och Sundahem så kom jag fram till följande lösningsförslag:

1) Bila upp golvbrunnen och ersätta den med en modern plastbrunn samt såga/bila ur hörnet på socken där det vita PP-röret går nu, och gjuta in ett 5 eller 7,5 cm avloppsrör där som ansluter till golvbrunnen.
2) Relina
3) Lägga på en klinkerram vid klinkring.

Det visade sig också att Sundahem hade missat eller struntat i avloppsavluftningen. Rörmokaren rekommenderade att den ska relinas också eftersom fukt annars kan rinna ner mellan reliningen och det gamla gjutjärnsröret. När jag bad om en ny offert så sprang priset iväg en del till.

Jag ser det arbete som jag gjort som ett första steg i en relining. Jag har fått en bild av skicket på mitt avlopp och det visar att det enbart är köksstammen som är i dåligt skick. Resten såg relativt fint ut. Det är min bild av läget efter att ha sett filmningen. Jag tänker mig att killen från Sundahem skulle ha varit mycket tydligare att påpeka behovet om det fanns riktigt tydliga rörskador. Skulle något allvarligt fel ändå inträffa på köksstammen så att relining blir omöjligt så är den relativt enkelt att dra om. Golvet i köket och hallen är uppreglat betonggolv och det skulle gå att lägga in ett avloppsrör under golvet i samband med byte av golvet, vilket jag ändå tänkt göra vid tillfälle.

Jag ska också titta på möjligheten till relining av inkommande vatten. Det röret är också gammalt. Har inget problem med det just nu, men det finns grannar som har haft det.

Jag tänker mig också att det vore bra att slarva med att hälla fett i avloppet. Köksstammen hade ett fint fettlager på 1-2 cm i botten som skyddade rörbotten mot korrosion. Vid filmningen drogs ett spår upp i fettlagret. Jag tänker mig att det är bra för röret om fettlagret återställs.

Planen är att byta golvbrunnen och sedan göra en ny offertrunda med fler firmor och försöka få till ett riktigt bra pris genom konkurrens och flexibilitet.
Fett och gjutjärn är ingen bra kombination. Det är alltid köksstammar som rostar sönder först pga fettet.

• Gilla
Josel
  • Laddar…
R Relining skrev:
Fett och gjutjärn är ingen bra kombination. Det är alltid köksstammar som rostar sönder först pga fettet.
Vill du förklara hur det hänger ihop? Normalt så brukar ju fett skydda metall från korrision.

pelpet pelpet skrev:
Vill du förklara hur det hänger ihop? Normalt så brukar ju fett skydda metall från korrision.
Fettet ligger ju mot gjutjärnet och är konstant fuktigt vilket får rören till köken att rosta sönder snabbare.
Det är alltid kökstammarna som går sönder först.

• Gilla
Josel
  • Laddar…
Det låter konstigt? Järn som är skyddat mot luftens syre brukar inte rosta särskilt fort.
Fett och olja används som rostskyddsmedel.

• Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
D Dr.L skrev:
Fettet ligger ju mot gjutjärnet och är konstant fuktigt vilket får rören till köken att rosta sönder snabbare.
D Dr.L skrev:
Som jag förstått det är det framförallt frätande kemikalier såsom maskindiskmedel som knäcker köksstammar, inte fettet. Precis som useless säger används fett och oljor normalt som rostskyddsmedel.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.