Vatten & Avlopp
mogge_73: Har man järn eller mangan i vattnet, drar dom det bundna syret ur vattnet när vattnet står still. Oxidationen sker alltså i ledningsnätet. Sedan pillar vattnet loss bitar som fastnar i silarna. Lösningen är alltså att ta bort järn och mangan innan det går in husets ledningar. Ett grov/partikelfilter löser inte detta problem, snarare gör det värre då vattnet cirkulerar i grovfilter
doubleH: Du behöver en excentrisk stos. Tex den här: https://www.proffsmagasinet.se/vvs-inomhusklimat/installation/inomhusavlopp/avloppsror/jafo-3106678-wc-stos-110-mm-2814655?channable=e43496.MjgxNDY1NQ&VAT=1&gclid=Cj0KCQjwhb36BRCfARIsAKcXh6Gx3v0vuDZN-kDTt3O8qv-SAwV2imWVeTRm5eyh2KCHWFWI9VkK_IIaAgY1EALw_wcB
Renoveringstjejen: Hej! Tack för alla idéer och tips och glada tillrop Det visade sig precis som en av er påpekade att det inte var ett plaströr utan ett gammalt gjutjärnsrör som av ålder hade förklätt sig till plaströr. En konvertering av plast mellan avloppröret och vattenlåset som kostade 19 kr hos Ahlsell löste problemet. Eller inte riktigt, förrän en gullig röris köpte den åt mig där jag
useless: Så här säger säker vatten: Tryck- och täthetskontroll av rörinstallationer kan utföras enligt anvisningar på säkervatten.se om inte leverantören anger annat i sin monteringsanvisning Så börja med att kolla vad tillverkaren anger i sin monteringsanvisning. Det trumfar Säker vatten.
doubleH: [citat] Frågan om ev dränering från vv-beredare har ställts lite högre upp i tråden utan att få ett entydigt svar.
NoOne2k: [citat] När jag inte är föräldraledig jobbat jag med det. Problemet är dels ledningsmaterialet, dimensionen och ledningslängden. PE leder ljud väldigt dåligt, därför kan det vara svårt att höra läckan på så stort avstånd. Då det inte är något större tryck i ledningen kommer det inte att uppstå något läckljud som med lätthet går att identifiera. Till kabelsökare finns det
stugan_i_skogen: Icke-livsmedelsgodkänt (?) fett används i ej godkända pumpar , vill jag minnas att jag fått det förklarat för mig...
RaskBjörn: Är det ok att använda Bauhaus gråa HT-rör (ej godkända för ingjutning) i en genomföring från trossbotten, genom en makadambädd, genom ett hål i betonghålsten och ut 50cm utanför huset, och sedan ansluta med röda markavloppsrör vidare? Ingen belastning på de 50cm utanför huset då det är en gräsmatta där högst en människas belastning kommer finnas. Oavsett om PP eller PVC så
Ejjje: Nu har Relita varit här och sugit ut en jävla massa fett, så biffen är löst!
reez: Gammal tråd, men har också goda erfarenheter av dem. Mvh a
kaffetorsk: Funderar också på biofilter. Verkar ju vara en väldigt enkel och bra lösning för gråvatten, eller?
Simme74: Ja! Kan jag använda denna till att koppla tvättmaskinen och side by side kyl frys inomhus? då jag behöver två utgångar eller finns det något annat? se bild var jag vill ansluta
Måke: [citat] Tack, ja det ska jag göra
mikewse: [citat] [citat] Haha, ja det blev ett 10 ggr större projekt i vårt fall också. Som sagt så kunde vi inte fortsätta med den inköpta påskarvningskopplingen utan inköpte en PRK-skarv istället och förberedde oss på att dela slangen (och på kommande hårda tider). Mycket riktigt så blev det strul direkt. Vi kunde inte ens få ut värmekabeln ur den "fria" änden. Det blev att gräva upp
useless: Det du måste börja med att reda ut är om vattnet i beredaren är kallt eller om det finns varmt vatten där men det blir kallt på vägen ut.
Claes Sörmland: Sen kommer ju frågan när prisskillnaden jämfört med att köpa en ny blandare blir tillräckligt liten? De kostar inte många kronor idag trots kvalitetsmärke och då får man garanti också. Reservdelar blir lätt dyrare än listat med postorderavgifter. Och sen ska man mecka med den gamla blandaren också. Har man otur får man köpa reservdelar i flera omgångar och prisskillnaden mot ny
joasag: Hej, Har precis bilat ur den gamla golvbrunnen och ska gjuta in den nya. Är Kiilto Snabbgolvbruk 60 att rekommendera för detta? Har försökt läsa på instruktionerna, och det står följande: [citat] Är detta något jag behöver göra? Läser man på om Fixbinder så verkar det inte stå exakt samma sak: http://www.kiilto.se/se/produkter/kiilto-fixbinder/ Ska jag stryka på Fixbinder, eller
Niqq: [citat] Vi har ingen saltvatteninträngning. Brunnar i närliggande fastigheter är borrade senare och typiskt borrade till 40-50 meters djup.
[old rusty]: Vissa är väldigt känsliga för skräp utemed listen också (bosch, bosch och bosch framför allt), skura rent ordentligt utmed listen och där den ligger. Sen kan stora saker som får vattenflödet att gå mot luckan ställa till det. Har haft droppar på framsidan på min ett år gamla Bosch innan jag började regelbundet skrubba luckan..
Anonymiserad 22996: [citat] Förvisso, men det är ju en bit upp på väggen och långt ifrån duschen. Känns värre att bryta det i golvet.
MathiasS: Fick hem purus brunnen och började måtta lite. Insåg dock att detta blanka lock inte alls passar i garaget där jag ska ha den. Det blir faktiskt retur på denna och beställning av något med halkmönstrat lock. Hellre fyrkantig brunn än blankt lock, i mitt fall.
DjKool: Hej, Vi har efter en tids urkoppling kopplat in vårt vattenfilter från H2o filterteknik för mangan och järn. Det skulle bara vara att ställa klockan, starta regenering så kommer den sedan backspola på natten. Första regeneringen och backspolningen vi startade fungerade med det verkar som att inatt körde ej backspolningen vilket gör att vi undrar hur ett vattenfilter fungerar? Renar den
jenas: Som rubriken säger, jag behöver tips på en köksblandare utan alla dessa ekonomifunktioner. Jag vill inte ha en blandare som måste vridas max för att få varmvatten. Jag vill helst har fullt drag på vattnet också, ingen strypning. //jenas
S0MMER: Vad är din fråga, och är det verkligen PEM och inte PEX ? :geek:
Henkan Sundberg: [citat] Se till att det är vatten i vattenlåset är ett bra tips att börja med. Torkar brunnen brukar det lukta.
Skärisen: Skruvade lite lätt på översta vredet vilket gav ett sugande ljud. Vred tillbaka det men nu pyser det lite konstant. Någon som vet vad det kan det bero på?
mexitegel: Jag har hjälpt till att lägga slang för sjövärme till värmepump. Fastighetsägaren hade gjutit betongtyngder i 110mm korrugerad dränslang, ca 50cm långa som vi fäste vid slangen med kraftiga buntband på jämna mellanrum. Funkar bra än i dag och det är nog 15 år sen nu.