lärjungen
Fick min första service på vårt minireningsverk i september. Vi har haft det ett år. Det är en Klaro 5 glasfibertank (https://www.avloppscenter.se/vara-produkter/reningsverk/reningsverk-ett-hushall/klaro-5.html).

Servicen i sig var det nog inget fel på, men reagerade på att det blev så dyrt. Vill bara kolla med er andra som har liknande reningsverk vad ni betalar för er service, eller om ni rentav gör servicen själva.

Vid uppstart förra året landade fakturan på 3800:- ink moms. Den årliga servicen som gjordes i september landade på 4075:- ink moms.

På servicefakturan finns två specificeringar:
1 st service Klaro/Graf 5-8pe - 2560:- (ex moms)
1 st fällningskemikalie XL60 25 liter - 700:- (ex moms)
Netto 4075:-

Känns spontant som att en service inte borde kosta mer än själva uppstarten som ju måste varit grundligare (har tyvärr inte kvar den fakturan).

Redigerat:
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Rekommender alla att ta in prisuppgifter på service och slitdelar när man ska välja minireningsverk, och även vad som ingår och inte i servicen. Säljarna ska kunna upplysa om hur bytesintervallen på olika slitdelar ser ut och vad det kostar, om det inte ingår i servicekostnaden. Det verk (inte Klaro) jag tidigare hade (2015) låg på 1680 kr i servicekostnad, 750 för flockningsmedel och 150 kr för luftfilter till membranpumparna. Tillkom milersättning så vår sista faktura landande på 2930 kr. Vattentest avseende pH och fosfor ingick.Det sistnämda för att justera in kemfällningen.Vartannat år vill jag minnas att även membranen till mebranpumparna byttes och de kostade en del. Närmare bestämt 1125 kr såg jag nu.

Så 2930 för grundservice och 4055 med membranen vartannat år. Inklusive moms men som sagt för drygt fyra år sedan.

• Gilla
lärjungen
  • Laddar…
Ja, det var en rejäl kostnad.
Vi, som bara har trekammarbrunn och infiltrationsbädd, betalade i år 868 kr för slamsugning.
Detta sker årligen, och några andra utgifter för avloppet har vi inte.

Det var billig slamsugning, vi betalade ungefär det dubbla. Förvisso var vår brunn då på 6kbm. Nu är den dock tömd för sista gången då vi anslöt till kommunalt vatten o avlopp för några veckor sedan. Det kalaset landade på närmare en kvarts miljon när allt är betalt.

mexitegel mexitegel skrev:
Det var billig slamsugning, vi betalade ungefär det dubbla. Förvisso var vår brunn då på 6kbm.
Ja, det är olika pris beroende på trekammarbrunnens storlek.
Vår är normal villastorlek, 2 kbm, och priset är helt enligt kommunens prislista.

lärjungen
K Knattecrossfarsan skrev:
Rekommender alla att ta in prisuppgifter på service och slitdelar när man ska välja minireningsverk, och även vad som ingår och inte i servicen. Säljarna ska kunna upplysa om hur bytesintervallen på olika slitdelar ser ut och vad det kostar, om det inte ingår i servicekostnaden. Det verk (inte Klaro) jag tidigare hade (2015) låg på 1680 kr i servicekostnad, 750 för flockningsmedel och 150 kr för luftfilter till membranpumparna. Tillkom milersättning så vår sista faktura landande på 2930 kr. Vattentest avseende pH och fosfor ingick.Det sistnämda för att justera in kemfällningen.Vartannat år vill jag minnas att även membranen till mebranpumparna byttes och de kostade en del. Närmare bestämt 1125 kr såg jag nu.

Så 2930 för grundservice och 4055 med membranen vartannat år. Inklusive moms men som sagt för drygt fyra år sedan.
Ok, så min service hamnar i dyrare kanten verkar det som... Till saken hör att killen som gjorde uppstart har slutat och därmed är hans företag också borta. Så han som gjorde service har fått ta över alla uppdrag. Han kanske får köra längre eller nåt än den förra teknikern.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ja, det är olika pris beroende på trekammarbrunnens storlek.
Vår är normal villastorlek, 2 kbm, och priset är helt enligt kommunens prislista.
Å, jag trodde ni fick det ”skitbilligt” :D

mexitegel mexitegel skrev:
Å, jag trodde ni fick det ”skitbilligt” :D
Äh, piss off :cool:

Ni vet väl förresten att picassostatyn/fontänen som står i ett "Picassoparken" nere vid ån Nissan i Halmstad i folkmun heter Tre Piss i Nissan :)
250px-Laxen1-hstd.JPG

Redigerat:
  • Gilla
lärjungen
  • Laddar…
Ja, det var en rejäl kostnad.
Vi, som bara har trekammarbrunn och infiltrationsbädd, betalade i år 868 kr för slamsugning.
Detta sker årligen, och några andra utgifter för avloppet har vi inte.
Du glömmer omgrävning av infiltrationen vart 10-20e år..

K karlmb skrev:
Du glömmer omgrävning av infiltrationen vart 10-20e år..
Ja, det "glömmer" jag, för nu efter tio år så flyttar vi, med ålderns rätt, till en liten bostadsrätt :)

Ja, det "glömmer" jag, för nu efter tio år så flyttar vi, med ålderns rätt, till en liten bostadsrätt :)
Ok..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.