S
Sedcar: Hej! Vi letar efter passande lösning för enskilt avlopp till vårt permanenta boende. Pga avstånd till dricksvattenbrunn är det på gränsen att vi får ha sluten tank. Vi har tittat på biovac minireningsverk som man kan ha inomhus. Någon som har erfarenhet av detta?
0 svar · 1,8k läst
T
Trollstugorna: Vad tror ni om begagnat filter? eller är man småsnål då vid nybygge.....alla bäckar små tänker jag.... Järn/mangan är aktuellt
10 svar · 4,1k läst
K
KPL: [citat] Okej, det sitter en modern säkerhetsventil på den moderna VVB vid kopplet nu som du säger. Då tar jag bort denna.
2 svar · 1,2k läst
·
I
Ingrid E: [citat] Okej, tack för svar! Jag testar igen med lite mer kraft då..
2 svar · 2,0k läst
·
Matti_75
Matti_75: [citat] väggen är den 200-250mm tjock? Bara att bila.
11 svar · 2,0k läst
Henkan Sundberg
Henkan Sundberg: [citat] Överväg multiverktyg i så fall, snittet måste bli rakt om du ska få det tätt
10 svar · 1,6k läst
·
GoC
GoC: Igen speciell. Stänger av vattnet på hösten. Det är sommarvatten från en älv. Sätt dit en billig kulventil. Fryser den sönder så får du montera en ny. Där är bara ventilhuset som spricker av frostsprängning, men ventilen är tät när den är öppen eller stängd. Här är dock en i plast som ser ut att klara frost https://waterboys.se/catalog/products/tappkran-frostsaker
4 svar · 3,8k läst
N
Nallis: [citat] Jag hade för mig att jag gjorde de men hittar inga, måste fråga sambon efter jobbet. Men det jag minns är att det nog inte passade med röret som las i marken, det som fick läggas fram till tomtgränsen för att kopplas på på kommunens del. För det sattes på en del sen en liten tjockare och sen ännu tjockare osv. Så det kanske betyder att det var smalare.
12 svar · 1,8k läst
Stefan N
Stefan N: Nej, det är en klämring till tätskiktet. Det ser ut som dom satt dit en rejäl förhöjningsring på brunnen i detta fallet.
8 svar · 2,4k läst
·
T
tothen4081: Har precis öppnat upp väggen och fann denna 40 cm upp på väggen mellan innertak och bjälklagret
2 svar · 1,0k läst
·
D
dalldalldall: Dum fråga kanske? Jag har aquatron. Så blir väldigt lite skit i 3k brunnen, dock är vattnet ut ur sista kammaren lite slemmigt, skall det vara så? Förstår ju att det inte ska va som dricksvatten
0 svar · 485 läst
I
Isacsson: [citat] Tusen tack då slipper jag böket med en ny!
2 svar · 870 läst
·
P
Prodigys: Om det är ett riktigt problem, dvs så stora mängder vatten att det börjar rinna in på din tomt så kan det även bli så bra att dom sätter en ny brunn utanför ditt hus.
2 svar · 963 läst
·
MathiasS
MathiasS: Bra. Frost tänkte jag inte på. Det är 10-15 grader i garaget på vintern men förstås kallare i golvet, men frost borde det inte bli. Ej heller häller jag ut saker som inte plast tål. Så ja, plast är kanske det förståndiga valet.
2 svar · 2,3k läst
ådal
ådal: Du har nog ett golvvattenlås du kan rengöra! https://faluplast.se/sv/hem/produkter/vattenl%C3%A5s/tv%C3%A4ttst%C3%A4ll/golvvattenl%C3%A5srsk-807389340x50mm__932 https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/DOS/dos_96_8073893_gruppfil.pdf
6 svar · 5,2k läst
·
Lulaua
Lulaua: Äsch, känns lite fegt! Ta något eldrivet, typ tigersåg? :rofl:
3 svar · 1,5k läst
D
Densombyggerlever: Vi ska snart gjuta plattan till vår källare där en del är garage. Vi kommer inte ha avlopp då det medför för mycket kostnader så vi ska installera en avdunstningsränna eller två/tre brunnar utan utlopp där t.ex. smältvatten kan avdunsta. Har svårt att hitta bra/anpassade produkter till det, hittar mest sådana med koppling till avlopp. Det ska alltså vara en behållare/ränna med
0 svar · 3,7k läst
Silver78
Silver78: Det finns pumpar med vacuum och lågt tryck. Men dessa kostar en del.
2 svar · 2,4k läst
Z
zzoink: Det du behöver är 2st 10mm klämringar och sen en till 10xr15 mutter
1 svar · 2,9k läst
·
ådal
ådal: [citat] Jodå det är det.
8 svar · 943 läst
Immobil
Immobil: Det kan vara tryckströmbrytare som håller på att ge upp. Det kan också vara att trycket är för lågt i hydropressens blåsa. Kolla det först.
3 svar · 2,7k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Du har väl en sadelkammare i stallet? Det är ju där du bör ha varmvattenberedaren. För du har väl en vask för diverse rengöring i sadelkammaren? Och i sadelkammaren kan du väl hålla några grader över nollan? Skall du sedan dra vatten till kallt utrymme, där det är frysrisk, så kan du använda en kran för utomhusdragning. Det finns sådana med både varmt och kallt vatten: [bild]
2 svar · 4,2k läst
·
S
Sytes: Hej! Skulle behöva lite tips på vad som kan vara fel på vår vattenanläggning... Består av följande: Ejektorpump: Grundfos CPES 3-80 från 1991 som är kopplad till en hydrofor. Problemet som har uppstått är att den går konstant vilket medför oerhörd strömförbrukning. Står på hydroforen att pumpen ska starta vid 3,6 bar och stanna vid 4,2. Av det jag kan se på hydroforen så får
0 svar · 4,9k läst
·
J
jgg: Ca 170 tkr men jag gjorde några andra jobb samtidigt (dränering, el) så jag vet inte vad enbart själva avloppet skulle ha kostat. Generellt: om de bara kan gräva en grop, kasta ner grejorna och åka hem igen så blir det ganska billigt. Det som kan dra iväg är alla specialare och tillägg som har en tendens att uppstå: "Ojdå, det ligger en väg just där vi behöver dra
7 svar · 5,1k läst
T
topmount: [citat] Hos oss brukar vi klara en hel säsong. Att fylla på luft tar ju typ 5 min.
4 svar · 1,1k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Jag antar att din minikulventil sitter med klämringssidan mot befintligt rör. I så fall behöver du en nippel R15 till R10 (planände) som du skruvar i ballofixen med lin och smörj. Du hade tydligen handlar på Bauhaus. Denna: https://www.bauhaus.se/sexkantnippel-r15xr10
1 svar · 831 läst
·
K
kallebystrom: Fortfarande ingen som har provat?
29 svar · 9,1k läst
·
D
DanneH: Verkar vara en hornbach kulventil [bild] https://www.hornbach.se/shop/Kulventil-15-mm-cu-x-cm-med-vred/5125240/artikel-detaljer.html Jag trodde Hornbach körde Vatette. Har dom extra klamringar till det okända märket oxå? Jag har bara Vatette extra klämningar hemma hur dumt är det att använda olika märken på en radiator slinga, är ju inte superhögt tryck.
1 svar · 1,3k läst
·
A
andersmc: [citat] Bra där! Märkligt att du inte fått svar, det är annars en sådan fråga som alla älskar att svara på. Men det är enkelt: är det själva gängan som tätar tar man på lin och lite linolja, är det packning eller konisk metall så ska det inte vara något lin.
2 svar · 1,3k läst
Darling McFluff
Darling McFluff: [citat] Kan det vara dessa, det enda som syns innan det går in i väggen.
6 svar · 1,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.