Hej,
För strax över ett år sedan köpte jag och min fru ett hus som vi sedan dess har totalrenoverat. Vi är färdiga med första våning och nu är det dags för övervåningen att bli omgjord. Innan vi fortsätter till övervåningen tänkte jag dock höra mig för angående dragning av avlopp, kan tänka mig att det finns en hel del som besitter kunskap om detta som kan tänka sig att dela med sig av den.
Saken är den att vi sedan tidigare har planerat en planlösning som vi nu har börjat fundera över om den verkligen är så bra. Därför har vi tagit fram en ny planlösning som vi känner oss mycket nöjda med. Dock bidrar det till att vi behöver tänka om angående avloppet och det är här er kunskap kommer in i bilden. Jag har ritat tre förslag på som jag tänker eventuellt skulle kunna fungera.
Blåa streck - Avloppsledning (110-rör) (Duschledningen gör vi gärna med 75-rör)
Blå prick - Avloppsstam ner till första våning (110-rör)
Orangea streck - Luftning (110-rör)
Orange prick - Avluftningshuv
Röda streck - Ventilationsrör som går i mellanbjälklaget (I tanke 1 och 2 måste man bygga om ventilationsröret med ett U runt avloppsröret.)
Röd prick - Frånluftsfläkt
Avstånd från gavel till gavel - Ca 9,6m
Avstånd från långsida till långsida - Ca 5,5m
Tanke 1.
Tanke 2.
Tanke 3.
Rent logiskt så hade man ju satt avluftningen genom taket intill badrummet och inte på andra sidan mot norr som jag har ritat ut på mina tankar. Dock så hade vi som sagt en tidigare planlösning och när vi bytte vårt tak i våras så passade vi på att montera dit en avluftningshuv intill där vi hade tänkt att ha badrummet då. Det var ju lite av en tabbe så här i efterhand. Det går ju givetvis att ta bort den som sitter och täta taket för att sedan göra en ny genomföring på framsidan av huset istället. Detta undviker vi dock gärna om det är möjligt då vi slipper en hel del arbete med just den delen och sedan har vi en balkong på södersidan och vi vi helst slipper lukt från vår trekammarbrunn. Vad jag förstått på andra trådar jag läst så ska man inte heller använda sig av vakuumventil om man använder trekammarbrunn som annars skulle ta bort lukten?
Jag kan även säga det att jag förstår att jag kommer behöva ta hål i mellanbjälklaget för att dra rören åt sidan. Jag har läst på en del om detta och det verkar ändå möjligt om man använder sig av en 15mm konstruktionsplyfa på varje sida som man skruvlimmar med en herrans massa skruv. Dessutom kommer genomföringarna helt eller delvis hamna rakt över en hjärtvägg vilket bör minska risken.
Vad tror ni om mina förslag?
1. Fungerar något/några eller är mina tankar helt fel?
2. Kan det bli några uppenbara problem att avluftningen är så långt från "spolningen"?
3. Kan avluftningen vara mitt i en dragning så som tanke 1 eller måste den sitta i slutet av ledningen?
4. Måste avluftningen ha ett fall på 1cm/m i bjälklaget eller kan det vara mindre om det skulle behövas? Tänker att det borde väl bara vara kondensvatten som kommer där?
5. Något annat jag bör tänka på?
6. Finns det något annat sätt som vore bättre?
Om ni har orkat läsa hit så ska ni ha ett tack bara för det och jag hoppas sedan att det finns någon/några som vill dela med sig av sin kunskap om detta.
//Magnus
För strax över ett år sedan köpte jag och min fru ett hus som vi sedan dess har totalrenoverat. Vi är färdiga med första våning och nu är det dags för övervåningen att bli omgjord. Innan vi fortsätter till övervåningen tänkte jag dock höra mig för angående dragning av avlopp, kan tänka mig att det finns en hel del som besitter kunskap om detta som kan tänka sig att dela med sig av den.
Saken är den att vi sedan tidigare har planerat en planlösning som vi nu har börjat fundera över om den verkligen är så bra. Därför har vi tagit fram en ny planlösning som vi känner oss mycket nöjda med. Dock bidrar det till att vi behöver tänka om angående avloppet och det är här er kunskap kommer in i bilden. Jag har ritat tre förslag på som jag tänker eventuellt skulle kunna fungera.
Blåa streck - Avloppsledning (110-rör) (Duschledningen gör vi gärna med 75-rör)
Blå prick - Avloppsstam ner till första våning (110-rör)
Orangea streck - Luftning (110-rör)
Orange prick - Avluftningshuv
Röda streck - Ventilationsrör som går i mellanbjälklaget (I tanke 1 och 2 måste man bygga om ventilationsröret med ett U runt avloppsröret.)
Röd prick - Frånluftsfläkt
Avstånd från gavel till gavel - Ca 9,6m
Avstånd från långsida till långsida - Ca 5,5m
Tanke 1.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tanke 2.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tanke 3.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rent logiskt så hade man ju satt avluftningen genom taket intill badrummet och inte på andra sidan mot norr som jag har ritat ut på mina tankar. Dock så hade vi som sagt en tidigare planlösning och när vi bytte vårt tak i våras så passade vi på att montera dit en avluftningshuv intill där vi hade tänkt att ha badrummet då. Det var ju lite av en tabbe så här i efterhand. Det går ju givetvis att ta bort den som sitter och täta taket för att sedan göra en ny genomföring på framsidan av huset istället. Detta undviker vi dock gärna om det är möjligt då vi slipper en hel del arbete med just den delen och sedan har vi en balkong på södersidan och vi vi helst slipper lukt från vår trekammarbrunn. Vad jag förstått på andra trådar jag läst så ska man inte heller använda sig av vakuumventil om man använder trekammarbrunn som annars skulle ta bort lukten?
Jag kan även säga det att jag förstår att jag kommer behöva ta hål i mellanbjälklaget för att dra rören åt sidan. Jag har läst på en del om detta och det verkar ändå möjligt om man använder sig av en 15mm konstruktionsplyfa på varje sida som man skruvlimmar med en herrans massa skruv. Dessutom kommer genomföringarna helt eller delvis hamna rakt över en hjärtvägg vilket bör minska risken.
Vad tror ni om mina förslag?
1. Fungerar något/några eller är mina tankar helt fel?
2. Kan det bli några uppenbara problem att avluftningen är så långt från "spolningen"?
3. Kan avluftningen vara mitt i en dragning så som tanke 1 eller måste den sitta i slutet av ledningen?
4. Måste avluftningen ha ett fall på 1cm/m i bjälklaget eller kan det vara mindre om det skulle behövas? Tänker att det borde väl bara vara kondensvatten som kommer där?
5. Något annat jag bör tänka på?
6. Finns det något annat sätt som vore bättre?
Om ni har orkat läsa hit så ska ni ha ett tack bara för det och jag hoppas sedan att det finns någon/några som vill dela med sig av sin kunskap om detta.
//Magnus
Klicka här för att svara