M
Micke Andersson: Hej Fixart Det var tråkigt att höra. Återkommande stopp är allt annat än kul. Är du bosatt i närheten av Karlstad så kan jag komma över med rörkamera och ta mig en titt helt kostnadsfritt. Dessutom dokumenterar jag ev. påträffade fel på USB och skriver ett besiktningsprotokoll samt tar det vidare till det företag som utförde reliningen. Även det kostnadsfritt. Du kan isf messa
4 svar · 5,2k läst
Lulaua
Lulaua: Frostfritt djup beror på vart du bor. Längd på ledning beror på dimension och pump.
3 svar · 1,9k läst
S
Stefan1972: Det ska även poängteras att dylika ventiler ska motioneras med jämna mellanrum. Då slipper man mycket sånt här. Att man vrider på dem och spolar lite vatten. Då bygger det inte på en massa skit......
3 svar · 1,1k läst
·
shogo99
shogo99: Hej! Vi har fått en vattenmätare installerad på ingående vatten till varmvattenberedning. Matningsledning med kallvatten har ytterdimension 42,4mm DN 32, och vattenmätaren har röranslutning med ytterdiameter 26,9 DN 20. Då detta är bostadsrättshus så servar denna anläggning 125st lägenheter. När jag kikar på angivna flöden för vattenmätare så hittar jag denna flödestabell:
0 svar · 1,7k läst
·
T
topmount: Det är nog den bästa lösningen om du vill ha maskiner som behöver tryck. Låter som du fått kontakt med en bra firma.
7 svar · 2,7k läst
L
lostinsweden: Du har 11mm rör kanske. Det fanns förr. https://www.koppar.com/wp-content/uploads/2017/01/2009-04_Faktablad_Gamla_Dimensioner_Svenska.pdf Men om gängorna är R10 kan det går med halvkoppling och koniska gängor. Finns halvkopplingar som går att använda på dem, typ: https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/frese-39-1532-halv-k.html
4 svar · 2,4k läst
S
Sandwich11: [citat] Ajjamen! Jag lossade duschblandaren från väggen och vred på kranen för vattnet (litegrann) qå fick det flöda ur blandarfästet lite. Sedan satte jag tillbaka delarna och det funkade toppen
8 svar · 1,4k läst
K
KURT FRANZÈN: [citat] Bästa tipset hitills Tack Kurt
10 svar · 1,8k läst
·
S
Skystalker: Hej! Går det bra att koppla in en fördelare på ett 12mm prisolrör för att sedan dra ut 15mm PEX till förbrukare, dusch, handfat samt toa. Blir det konstigheter med tryck/flöde då jag går från mindre till större dimension? 12mm röret är ca 6m från pannrummet där huvudmatningen är och vill verkligen inte behöva riva upp för att byta till grövre inkommande om det går att lösa
0 svar · 559 läst
Hennke85
Hennke85: Det är det forumet är till för. Att proffs och glada amatörer utbyter erfarenheter och tips.
22 svar · 5,4k läst
·
Freddan054
Freddan054: Hej, vi står inför samma dilemma i vår lilla samfällighet och jag undrar, trots att inlägget är gammalt om du fick rätsida på dina funderingar? mvh Fredrik
2 svar · 2,7k läst
S
Strontus: Ser inte något problem med att kapa. Se till bara att du har en fil att snygga till den kapade ändan med så att gängorna tar. Om du har en mutter som passar så kan du skruva på den först så att den rensar gängorna när du skruvar av den.
2 svar · 1,7k läst
Silver78
Silver78: Du har ingen möjlighet att lägga rören ovanpå eps betongen? Då får du isolering på köpet. Om du måste dra i mark så är det olika faktorer som styr. En isolering som läcker in vatten medför att du lika gärna hade kunnat köra utan. Elgocell är en variant som inte är för blodigt dyrt. Jag har sett andra som kört med armaflex och avloppsrör. Då blir det en typ av rör i rör
3 svar · 1,6k läst
L
Living: [citat]
4 svar · 5,4k läst
·
P
Anonymiserad 182623: Tjejen säger att det luktar starkare, mer källare , ifrån avloppet. Har ringt en kille som ska titta på det. Är bara rädd för att man inte kommer se nått. Känns som att det antagligen läcker i en rörskarv
2 svar · 2,9k läst
·
peterwarbo
peterwarbo: [citat] Tack för tipset!
5 svar · 4,0k läst
·
E
etompau: Låter lite tveksamt att fylla en badtunna på distans. Ska du ha en sådan lösning lär du får skruva ihop någon egen lösning.
4 svar · 5,3k läst
T
Trunk: [citat] Där ser man. Min erfarenhet av tyskt kranvatten är att den är snäppet starkare än en högtryckstvätt (kanske aningens överdrivet). Men det kanske inte har så mycket med själva trycket i rören att göra? Men det är snällt att du varnar, speciellt när du letar upp en nästan tio år gammal tråd och gör det ;)
13 svar · 12,8k läst
B
Bråkis: [citat] Super, nu fattar jag. Verkar absolut enklast att ta en rörstump mellan. Försökte undvika det men jag förstår nu varför det är smidigare. Vill inte byta kulventil, då behöver jag avlufta hela husets golvvärme.. Tack!
9 svar · 2,3k läst
·
C
Cloggie: Hej! Sitter nu med exakt samma situation/fråga. Någon som har mer info kring detta? Skulle gärna ha en 3 fas pump men dem finns vara i 95mm eller större. Mvh, Jan
1 svar · 3,0k läst
DiscoDuck
DiscoDuck: Förutsatt att du inte har kemilabb i huset och fräter upp rören med diverse skojiga vätskor...
14 svar · 3,9k läst
·
T
Torsten47: [citat] Ja det sitter i ett Gullringshus som kom med färdigt vägsystem Någon som har erfarenhet av det
4 svar · 2,9k läst
·
J
Joxxz: Någon som vet hur man byter packning på den här kranen? På varmvattnet var det bara att byta ventilkägla, men den andra har en extra uttag för tvättmaskinen och då är det en annan konstruktion. Vill helst bara ha en ny packning, inte en hel kran. [bild] [bild] [bild]
0 svar · 1,1k läst
·
C
CarlC89: Tror det har med jordningen i marken att göra samt risken de kan innebära vid byte. Samma anledning som man måste ha vattenmätarkonsoll nu
4 svar · 2,1k läst
·
G
Garnax: [citat] Tack, verkar finnas epoxispackel också. Får googla runt om jag hittar några mindre förpackningar, kanske redan har något som jag använde tidigare till ett akvarium. Behöver inte många ml.. Edit: Ja titta, jag hittade lite Aquascape Construction Epoxy i akvarielådan, borde funka fint. En av deras listade användningsområden är "Repairing leaking pipework and equipment.".
2 svar · 5,4k läst
·
B
bostadvidhavet: Ja så är det nog! :-)
12 svar · 1,5k läst
B
bostadvidhavet: [citat] Hej! Vet du vad ett inbyggnadsskåp kostar? mvh Fia
10 svar · 36,0k läst
·
M
mogge_73: Det är alltid risker när man spolar/trycker en brunn. Man kan täppa till och öppna upp sprickor, vilket kan göra att vattnet förändras. Det är klokt att ta en ny vattenanalys efter en spolning.
3 svar · 6,0k läst
J
jesper---: Har ett pumphus isolerad med cellplast, tryckströmbrytare, hydropress, säkerhetsventil är därinne, lär få problem att klämma in ett 200w element däri, så om jag lindar 8m värmekabel vilket motsvarar 128w, någon som har en ide? Denna verkar rätt schyst,
0 svar · 1,8k läst
F
F.B.: [citat] Då bör mitt system klassas som ett direkt då det inte går någon omväg till förbrukarna antar jag.
2 svar · 2,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.