Hej
Ska byta min gamla ejektorpump mot en pump som sitter i brunnen. Jag har därför dragit upp slangarna för att kontrollmäta längden.
När jag nu ska få igång pumpen igen efter att slangarna är i brunnen igen så får jag inte upp trycket.
Har läst en del här på forumet hur man gör men blir inte klok på var jag ska fylla på vatten i mitt system.
Är det i den lilla ventilen på nedersta röret efter pumpen?
Hittar inget mässingsrör som det hänvisas till i andra guider här på sidan Gamla ejektorpump med slangar, ventiler och tryckmätare mot vägg med synligt rörsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostiga rörkopplingar och ventiler på en gammal ejektorpump i ett våtutrymme.
Skapa konto
Gamla ejektorpump med slangar, ventiler och tryckmätare mot vägg med synligt rörsystem.
Skapa konto
Rostiga rörkopplingar och ventiler på en gammal ejektorpump i ett våtutrymme.
Skapa konto

Annars luft luft och åter luft i pumpen, den typen tappar vatten blixtsnabbt ,för det minsta lilla luft. På högra sidan på pumpen sitter det en liten luftningsventil, Har du vatten i tryckkärlet/hydrofon , den undre ventilen höger sida kommer från botten på kärl/hydrof. och är ett torrkörnigsskydd. Är kärl/hydro tomt på vatten så ska den ventilen vara stängd.. Den röda på övre röret stänger du. Startar pumpen och öppnar lite försiktigt på luftskruven , ( det ska bli som en dimma av vatten där Slutar det att spruta får du fylla på vatten igen ) .Sen öppnar du liiiite på den röda , kommer det vatten så sprakar det av luft och vatten i ventilen. Låt pumpen gå gå ett tag och lufta lite då och då , sen bara öppna den röda och vatten ska komma.
Edit
Har du stängt av alla ventiler mellan pump och kärl/hydrof när du drog upp slangarna så ska det finnas både vatten och tryck , bara öppna alla kranar och lufta pumpen. Luften kommer att åka ut.

Kommer inget vatten i den lilla luftningsnippel när pumpen är på.
Ska jag fortsätta att fylla vatten där nere tills det börjar komma i luftningsnippeln?

Vad menar du med nere , du måste fylla på högst upp i pumpen det är där luften finns. sen kanske det är tomt i slangarna och dom måste fyllas på dom med.

Nere i ventilen vid nedersta vredet. Hittar ingenstans på pumpen att fylla vatten i

PÅ vänster sida nertill sitter det nog en plugg, i den fyller man upp slangarna.

J jonaserik skrev:
PÅ vänster sida nertill sitter det nog en plugg, i den fyller man upp slangarna.
dåligt med pluggar där dessvärre

• Rostig och gammal pump med rörkopplingar, placerad på ett smutsigt golv, indikerande underhållsbehov.
    Skapa konto
Jepp , det är för att dom kopplat in slangen direkt på pumpen, där luftventilen sitter så är det en plugg som den sitter i , kan du få loss den tro och fylla den vägen med tratt till max.. Vad har du för kärl/hydrofon går det att fylla med tex .25 liter tro, Inget fota på den här.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.