6 417 läst ·
9 svar
6k läst
9 svar
Biltemas klämringskoppling
Hallå!
Håller på att dra lite nya rör till ett badrum men hade råkat räkna fel på antal klämringskopplingar.
Dum som man är och ivrig på att få igång vattnet åkte jag och köpte de 2 kopplingarna som saknades på biltema.
Alla kopplingar är täta förutom 2 när jag slår på vattnet, nu undrar jag om jag bara kan byta de kopplingarna och sätta dit kvalitetskopplingar istället men fortsätta använda muttrarna från biltemas, jag får ju inte av muttrarna pga att klämringen sitter där den sitter.
Det gäller 15mm kopparrör och stödhylsa har använts.
Håller på att dra lite nya rör till ett badrum men hade råkat räkna fel på antal klämringskopplingar.
Dum som man är och ivrig på att få igång vattnet åkte jag och köpte de 2 kopplingarna som saknades på biltema.
Alla kopplingar är täta förutom 2 när jag slår på vattnet, nu undrar jag om jag bara kan byta de kopplingarna och sätta dit kvalitetskopplingar istället men fortsätta använda muttrarna från biltemas, jag får ju inte av muttrarna pga att klämringen sitter där den sitter.
Det gäller 15mm kopparrör och stödhylsa har använts.
Smorde in ringen med loctites vvs tätning, den som är godkänd för livsmedel. Och jag har dragit tillräckligt hårt så mer vill jag inte dra. Det är något annat som är fel
Det brukar gå att få bort klämringen om man klämmer försiktigt över midjan på den med med en tång. Annars går den att såga av. (såga diagonalt över den försiktigt och bänd bort på sluter med flat skruvmejsel)
det kan ju även vara så att muttern i biltemas koppling är ok, men inte nippeln. Då kan ju den bytas till ny från biltema utan att ta bort muttern.
det kan ju även vara så att muttern i biltemas koppling är ok, men inte nippeln. Då kan ju den bytas till ny från biltema utan att ta bort muttern.
Tillräckligt hårt enligt manualen till Biltemas kopplingar är ett helt varv efter att du med handkraft dragit åt muttern. Så har du dragit det så är det tillräckligt hårt.T Timtomtrana skrev:
Problemet med loctites vvs-tätning är att den härdar av tryck (när du drar åt) så risken finns att du pga den faktiskt inte dragit åt kopplingen tillräckligt..T Timtomtrana skrev:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Använde också Biltemas kopplinga när jag bytte blandare i köket förra året, fick använda locherpasta och dra hårdare än jag "ville" innan det blev tätt, nä nästa gång blev de att åka till Hornbach och köp vatette i stället. Bytte bergvärme pumpen i våras, lödde de mesta men på några ställen blev det vatette, inga problem. Finns även risk att få spänningskorrusion, lossa efter hård dragning och dra åt rimligare.
Klicka här för att svara