Hej, jag har läckage från avloppsröret under handfatet där avloppsröret mynnar in i avloppskanalen i väggen. Det finns en packning (gumminippel) på avloppsröret, för att låta avloppsröret sättas fast in i avloppskanalen. Och man har satt en band ( inte lingarn) runt om packningen, bandet är slitet och jag vill byta det men är osäker på materialet. Kan någon säga mig vad det är för band eller vad är materialet? Och min andra fråga är vilket tätningsmedel kan jag sätta i det lila utrymmet som ändå finns bredvid packningen, för att stoppa läckaget? MVH Avloppsrör under handfat med en synlig packning och slitet band där det ansluter till väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det ska inte vara någon tätning mellan gummimuffen och avloppsrören.

Gummimuffarna finns i samma dimensioner som avloppsrören.

Mät diametern på bägge avloppsrören och köp en ny gummimuff i rätt storlek.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Jag är lite osäker på vad vi ser på bilden. Men om gissar.

Närmast kakelkanten går det något som ser mjukt ut. Är det du kallar "band"? Det ser för mig ut som en stos för tätskiktet.

När man gör tätskikt i ett våtrum, så har man ju (numkera) en tätfolie limmad på väggen (förr en en rollad gummimassa), och runt rörutlopp sitter det en stos av tätskikts väv som är limmad mot tätskiktet på väggen. Den skall sluta tätt runt röret för att säkra att vatten inte kan följa röret in i väggen.

Men sedan har du röret här som sticker ut, och i det sitter en gummimuff, ochditt vita rör i det.

OM det läcker från rören här, så behöver gummimuffen bytas. Det skall inte vara någon ytterligare tätning där.

OM tätskiktsstosen har lossnat från utsidan av röret så kan det vara lämpligt att limma fast den igen. Osäker på lämpligt lim för det.

Om det visar sig finnas en skada på röret i väggen, som gör att gummimuffen inte sluter tätt, så kan man överväga att använda "avloppskitt" istället för gummimuffen. Det var lite standard förr i tiden, kan vara svårt att få tag på idag. OM du använder kitt, så låt en riktig rörmockare råda dig. Det finns någon anledning till att det inte längre används, vet ej vilka problem det kan vara med kitt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.