Hej alla händiga! Bökar med rörbyte på utgående tappvarmvattnet strax ovanför värmepannan. Behöver böja ett 22mm kopparrör lite (max 10 grader) i två etapper för att få ihop det hela. Ska man använda en stålspiral inuti röret för att slippa platta rörböjar? En äldre ännu alert (95 år) hantverkare i bekantskapskretsen rekommenderar fin gjutsand som rörfyllnad vid bockningen. En kork i var rörände och lite sand är allt som behövs enligt honom. Hur vet man om röret är mjukt eller hårt? Kan man "avglödga" röret innan bockning? Vet att man brukade göra så med bränslerör av koppar till inombordsmotorer i båtar. Vad säger forumexpertisen?:thinking:

Fjäder tror jag inte på. Gissar att risken är stor att fjädern fastnar.

Sand låter som en trevlig idé.

Är det hårdrör böjer du enklast med en sådan här

Sand fungerar klockrent.
Jag har visserligen inte använt det själv men i båt-sammanhang har jag träffat många som bockat kapellbågar med endast sand och ett skruvstäd. De bågar som jag har sett har haft fina böjar utan veck eller strul.

Annars så är ju en riktig bocktång som nimhed nämner väldigt smidigt och nästan omöjligt att misslyckas med.

Om det är bara 10 grader så kan du fundera på att såga ut en rund mall ur spånskiva eller MDF eller trä med stor radie (8-10 cm) och bocka över det. Blir det antydan till veck så är det så lite att vattenflödet inte påverkas.

Värm röret med gasolvärmare tills den skiftar färg till lila. Kyl sedan ner röret med vatten innan du bockar.

• Gilla
MVDyvel
  • Laddar…
P
Jag fortsätter på denna tråd då jag har liknande fundering.

Jag ska byta en varmvattenberedare och behöver byta de hårda kopparrör som sitter idag.
Vad ska man satsa på?
Jag har en rörböjare men ska man skaffa en brännare, skruvstäd och bocka eller ska man ta mjuka rör?
Hur svårt är det att bocka rör?
Vad för brännare är lämplig? Kan man ta grillgasolen?

Att nämna är att det är i ett stall som detta sitter i så utseendet är inte något att tänka på men väl oömt.
Det är 15mm rör vi pratar om.

Prisol är väl enklast. Finns billiga rörbockare om böjarna måste vara tajta. Tänk på att plasten ska få plats i bockaren.
Annars bockas ju prisol för hand.

Bocka rör är enkelt.

Bocka rör som man vill / skall se bra ut är svårt som sjutton.

P
Har man en bra rörbockare underlättar det mycket såklart,annars är det väl inte jättesvårt.

Staffans2000
Fjäder går utmärkt. Såväl ut som invändig. Sandbockning också. Men se för sjutton till så att sanden är helt torr och välpackad.
Vid mindre bockar går det bra att bara glödga och bocka lite försiktigt.
Staffan

Annars får man ta till lyxböjar. :)

• Fyra olika rörkopplingar inklusive en "lyxböj" visade i ett produktblad på ett bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffans2000
Men tänk på att de 10gr. kopplingarna är svåra att få tag på:D.

Staffan

P
Rörböjare har jag och har bockat 22-prisol tidigare men känner att här går prisol bort då det kan bli en del stötar. Bör vara lite oömt.
Helst hade jag velat ha dessa hårda rör jag har men vad ska man värma med? Och om man värmer, behöver man sand?
Och någon som kan tipsa om något bra inköp?

Om du nu ändå ska värma så kanske du kan mjuklöda. Billigt och bra. Till 22mm bör du nog ha åtminstone ett turbomunstycke till gasol alternativt en cyklon, men det är ovanligt. Kör du mapgas bör du kunna hårdlöda med fosforkopparlod.

• Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
P
Kan du ta någon bild?

Jag bytte cirka 30 m kopparrör 22mm ner till 15 mm själv.

En hel del hårdlödning sedan några kopplingar där det inte var lämpligt att lödda.

Om man planerar så går det ofta att löda ”på marken” och montera i etapper..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.