K
Halloj,

Har införskaffat mig en duschblandare från HansGrohe (RSK 8126245). Enligt manualen har den ett stickmått på 150±12 mm. I förpackningen ligger det excentrar som kan användas om man har invändig gänga ur väggen.
Vilket inte är tillämpligt i mitt fall. är det med excentrarna som man får möjlighet till ±12 mm på stickmåttet?
Illustration av installationsguide för duschblandare med detaljerade steg och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har nämligen LK PEX 16x2,2 med LK väggbockstöd, monterade med LK skena CC-150 i LECA vägg.
För att få till en estetiskt tilltalande installation har jag införskaffat mig Trio Perfekta, blandarfäste enkelt (RSK 8531924) så att jag kan montera täckringarna från HansGrohe istället för ett traditionellt blandarfäste.
Trio Perfekta blandarfäste enkelt med invändig och utvändig gänga, avsedd för duschinstallation.
Skapa konto

Eftersom skenan sitter en bit in i väggen och att PEX'en fixeras mot mediaröret med ändkrage så finns ju ingen marginal för justeringar. Passformen mellan blandarfästet och PEX'en är nästintill perfekt, så ingen justermån finns där heller. Försökte ju givetvis vara nogrann vid monteringen av rören, men det känns som att rören kan ha stuckit någon millimeter eller två, slangen är ju rätt styv.

Kollar jag på blandaren så tolkar jag att tätning mot fästet erhålls genom packningen på bild 5, och inte genom att den är konisk. Dom lekande muttrarna har ett spel på nån millimeter åt varje håll (dock inte några ±12 mm).
Är det rimligt att nyttja den marginalen till att eventuellt kompensera för för att rören stuckit lite?

Någon som monterat med liknande blandarfäste och kan dela med sig av sina erfarenheter?
Med ett vanligt dubbelt, känns det som att det är en enklare resa att få ihop det, eller så är jag bara onödigt nojig! :D

K
Nu sitter det där och är tätt. :)
Var straight forward och inga konstigheter.

• Nymonterad duschblandare fastsatt på kakelvägg med synliga rör och knoppar.
    Skapa konto
  • Gilla
lostinsweden
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.