P
Hej.

För ett år sen skaffade vi en bergvärmepump i fritidshuset. Nya systemet kopllade på dem befintliga rör. Det blev alltså en massy ny koppar i källaren.

Jag är ingen kemist, men kan detta satt igång att befintliga järnledningar borjat rosta? Vattnet luktar 'gamla verktyg' och är misfärgad, som man ser mest i toan.
Om det är så att rostprocessen har accelerats, kan man sätta stopp för det?

Tacksam för tips.

Mvh /Eric.

P
Nu svarar migsjälv för att logga mina egna funderingar. Efter mycket forskning (Google) uppfattar jag att man kan ha gärnrör och kopparrör, så länge vattnet strömmer från Järn till Koppar. Hos mig är det nu 100% tvärtom.
Jag är rökt, för detta kommer för eller senare förstöra värmepeumpen också.
Möjligvis kan jag koppla plaströr mellan kopparsidan av installationen och järnsidan, men det känns inte bra att experimentera med detta.

Är det bara varmvattnet som är dåligt? Kallvattnet bör ju knappast ha ngt med värmepump att göra eller varit föremål för omdragning i större utsträckning. Har du bilder så man kan se?
Om du spolar länge bör ju det försvinna, är det så att det bara är "fult" vatten om det stått stilla ett tag?

P
G guggen skrev:
Är det bara varmvattnet som är dåligt? Kallvattnet bör ju knappast ha ngt med värmepump att göra eller varit föremål för omdragning i större utsträckning. Har du bilder så man kan se?
Om du spolar länge bör ju det försvinna, är det så att det bara är "fult" vatten om det stått stilla ett tag?
Kallt också. Toan visar det tydligen. Och varje helg vi kommer upp har det blivit lite värre. Man känner järnlukt på kroppen, efter dusch.
Eftersom alla rör gjordes om, fick blev även röret efter vattenpumpen och filter, ett kopparrör. Numera har vi plastslang till pumpen och därifrån är allting koppar.
Rostfärgad kalkavlagring i toalettskål som indikerar vattenproblem relaterade till rörinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller transparent behållare med gulaktigt vatten som indikerar föroreningar.
Skapa konto
Vit plastslang ansluten till äldre kopparledningar under ett tak.
Skapa konto
Vattenfiltreringssystem med filter och uv-ljusrenare kopplade till kopparledningar och plastslang.
Skapa konto

Men om ni spolar kallvatten länge, tex ett par hundra liter så borde det vara rent, annars har ni of problem med brunnen.
Kan nämna att jag bor havsnära och på känslig mark med ytligt vatten. Vi avråds helt från bergvärme i området då flera har fått förstört vatten i brunnar om de är inom rimliga avstånd från bergvärme hålet/borrningen.
Jag hoppas dock att detta inte är fallet hos er.
Har ni testat att spola ut en kokbok eller mer?

P
Det har jag inte testet. Ett par hundra liter från kranen i badrummet ska det bli, för den visar mest problemet. Jag ska fixa en anordning att vattnet spolas bort och inte in i 3 kammarbrunnen.
Hoppas verkligen inte att borrhålet har förstört vattnet. Vad är rimligt avstånd?
När jag tar upp vattnet direkt från brunnen, känner jag ingen järnlukt. Jord kanske.
Spola ut en kokbok?
Tack för din tid.

P
Jag drog upp en hink till direkt frånn brunnen (lyckades få med upp en död mus).
Det vattnet är luktfritt och helt genomsynlig. Så vad det nu är som händer med vattnet, det händer efter brunnen.

Låter bra att det inte är brunnen. Men spola ur ett badkar eller två,det borde rimligtvis vara klart då. Om det sedan är dåligt när ni väntat några dagar eller mer så är det ju sannolikt rören som är problemet. Då får ni väl reklamera arbetet eller helt enkelt göra om.

• Gilla
Anonymiserad 263386
  • Laddar…
P
Jag spolade bort mycket vatten, och nu är är det nästan ren. Jag tog ett photo och ska även ta en bild när vi kommer ditt på fredag igen. Då är det enkelt att jämföra.

P
Nu har jag skickat iväg vattenprov. Jag får ändra mitt påstående att brunnen inte är problemet. Det gällde bara för ytvattnet, jag tog upp. Men mitt partikelfilter, som normalt är brun, när jag bytter den, är nu kolsvart.

Jag är väldig spänd på vad sprovresultatet kommer att visa. Tänk om det är energibrunnen som förorsaker detta?
Undrar hur många meter runt energibrunnen kan vara förstört då. Min grävda brunn ligger ca 20 meter bort, närmaste grannens 100 meter.

Ett kolsvart partikelfilter som ligger på ett trästycke, vilket indikerar potentiell förorening från en brunn.
Skapa konto

Låter som järn mangam i vattnet, har samma problem med våran grävda brunn. Anledningen att det inte märks i hinken är att järnet fäller ut i vatten som man tappar upp i kran. Beror tydligen på syresättning och att man rör om vattnet om jag förstått det rätt
Troligtvis har det inte med rören att göra, utan mer att borrningen påverkat grundvattnets strömning på något sätt
Själv har jag mindre järn på våren och försommaren och senare på sommaren rikligt med järn i vattnet, har installerat ett filter nu
Blanda järn och metallrör brukar inte vara några problem, bara man har en metall/mässingövergång mellan

P
Tack. Ja, övergångning(arna) är mässing. Kan det finnas risk att man har förstörd grundvattnet i hela byn med borrningen?

Jag skulle nog säga att det är tveksamt, troligtvis bara lokal påverkan,
Man kan prova med att rengöra brunnen med spolbil och se om det kan hjälpa,
Var hamnade slammet efter borrningen

P
Roger Simonsson Roger Simonsson skrev:
Var hamnade slammet efter borrningen
Slammet hamnade rätt så nära brunnen, i ett dike. Grundvattennivån är högt. Men extra högt denna hösten. Men hålet borrades för kanske precis ett år sedan och problemet syns först nu. Spolbil är en bra idé.

• Gilla
Roger Simonsson
  • Laddar…
Funderar på om borrslammet kan vara rikt på järn och att det är först nu järnrikt vatten att komma in i brunn

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.