Vatten & Avlopp
kinshasa: Tack Claes, ja - det ska bli hårdpackat ( utan våld givetvis) runt röret.
Arne999: Lite mer efterforkning... gissar att prylen med Xpress beteckningen bara är en adapter till själva avluftningen. Frågan kvarstår dock vad det är för avluftningspryl jag har.... går inte att utläsa något Någon som vet ?? eller vet vad jag ska skruva av. Borde väll vara allt efter Xpress prylen som ska skruvas loss och bytas?? [bild]
fredrik013: Jag köpte en bottenventil till mitt tvättställ på Biltema. När jag monterade den upptäckte jag att röret vid vattenlåset är för smalt. Röret är 32 mm i diameter och innerdiametern på bottenventilen är 37. Finns det något bra sätt att lösa det på? Tack på förhand.
riob: Hej, vi vill installera en till Wc och undrar om det går att gå på befintlig avlopp mellan golv och fixtur för vägghängd wc? Befintlig wc står på golvet men går att flytta fram och bli vägghängd. Isf kommer nytt 110 rör från sidan in i nisch. tack på förhand Rickard
Moziz: Tjenna nu kommer jag med lite vattenfrågor och placeringar. Vi väntar nu på produktions ritningar och har då fortfarande chans att ändra en del på teknik som blandanat vatten som jag har fått lite frågetecken i huvudet. De det gäller är VMS, TVF, GVF. Fjärrvärme har jag koll på och där har vi även krav på att den ska sitta precis innanför, samt att vi har en bra placering på
mogge_73: Alkaliniteten är inte problemet, den visar bara mängden buffrande ämnen. Alltså är det finns lite ämnen som motverkar surheten. Man kan ha hög alkalinitet och fortfarande lågt pH. Det viktiga är vilket pH ni har i vattnet in.
GoC: [citat] Banka på den rejält först. Den verkar vara rejält fastrostad. Sedan kan en kofot vara för kort för att du skall få tillräcklig kraft
mogge_73: Ledningsnätet står ju under tryck, så skruvar du loss den utan att stänga av pumpen och släppa på trycket så blir det blött. Det blir också stort sätt omöjligt att skruva loss den. Om du stänger av pumpen och öppnar en kran så släpper du också trycket. När vattnet slutat rinna kan du försöka igen.
Heyhop: Hej, Det är så här att jag har köpt en diskmaskin som jag vill koppla direkt till blandaren. Men har läst att finns en risk att vatten återcirkulerar i systemet. Dvs kallt och varmt vatten blandas och det kan leda till att grannar får problem med sitt varm- och kallvatten. Hur hindrar jag detta? Räcker det om jag bara vrida på kallt vatten på blandaren när jag kör maskinen och låta
Kalle91: Hej! Har ventilationsfläkt i duschzonen. Har precis slängt den gamla fläkten som satt i huset och fick tips av bekant att kolla upp det då den placerats opassande av tidigare ägare. Någon som har tips på bra lösning?
j.f.s: [citat] Gräva upp kanske man inte behöver göra i första läget men att äga ett begagnat hus innebär att man köpt in sig på någon annans eventuella problem men kanske framfört allt konstiga lösningar. Ju mer man vet desto mindre jobbigt blir det när tex stuprören svämmar över. Rensa hängrännor och silar till stuprör är normalt underhåll. Inte så kul men måste göras. Precis
stenna: [citat] sa inte att det är skit , men av erfarenhet så vet jag att dom behöver bytas ibland ( ingen stor kostnad ) har 3st.
Mickej91: Hej! Håller på & renoverar mitt badrum samt lilla toaletten, de ligger vägg i vägg så avloppsrören går ihop i bjälklaget och ned till stammen i källaren. Min fundering är följande, alla liggandes grenrör ska ju ha 45grader vinkel när man ansluter till 110 stammen. Men när avloppet för toaletten och badrummet båda ska ned i källaren blir det 90grader. Är det fel eller är det ok?
Fotografen: Gammal tråd, men, de rörmokare jag sett har använt vanlig morakniv.
Harrison: [citat] Jag är ganska ny på den här sajten, så jag visste inte hur man startar en ny tråd. Jag såg att tråden var gammal, men det var rätt mycket septitank-snack i den här tråden. Förresten var det en stor befrielse att slippa slamsugningarna och slippa hålla koll på om "trafikljuset" lyste grönt, gult eller rött. Väntetiderna blev allt längre på slutet, t o m 4 veckor, när
enverSultanov: Hej igen! Nu har jag gjort lite mätningar och det har visat sig att jag behöver lägga värmekabel på hela sträckan. Vad jag har förstått så behöver jag värmekabel och y-koppling. Då har jag tänkt dessa: https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/varme-och-ventilation/frostskydd/tillbehor-frostskydd/frostskydd-raychem-y-koppling/p-658328-658330
Alex gyllebo: Hej Jag sitter nu med att göra lite ändringa till mitt fritidshusbygge. Min fråga är vad man ekonomiskt skulle kunna vinna på att ha två dragningar till vattnet i stället för tre. Funderar nämligen att ha dragningarna på samma sida som toaletten.( se gröna pricken) Tacksam för snabbt
Revoman: [citat] Då kör jag nästintill slätt. Golvvärmen och tätskikt på golvet kommer hålla undan den lilla fukt som blir
Claes Sörmland: [citat] Mindre marknad och högre prisläge generellt på avloppsplastlådegrejerna. Moms är kanske också en delförklaring.
Mmmarkus: [citat] Ah vad skönt! Tack för svar!
DrKron: Ja precis, han var väldigt tillmötesgående och hjälper till trots att det inte är hans direkta uppdrag.
imported_Benno: Det finns plusprisol med färdig isolering. Man sparar väl en del energi om man undviker att förlora värme på vägen. Kallvattenrör riskerar kondensbildning så det skadar inte med isolering där också.
Styrman_jansson: [citat] Nej. scandipumps eller vad det var det hette som diskuterades i tråden jag länkade till. Ang. överspänningsskydd så blir det i så fall grovskydd i mätarskåpet och finskydd till pumpgruppen. Har även jordfelsbrytare på den, de brukar även skydda lite.
Svante Svenson: [citat] Jag hade inte problem med just salt utan annat, jag lät det nog rinna i en månad, men det är ju frågan om hur mycket vatten som finns att tillgång och hur snabbt man låter det rinna också. Jag har ingen oro öht att vattnet ska ta slut oavsett uttag...
jogidlöf: [citat] Det är fmmatsson delar alltihopa
Micke Andersson: [citat] [citat] Det duger säkert fint med en vakuumventil som du monterar på vattenlåset till tvättstället. Finns hos välsorterade byggvaruhus.
Micke Andersson: Hej Mattias Jag antar att du inte har ett vattenlås högre upp utan det är den vita anslutningen i golvet som är ett litet vattenlås. En korkad konstruktion men jag har råkat på denna typ vid ett fåtal tillfällen. Den borde gå att lyfta med milt våld. Med vänlig hälsning Micke