Byggahus.se
Hej

jag håller på med en ny tvättstuga med måtten 2x4m
Jag får in vatten i ena hörnan på rummet och i andra änden på rummet skall jag mura upp stommen för maskiner och bänk av leca. Önskar nämligen inget trä.
Så önskar gå med vattenledningen inuti Den befintliga väggen bort till andra änden så jag kommer in i själva den murade stommen utan synliga rör. Väl inne i stommen kan jag gå med utanpåliggande rör.

min fråga är nu.
Kan man gå med rör i rör som bilas in i väggen och låta ledningen komma ut direkt från väggen eller skall man sätta någon typ av väggbocksfixtur där röret försvinner in och kommer ut?

tack på förhand.
 
ullet
Jag har just dragit vatten i en lecamurad vägg mellan badrum och tvättstuga. Satte väggbockstöd där det skulle tätskiktas efteråt (i badrummet vid blandaren) , men inte där jag kom ut på väggen i tvättstugan.

Har tidigare läst om någon på forumet som skrivit och frågat någon av tillverkarna och fått svaret att det är ok att mura/putsa fast rör utan väggbockstöd även på tätskikt ad vägg men jag hittar inte den tråden nu.

Edit: Hittade tråden: https://www.byggahus.se/forum/threads/roer-i-roer-genom-vaegg.352088/
 
Redigerat:
ullet ullet skrev:
Jag har just dragit vatten i en lecamurad vägg mellan badrum och tvättstuga. Satte väggbockstöd där det skulle tätskiktas efteråt (i badrummet vid blandaren) , men inte där jag kom ut på väggen i tvättstugan.

Har tidigare läst om någon på forumet som skrivit och frågat någon av tillverkarna och fått svaret att det är ok att mura/putsa fast rör utan väggbockstöd även på tätskikt ad vägg men jag hittar inte den tråden nu.

Edit: Hittade tråden: [länk]



Stort tack för din input
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.