Hallå, jag har problem med en koppling till varmvattenberedaren, det är en sån vanlig koppling med klämring, problemet är bara att det verkar inte som om jag får ner själva muttern så långt så att klämringen gör vad den ska, kanske är gängorna dåliga eller så.
Frågan är, finns det något annat sätt jag kan göra denna koppling på som kringgår detta problem?
 
  • Koppling med klämring till varmvattenberedare där muttern synes inte sitta ordentligt fast på grund av potentiellt dåliga gängor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det den övre som läcker mot VVB , en del rörisar drar bara adaptern direkt mot röret, det kan sitta som plastis i röret och då tror dom att det blir tätt. Lossa allt ta isär och lina så blir det tätt.
 
  • Gilla
Dixoncc
  • Laddar…
Det kan även vara studsen som sticker ner som bottnar i blandningsventilen, dvs klämringen har hamnat för högt. Klämringen ska täta mot botten i sätet, sticker det ur för mycket rör ur den så bottnar röret innan klämringen är nere i sätet.
 
  • Gilla
Dixoncc
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Är det den övre som läcker mot VVB , en del rörisar drar bara adaptern direkt mot röret, det kan sitta som plastis i röret och då tror dom att det blir tätt. Lossa allt ta isär och lina så blir det tätt.

Nej, det är den nedre som läcker, där bara kopparröret går ner i kopplingen
 
Fotografen Fotografen skrev:
Det kan även vara studsen som sticker ner som bottnar i blandningsventilen, dvs klämringen har hamnat för högt. Klämringen ska täta mot botten i sätet, sticker det ur för mycket rör ur den så bottnar röret innan klämringen är nere i sätet.
Ursäkta min okunskap om uttryck men ""studsen" är det kopparröret som kommer ut ifrån Vvb?
 
Det som Fotografen menar är att kanske röret går ner i botten på blandningsventilen gör att inte ringen kan klämma åt på tätringen som det ska . Det ska vara ca 3 - 5 mm kvar till botten. Prova med att kapa röret några mm nedanför klämringen och dra till på nytt så kan det klara sig
 
  • Närbild av en blandningsventil med en kommentar om att röret kan vara för långt ner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
byggarätt och 2 till
  • Laddar…
Snygg,tack,jag testar det imorgon,nu är jag dyngsur för andra gången idag och har suttit så i 7 grader,behöver lite alkohol.
Tusen tack, vi får se hur det funkar imorrn!
 
Det är verkligen ovärderligt att ha er hjälp! Tack för att ni engagerar er!
 
J jonaserik skrev:
Det som Fotografen menar är att kanske röret går ner i botten på blandningsventilen gör att inte ringen kan klämma åt på tätringen som det ska . Det ska vara ca 3 - 5 mm kvar till botten. Prova med att kapa röret några mm nedanför klämringen och dra till på nytt så kan det klara sig
Mycket bra förklarat med ritat på bild
En sådan koppling är ju inte som andra så tänk på att i detta fall ska det inre röret inte bottna för att klämringen ska kunna dras tät
 
D Dixoncc skrev:
nu är jag dyngsur för andra gången idag och har suttit så i 7 grader,behöver lite alkohol.
Blev det något ??
 
J jonaserik skrev:
Blev det något ??
Har inte satt igång ännu
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.