Vatten & Avlopp
neuwerld: Hej! Jag bytte filter i min vattenanläggning nyligen och efter detta verkar det som att trycket har gått ner i kranarna hemma. Trycket i hydrofor slår fortfarande av på samma bar som tidigare men trycket i kranarna är lägre, vad kan detta bero på? Behöver jag pumpa hydrofor med luft? Tacksam för svar.
Bart: Ok, då är jag med. Ja det vore ju bra naturligtvis. men dra inte så hårt i olika kopplingar och kranar att det börja droppa ur dem. Då har du snart fler problem än när du startade. Det du har på bilden ser mer ut som en termostat än en avstängningsvred.
sallad: [citat] Monteringsanvisningen för vad? :confused:
burton666: Jag bor i villa och vi funderar på att bygga ett badrum i ett rum som ligger långt borta från befintliga badrum och avlopp men som ligger över en oinredd källare. I källaren så finns ett 110mm avloppsrör som går in i väggen. Avloppet är kapat av någon av de förra ägarna och det kommer ner ett par 75mm rör från källartaket som ansluter mot samma avlopp. Dessa rör kommer från ett
Demmpa: Tanken med badkarets vattenlås är att badkaret ska direktanslutas till avloppet å inte till en golvbrunn.
Anonymiserad 282191: Nä,knappast,går det att tömma brunnen och se vad det är,har någon rengjort en spackel/murarhink och hällt i brunnen ev? Har brunnen fungerat tidigare?
Derbyboy: Kan man med pex vrida kopplingen så att tex en kulventil hamnar ”rätt”. Så som man kan göra med pem.
cfs75: Hej Är igång med att bygga om en gäst WC till ett litet badrum (adderar en dusch). Har monterat ett nytt kopplingsskåp varifrån 16 mm PEX (LK) kommer att gå ut till respektive blandare/wc. Till kopplingsskåpet hade jag tänkt mig att koppla vidare på befintligt avstick som idag är 16 mm koppar (äldre dimension) med 16 mm PEX, således 16 mm koppar till 16 mm PEX. Kom dock att fundera
Tony D-B: Hej, Svar på gammal fråga. Det är en pressback från Geberit och till den används Geberit Mapress pressdelar.
Marcus Sebastian Olsson: Hej alla! Här kommer en uppdatering för den som är nyfiken. Jag fick byta både kranöverdel och ventilkägla. För just den här äldre modell av blandare var det 3/8" som gällde - alltså inte 1/2" som tidigare misstänkt. https://www.vvsochbad.se/grohe-kranoverdel-38-1-st-966859
NoOne2k: Kalk?! Det är inte fettklumpar som ligger i tunnan? Det kan bildas en fettkaka i pumpgropen. De kan med tiden bli väldigt hårda och svåra att spola sönder.
Marijairena: [citat] Jag tror att de som gjorde stambytet har lagt betong där. Tack för tipset ang slangen!
veronica.r: Tack för all information, verkligen till stor hjälp! Mvh Veronica
P-plats: [citat] Huset byggdes på 40-talet och då la man dräneringen på denna höjden. På 90-talet dränerades huset om och man la den nya dräneringen på samma höjd. Under hela tiden fungerade detta då avloppet dränerande det sista tills jag bytte det läckande avloppet till plaströr. Fick fuktproblem ett år senare och då uppdagades detta... Jag har gjort själv gjort alla arbeten i egen regi.
Marijairena: Jag undrar lite vad det är för hål i golvet. Kan det vara efter gamla stammen? Det är stambytt 2015. Kan jag fylla igen hålet? Vi måste plana ut lite där. Det vara nytt golv eller nåt där sen. Och diskbänken ska placeras. Märker också att skvallerröret kommer bli för kort för Metod stommen från Ikea. Det här var anpassat efter det gamla kökets modul som var mindre. Är det
JonasEr: På krysskopplingen så är det en annan typ av "klämring", på de jag har så är det en vanlig klämring och o-ring. Nåväl det håller tätt nu när jag återmonterade det och satte ditt två nya klämringskopplingar till blandarens soft pex slang. Samma lösning satt på vattnet till toastolen såg jag nu också, man får hoppas att det är yrkesmän som varit i farten :cool: En annan sak
falkn: Problemet är ju att spolningen går in i bakkant på wcn från tanken. Det finns ju modeller som är mer kompakta på djupet samt att du kan bygga in delar av tank och fixtur i vägg. Bilder eller ritning på utrymmet hjälper.
Derbyboy: Jag kanske har missat var eurocon. Jag fick för mig att det var den där fasningen. men den kanske bara hr betydelse med invändig gänga när man ska gå över till plan anslutning. Ska kika vad jag har för fördelare exakt, de ligger på landet just nu. tusen tack
Scsi: [citat] Hej. Jag antog att detta gällde förläggning inomhus. Där jag menade på att det inte är lämpligt att blanda de olika klasserna samt olika färgerna på rören "röda/gråa. Vissa klasser är ej är godkända för ingjutning osv osv. Jag kunde varit tydligare i mitt svar. Vh Alexander.
Wedge7: Ok, det är taget angående gängtejpen. Nu satt det redan packning i anslutningsslangen (verkar vara standard) som kopplades på ena änden av R15-nippeln, och i andra änden av R15-nippeln anslöts plastnippeln som också hade packning innanför. Känns som att det inte kan bli tätare än så :) Låter det vara som det är och skippar idén om R15/R20. Tack för svaren båda två :)
tippz: Kompletterar med ritningen. Tvättmaskin längst till vänster, sedan torktumlare och skåpet är där blandare och tvättställ hamnar.
GVR4: [citat] Perfekt. Tack för snabbt svar :-)
Nisken: Har precis startat www.radonbloggen.one en tänkt "one stop shop" för radonproblematik, i brunnsvatten och inomhusluft. Min ingång var att vattenprover gav 1200Bq/liter brunnsvatten och höga nivåer av Uran och Radium-salter på landet i Stockholms skärgård, samt 5-700Bq i inomhusluften hemma på Lidingö. Förutom de dyra men effektiva avluftningsmaskinerna, typ Radonett m.fl. tänkte jag
reli: Jag har försökt kolla runt toalettstolen och tvättstället. Tror det ser korrekt ut. Jag lade en handduk i brunnen och en badrumsmatta över och stängde dörren. Väntade ett tag och ingen lukt. Så kan nästan garantera att det är därifrån doften kommer. Har försökt satt i skålen i vattenlåset åt flera olika håll också utan resultat. Försökt känna om det kommer upp luft
StorBagaren: Åkte förbi Hornbach, de hade vatette 16x12 i lager :love: nya toan på plats! Bor inte där för tillfället, ångest att slå på allt vatten igen och åka därifrån... :crysmile: men verkar tätt! Inte en droppe sprang läck på den timmen jag var där efteråt. Återkommer imorrn om de rinner vatten ner för trappen :cool: Tack och bock! :D
lostinsweden: [citat] Det är som Khessman sa, Det ska lämnas tillräckligt med plats för en gips skiva på plywooden så om ply är tjockare än 15mm kommer då utloppet hamna i gipset.
prototypen: Jag bor på en hel del hotell och det är inte skoj/lätt att få till lagom varmt och lagom mängd utan termostatblandare. Bor man några dagar så är det inställt nästa gång man duschar där det finns termostatblandare. Protte
P_T_K: Vi har precis köpt en fastighet (fritidshus) i Stockholms skärgård där det finns en egen borrad brunn. Det är ett dödsbo utan några släktningar som har någon kunskap om fastigheten. Vattnet används som vatten för två fritidshus varav vårt hus inte har använts på säkert något år. Den som tog proverna sade iaf att hen lät vattnet rinna länge innan provet togs. Vattenprover visar