Hej,
Har googlat hela dagen om hur man ska göra sin avluftning men tycker jag får olika svar hela tiden.
Är det ok att ha en vakum-ventil eller inte?? Jag har fått uppfattningen att det är en bra lösning, men så ser jag vissa som klagar på detta, som t.ex. i denna länk:
https://www.avloppscenter.se/kunska...tem-och-markbaddar/ventilation-av-avlopp.html
Jag har ett 1,5-plans trähus från förra sekelskiftet som jag håller på o renoverar o ska sätta in nytt kök o badrum.

Eget eller komunalt avlopp?

haggle haggle skrev:
Hej,
Har googlat hela dagen om hur man ska göra sin avluftning men tycker jag får olika svar hela tiden.
Är det ok att ha en vakum-ventil eller inte?? Jag har fått uppfattningen att det är en bra lösning, men så ser jag vissa som klagar på detta, som t.ex. i denna länk:
[länk]
Jag har ett 1,5-plans trähus från förra sekelskiftet som jag håller på o renoverar o ska sätta in nytt kök o badrum.
haggle haggle skrev:
Hej,
[länk]
deras råd verkar i första hand skrivet för de med eget avlopp, infiltration som behöver ventileras. Det behöver inte kommunalt avlopp.

Staffans2000
Fördelen är ju att du slipper göra hål i taket. Jag har en själv och den har fungerat felfritt i tjugofem år.

Staffan

V Vante skrev:
Eget eller komunalt avlopp?
Det är eget avlopp ute på landet!

N Nikorasu skrev:
deras råd verkar i första hand skrivet för de med eget avlopp, infiltration som behöver ventileras. Det behöver inte kommunalt avlopp.
Jag har inte kommunalt avlopp utan det ligger ute på landet. Behövs det ventileras då?
Den vvs:aren som jag anlitat verkar inte planera att ha någon ventilering!

Staffans2000
Då är det ett annat läge. Infiltrationsavlopp har jag inte grejat med, men det verkar råda enighet här om att de behöver en fri luftare ut genom taket.

Staffan

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
Avluftning trekammarbrunn
Det är inte bara själva infiltrationen eller markbädden som behöver avluftning även en trekammarbrunn / slamavskiljare måste ha det för att må bra och fungera fullt ut.

Finns inte avluftning så bildas det nitrösa gaser i slamavskiljaren som skapar ett flytslam även i den tredje kammaren i slamavskiljare / trekammarbrunn.

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
Schematisk illustration av ett avloppssystem från en byggnad inklusive rörgenomföring och vattenlås.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

V Vante skrev:
[bild]
Tack för kommentar och bild. Var kommer den bilden ifrån? Vore intressan att hitta nåt ställe där man kan läsa mer om detta!

Följ länken från doubleH ovan.

• Gilla
haggle
  • Laddar…
haggle haggle skrev:
Hej,
[länk]
Du måste ha en avluftning ut genom taket.
Endast vakumventil räcker inte som ventilation..

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.