hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Vårt vattenfilter har tillsats av kaliumpermanganat från en separat behållare till injektorn på filtret.
Men ska det se ut så här i behållaren? Tidigare har det bara varit en grötliknande massa men nu är vätskenivån så hög som den kan vara.
Men ska det se ut så här i behållaren? Tidigare har det bara varit en grötliknande massa men nu är vätskenivån så hög som den kan vara.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Tja, kaliumpermanganat är ju violett till färgen, min blå hudfärg är mer genetisk betingad...
Skämt åsido, det finns inga spår av kaliumpermanganat i vårt kranvatten, ingen färgning alls. Och allt järn som finns i råvattnet är borta. Så det är inget fel på funktionen.
Blir bara fundersam på varför det i flera år har varit en gröt i botten av behållaren men nu är det fullt med vätska. Därmed svårt att se när det är dags att fylla på kaliumpermanganat.
Skämt åsido, det finns inga spår av kaliumpermanganat i vårt kranvatten, ingen färgning alls. Och allt järn som finns i råvattnet är borta. Så det är inget fel på funktionen.
Blir bara fundersam på varför det i flera år har varit en gröt i botten av behållaren men nu är det fullt med vätska. Därmed svårt att se när det är dags att fylla på kaliumpermanganat.
Förmodligen så fyller filtret på behållaren men lyckas inte suga upp vätskan för att rengöra filtermassan.
Har för mig att jag råkade ut för detta när injektorn inte var helt intryckt efter en rengöring och det tjuvar luft istället för att suga från behållaren.
man kan kolla så det inte är stopp i slangen som ska suga upp vätskan också likväl att ställa fram spolningen till fasen då filtret ska suga upp vätskan och sätta fingret för röret och kolla om den blir något sug.
Har för mig att jag råkade ut för detta när injektorn inte var helt intryckt efter en rengöring och det tjuvar luft istället för att suga från behållaren.
man kan kolla så det inte är stopp i slangen som ska suga upp vätskan också likväl att ställa fram spolningen till fasen då filtret ska suga upp vätskan och sätta fingret för röret och kolla om den blir något sug.
Ingen expert på filter men som jag uppfattar det så kommer filtret att fortsätta ”rena” tills dess att massan är mättad.hahalj skrev:
Tillsatsen gör att järnpartiklarna släpper och kan spolas ut.
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Tja, detta var ju inte enkelt. Har kollat slangen till behållaren, den funkar utan anmärkning. Trodde det var otätt I anslutningen till injektorn så jag satte gängtejp i alla anslutningar, tog dessutom isär injektorn och rengjorde. Inget verkar lösa problemet, det sugs inte upp något från behållaren.
Det verkar inte spela någon roll hur jag justerar injektorskruvarna, oavsett om jag drar de i botten eller släpper lite på dem blir det samma resultat.
Någon som har nån idé?
Det verkar inte spela någon roll hur jag justerar injektorskruvarna, oavsett om jag drar de i botten eller släpper lite på dem blir det samma resultat.
Någon som har nån idé?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Fick reservdelarna efter mindre än ett dygn, imponerande.
Har bytt injektorhals och nozzle, packningar och filtret. Nu suger den upp kaliumpermanganatlösning precis som den ska! Kvar blir gröten i botten.
Nu nästa problem, den fyller inte på med vatten i behållaren igen under påfyllningsfasen. Testade att ta loss slangen till behållaren och jodå, där trycker den ut vatten med 3 bars tryck. Så problemet är nånstans i behållaren, där sitter flottör och kanske nån backventil. Testade att blåsa genom slangen och det krävs att man tar i allt vad man orkar för att få luft ner i behållaren. Suga går däremot jättelätt.
Innan jag börjar kladda med att försöka ta isär det, är det någon som försökt sig på det och vet om den ens är möjligt att fixa det eller ska man byta hela skräpet?
Har bytt injektorhals och nozzle, packningar och filtret. Nu suger den upp kaliumpermanganatlösning precis som den ska! Kvar blir gröten i botten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu nästa problem, den fyller inte på med vatten i behållaren igen under påfyllningsfasen. Testade att ta loss slangen till behållaren och jodå, där trycker den ut vatten med 3 bars tryck. Så problemet är nånstans i behållaren, där sitter flottör och kanske nån backventil. Testade att blåsa genom slangen och det krävs att man tar i allt vad man orkar för att få luft ner i behållaren. Suga går däremot jättelätt.
Innan jag börjar kladda med att försöka ta isär det, är det någon som försökt sig på det och vet om den ens är möjligt att fixa det eller ska man byta hela skräpet?
Man får typ plasta in golvet i Dexter style och likaså sig själv. Hopplöst att få det ämnet på sig eller interiör.
Jag hade börjat med att kolla över flottören. Ligger den fel så säger ju den stopp till systemet om jag inte är tokfel ute.
kanske den har klibbat fast i ett väldigt högt läge sen behållaren var jättefull.
Jag hade börjat med att kolla över flottören. Ligger den fel så säger ju den stopp till systemet om jag inte är tokfel ute.
kanske den har klibbat fast i ett väldigt högt läge sen behållaren var jättefull.
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Ha ha, ja, det blir nog att jobba med detta utomhus och i kläder som ändå ska slängas. Färgar av sig nåt så fruktansvärt.
Får testa och se om det går ta isär, har ingen aning om det är möjligt.
Får testa och se om det går ta isär, har ingen aning om det är möjligt.
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Så där, det var lite slabbigt men nu var det gjort.
Inga problem att lossa locket på flottörhuset, det var bara ett dittryckt plastlock.
Passade på att skruva fast slangtappen vid översvämningsutloppet, denna satt lös och glappade så där hade det garanterat passerat vätska vid sidan om slangen rätt ut på golvet om det hade gått illa. Fick skära upp den förhårdnade slangen för att få loss den från tappen. Nu är det tätt igen.
Sen flottörgrunkan är ju lite spännande.
Började med att lossa skruvringen vid den röda pilen, behövdes en polygrip för att få loss, därefter gick resten att ta loss i delar. Vid den gula pilen ligger en plastkula som kan röra sig upp och ner i ett slitsat rör med vätskenivån. I den undre delen vid gröna pilen sitter den nån sorts kulventil, denna går ta loss från röret som kommer från locket. Rengjorde först allt från löst gojs, sen satte jag kulventilen och det slitsade röret med kulan i ett bad med citronsyra för att lösa upp så mycket som möjligt. Skruvringen vid röda pilen bytte färg från rostbrun till vit så uppenbarligen löste det bort den oxiderade kaliumpermanganaten.
Noterar några saker, kaliumpermanganaten, själva pulvret man häller i, det hamnar på en filtermatta av något slag som sitter en bit upp i hinken. Flottörhuset går igenom denna filtermattan och ventilen vid grön pil ligger under denna.
Det gjorde att det klarnade en del för mig hur detta fungerar, det har alltid varit lite mysko. När filtret suger upp vätskan så sugs det under filtermattan tills nivån går under kulventilen. När sedan filtret fyller på igen så fylls det med rent vatten underifrån och når precis upp till filtermattan som blir blöt och då löser sig en del av kaliumpermanganaten upp i vattnet. Alltså ska det inte vara något vatten som går upp i hinken ovanför kaliumpermanganaten, den volym som används i filtreringen tas från utrymmet under kaliumpermanganaten, och där återfylls det senare i filterprocessen och görs redo till nästa filterrengöring några dagar senare.
Så nu verkar allt fungera som det ska!
Som husägare med gammal kåk får man vare sig man vill eller inte lära sig saker hela tiden.
Och jo, det färgar av sig nåt så fruktansvärt, man byter hudfärg på händerna, men det löser sig med lite ljummet vatten och citronsyra som för övrigt är mitt nya favorit-rengöringsmedel.
Inga problem att lossa locket på flottörhuset, det var bara ett dittryckt plastlock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Passade på att skruva fast slangtappen vid översvämningsutloppet, denna satt lös och glappade så där hade det garanterat passerat vätska vid sidan om slangen rätt ut på golvet om det hade gått illa. Fick skära upp den förhårdnade slangen för att få loss den från tappen. Nu är det tätt igen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen flottörgrunkan är ju lite spännande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Började med att lossa skruvringen vid den röda pilen, behövdes en polygrip för att få loss, därefter gick resten att ta loss i delar. Vid den gula pilen ligger en plastkula som kan röra sig upp och ner i ett slitsat rör med vätskenivån. I den undre delen vid gröna pilen sitter den nån sorts kulventil, denna går ta loss från röret som kommer från locket. Rengjorde först allt från löst gojs, sen satte jag kulventilen och det slitsade röret med kulan i ett bad med citronsyra för att lösa upp så mycket som möjligt. Skruvringen vid röda pilen bytte färg från rostbrun till vit så uppenbarligen löste det bort den oxiderade kaliumpermanganaten.
Noterar några saker, kaliumpermanganaten, själva pulvret man häller i, det hamnar på en filtermatta av något slag som sitter en bit upp i hinken. Flottörhuset går igenom denna filtermattan och ventilen vid grön pil ligger under denna.
Det gjorde att det klarnade en del för mig hur detta fungerar, det har alltid varit lite mysko. När filtret suger upp vätskan så sugs det under filtermattan tills nivån går under kulventilen. När sedan filtret fyller på igen så fylls det med rent vatten underifrån och når precis upp till filtermattan som blir blöt och då löser sig en del av kaliumpermanganaten upp i vattnet. Alltså ska det inte vara något vatten som går upp i hinken ovanför kaliumpermanganaten, den volym som används i filtreringen tas från utrymmet under kaliumpermanganaten, och där återfylls det senare i filterprocessen och görs redo till nästa filterrengöring några dagar senare.
Så nu verkar allt fungera som det ska!
Som husägare med gammal kåk får man vare sig man vill eller inte lära sig saker hela tiden.
Och jo, det färgar av sig nåt så fruktansvärt, man byter hudfärg på händerna, men det löser sig med lite ljummet vatten och citronsyra som för övrigt är mitt nya favorit-rengöringsmedel.
