Byte av wc stol i ett fritidshus.
Vi har köpt en ifö wc s -lås. med 100 mm ø. tidigare wc har 90 mm.
Ur golvet 4cm satt ett rör med ca 110 mm slätända, så jag köpte en wc stos excentrisk och troode allt var ett enkelt byte.
Det visade sig vara en krympmuff till 75mm, och att såga av 3 cm, få ner stosen, går inte.
Krympmuffen lossnade. ( se bild) Goda råd behöver jag för att gå vidare.
Har hittat en kapbar centrisk jofa stos som går ner till 75mm, men då kommer stolen närmare väggen en vad som anges på montageanvisningen, och hur göra en bra anslutning i golvet mot plastmatta.
Vi har köpt en ifö wc s -lås. med 100 mm ø. tidigare wc har 90 mm.
Ur golvet 4cm satt ett rör med ca 110 mm slätända, så jag köpte en wc stos excentrisk och troode allt var ett enkelt byte.
Det visade sig vara en krympmuff till 75mm, och att såga av 3 cm, få ner stosen, går inte.
Krympmuffen lossnade. ( se bild) Goda råd behöver jag för att gå vidare.
Har hittat en kapbar centrisk jofa stos som går ner till 75mm, men då kommer stolen närmare väggen en vad som anges på montageanvisningen, och hur göra en bra anslutning i golvet mot plastmatta.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
75mm för en toalett det känns som upplagt för problem. Det blir pump med kvarn för att lösa problemet. Om du inte bara tänker pissa och skippa pappret.
Husägare
· Sörmland
· 1 482 inlägg
75 röret är det vi ser på bild? Har det gummipackning som ett modernt avloppsrör? Tycker det är svårt att se på mobilens skärm
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Köp ett 75 rör och en övergång.
Om det nu är ett vanligt avlopps rör.
Om det nu är ett vanligt avlopps rör.
som sagt det finns en överång WC stos som går från 75 till att passa mot toalettstolen 100 rör med gummipackning.B Byggdjuret skrev:
det som uppstår- 1- det är bredare än nuvarande hål- hurgöra med platmattan?
2- cc hålet är 100 från vägg, toalettstolen enligt montage anvisning är 70mm, enligt anvisningarna skall det var 60 mellan stol o vägg!
Husägare
· Sörmland
· 1 482 inlägg
Kan du inte köpa en 75-110 övergång, kapa bort den muffen och köra ner i ditt rör? Då behöver du bara en gummimanchett för WC på den och sen är du i mål?
Kan du hålla emot röret underifrån? Va du än sticker ner mät ut och rita så du vet när du fått ner det tillräckligt. Om du inte kan hålla i nedre röret så ta det försiktigt så du inte särar på en skarv längre in. Gjorde det på landet och skräcken innan jag såg att jag kom åt skarven från en ventil i grunden ser jag gärna att du slipper.
Tack för det rådet: Jo jag kan krypa ner och kolla att allt är ok på håll hoppas jag.T topmount skrev:Kan du hålla emot röret underifrån? Va du än sticker ner mät ut och rita så du vet när du fått ner det tillräckligt. Om du inte kan hålla i nedre röret så ta det försiktigt så du inte särar på en skarv längre in. Gjorde det på landet och skräcken innan jag såg att jag kom åt skarven från en ventil i grunden ser jag gärna att du slipper.
Det är inte mycket till utrymme för att komma fram till röret underifrån
Husägare
· Sörmland
· 1 482 inlägg
Tex Biltema.
https://www.biltema.se/bygg/vvs/rorinstallationer/avloppsror/avloppsror-forminskning-2000023052
https://www.biltema.se/bygg/vvs/rorinstallationer/avloppsror/avloppsror-forminskning-2000023052
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "avloppsror"
Rensband för stopp i avloppet 7,5 m
För avloppsrensning
74 kr inkl moms
Läs mer
Husägare
· Sörmland
· 1 482 inlägg