Hej allesammans!

jag och frugan köpte en stor gammal skola lite impulsivt för några år sedan och lär oss hela tiden nya saker.(roligt och tröttsamt)
Det senaste är nu att vi såhär 3 år in upptäcker att vi inte vet vart vår 3-kammarbrunn finns(om den ens finns) då entreprenören som gör slamtömning i kommunen påpekar att den ”brun” de alltid(minst sedan vi flyttade in) har slamtömt inte verkar vara en 3-kammarbrunn eller slamavskiljare.
Så jag har nu satt igång arbetet med att försöka lokalisera något sådant och har lyckats hitta 3 stycken fördelningsbrunnar och vad som verkar vara pumpbrunn. Som alla ligger intill markbädden som är väldigt stor med 4 stycket luftningsrör i varsitt hörn av en ca 100kvm gräsmatta.

Men sen har vi även 3 stycken stora brunnslock som tillhör de lock ragnsells alltid slamtömt ifrån. Skulle behövt er hjälp att identifiera dessa och se vad ni tror det är?
Dessa ligger ”efter” markbädden ut mot tomtgränsen.

Behöver all hjälp jag kan få... försökt få kontakt med miljöförbundet samt kommunen eftersom det är en gammal skola som nyttjades mellan 1880 talet och 1960 så borde något finnas dokumenterat i alla fall, men så verkar inte vara fallet (sjukt konstigt?)

• Vy inifrån en brunnsöppning med flera rörledningar och synliga rötter, belägen utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brunnslock i betong med synligt rör och delvis vattenfylld botten. Omges av gräs och löv.
    Skapa konto
  • Gammal brunn med slangen och kablar insidan, möjlig anknytning till en okänd avloppssystem, behov av identifiering.
    Skapa konto
¨Ja det är ju inget av dessa som ser ut som en trekammarbrun. Den består av just tre kammare.

Om ni spolar vatten i huset. Ser ni att det kommer ett inflöde i nån av brunnarna? Det är enklst sätt kolla var det hamnar

Är mycket troligt att den övre bara är ett gråvattensystem. Ser ut att ta hand om takavvattning med mera. Och att man ev lett in avloppet i den (vilket är fel då det inte alls avskiljts nån slam)

Appendix Appendix skrev:
¨Ja det är ju inget av dessa som ser ut som en trekammarbrun. Den består av just tre kammare.

Om ni spolar vatten i huset. Ser ni att det kommer ett inflöde i nån av brunnarna? Det är enklst sätt kolla var det hamnar

Är mycket troligt att den övre bara är ett gråvattensystem. Ser ut att ta hand om takavvattning med mera. Och att man ev lett in avloppet i den (vilket är fel då det inte alls avskiljts nån slam)
Den övre bilden som du nämner, ligger närmst intill dagbädden, de andra två ligger längre ut mot tomtgränsen och byvägen.

Z Zaxin skrev:
Den övre bilden som du nämner, ligger närmst intill dagbädden, de andra två ligger längre ut mot tomtgränsen och byvägen.
Ja. Alla tre är nog en del av avvattningen av tomten....

Så frågan är var avloppet hamnar. Det där kan bli spännande.

Mycket spännande. Jag har förstått att i en del av källaren var det pojkarnas och tjejerna toalett när det var skoltid. Där ansluter alla våra avlopp till. Och källarnivån är lägre än markbädden/tomten runt om men markbädden är precis utanför den källaren så att säga...

Z Zaxin skrev:
Mycket spännande. Jag har förstått att i en del av källaren var det pojkarnas och tjejerna toalett när det var skoltid. Där ansluter alla våra avlopp till. Och källarnivån är lägre än markbädden/tomten runt om men markbädden är precis utanför den källaren så att säga...
Om ni inte lyckas komma fram till något så kan en idé vara att ta dit någon att filma avloppet. Dels får ni koll på statusen på rören och så kanske ni kan få lite ledtrådar till var det verkar ta vägen när det går ut från huset.

Vissa spolbilar har med sig en radiosändare i ”verktygslådan ” den monterar man på spolmunstycket och sänder in i systemet.
Nu kan man med en detektor lokalisera var sändaren befinner sig även om den är många meter ner i marken.
Typ mata in 5m mät och sätt ett kryss med märkspray, mata in 5 nya meter snart har du kryss som visar var rör och brunnar är.

Jag hittade mina brunnar under 2 lager asfalt!:(

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.