P
Prodigys: [citat] Få lär du inte behöva bry dig på att hushålla med vatten inom den närmsta framtiden:D
7 svar · 3,3k läst
B
byggarätt: [citat] Så skulle jag gjort samt satt en elkabel för att förhindra frysning
11 svar · 2,7k läst
O
Oskar52: [citat] Det gjorde susen. Tusen tack!
6 svar · 4,0k läst
·
pacman42
pacman42: [citat] Är inte hemma denna helgen. Men det är inte så svårt, jag har borrat hål i botten på ett (nästan) vågrätt rör och skruvat fast en gardena-koppling i detta, det följer med en adapter för en annan dimension på rörkoppling, den använder jag som mutter. Utloppet ur tunnan kan innehålla en del skräp så där har jag bara borrat hål i ovankant av röret som går vågrätt
7 svar · 30,4k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Det här har funkat utmärkt här hos oss: https://www.byggahus.se/forum/threads/avluftning-toalett-ventilering-infiltrationsbaedd.392930/page-2#post-3904227 Men det anpassar man väl efter hur rördragningen är i övrigt, och hur vinden är inredd.
10 svar · 15,0k läst
T
Terik: Japp så var de. Vi har fått de att fungera. Jippi
6 svar · 1,6k läst
snuttjulle
snuttjulle: [citat] Jepp flera dagar och det räcker tills en rörmokare varit på plats för att göra detta på rätt sätt. Jag petar iaf hellre i något som håller några dar än att låta avloppsvatten fritt i dessa dagar droppa ner i mitt hem.
21 svar · 7,4k läst
·
GoC
GoC: I teorin skall det fungera så, men i praktiken så får man justera upp värmen när varmvattnet blir svalare. Eller sänka då det är varmare. Det är i alla fall min erfarenhet.
13 svar · 3,5k läst
M
MagnusMaggie: Super, tack!
3 svar · 1,5k läst
·
H
Helmut x: Hur kraftig pump behövs? Jag vill att den ska kunna rensa ca 30 m ledning med en höjdskillnad på ca 1,5-2m . Jag kan tänka mig att gå ner i dimension på ledningen till 16mm pem eller kanske mindre om det behövs. Skulle denna klara det? https://www.biltema.se/bat/pumpar/pentrypumpar/tryckvattenpump-2000037332 Innebär max sughöjd att den inte kan trycka upp vatten högre också?
6 svar · 1,7k läst
B
bryggstun: Halva eller kanske lite mindre av hydroforen ska vara fylld med luft. Och nu såg jag att ämnet varit inaktivt i 11 år! Skickar iväg svaret iallfall tillsammans med en fråga om hur det gick med hydroforen för elva år sedan?
5 svar · 7,6k läst
·
F
Anonymiserad 169483: [citat] Ja
5 svar · 2,4k läst
·
S
Stegalos: Hej, har mitt lilla hus i värmdö kommun, i ett område där kommunalt va ska påbörjas efter årsskiftet. Fick ut papper om föreslagen förbindelsepunkt och ett infobrev. Visste redan att det var LTA som kommer gälla (helt nya termer för mig). Jag är helt ärligt totalt jävla grön på detta, noll koll på vad jag borde tänka på inför grävning på egen tomt osv och något stressad i
0 svar · 1,1k läst
·
Bj00rn
Bj00rn: [citat] Bilden med med vacum ventilen visar badrummet på övervåningen. Där hade vi inte luktproblem. Dock lite minus på estetiskkontot. Löser det på kort sikt med en Ikea kommod. På sikt ska badrummet där renoveras ändå. Det var på undervåningen som det var fel nippel i röret. Röret saknade muff. En 45/40 nippel passade bra och vi har inte upplevt några luktproblem sen dess. Finns
22 svar · 10,9k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Går det att dra avloppsröret i källartaket från den nya platsen till den gamla eller annat befintligt avloppsrör? [citat] På något sätt måste avloppet från det nya stället komma till befintliga avloppsrör. [citat] Oftast blir det lättast för rördragningen att ha diskmaskin och diskho bredvid varandra, men det kan ju vara möjligt i ditt fall att låta diskmaskinen använda
8 svar · 4,2k läst
ppoonnttuuss
ppoonnttuuss: Tack för era svar. Vattenröret är grenat alldeles efter mätaren istället för kopplas på i rummet bredvid som resten av allt vatten i huset är. En gissning är att det va smidigt att få vatten under byggtiden vilket skulle betyda att den är sedan -76 och nej den har nog aldrig motionerats. Kommer inte ge mig på att byta den utan de får bli en skarv med ny Ballofix före jag pluggar
6 svar · 3,3k läst
·
M
mikewse: Jamen vad bra, då känner jag mig trygg med att gå genom golvet. Tackar!
5 svar · 6,0k läst
·
H
hempularen: Kommunen bestämmer en anslutningspunkt. Det kan vara i samråd med dig, men du kan inte räkna med att helt få bestämma var anslutningen skall göras. Ihopkopplingen med ditt hus får du står för. Det är också rätt vanligt nu med krav på avloppspump. Kommunen lägger sina ledningar relativt ytligt, du måste ha en pump som pumpar ut avloppet till den kommunala ledningen.
2 svar · 2,2k läst
wildeside
wildeside: Nä jag har grävt ner skiten:rofl:. Blir många böjar om jag ska trappa ner den ledningen.
24 svar · 14,9k läst
·
MathiasS
MathiasS: [citat] Det var ett jädrans trådlyft som gjordes här.....kan väl dra mitt strå till stacken igen: Rinkaby är stabilt men har ett för smalt sortiment för min smak. Byggbo verkar ha tappat det helt och är inget jag använder längre. Din-vvsbutik verkar däremot vara på hugget och är snabba att svara på frågor och beställa även udda produkter man inte har i sortimentet. Ungefär som
17 svar · 25,9k läst
N
NoOne2k: @Svanteman har en bra poäng, vad säger VA-taxan? Många kommuner har en avgift för fastigheter med 1-2 lägenheter. Är det fler lägenheter än så så betalar man per kvm boa och tomtyta. Antal mätare eller storlek på mätare har normalt ingen koppling till taxan. Armatec har en bra dimensioneringsguide för vattenmätare
12 svar · 4,9k läst
M
maria01: Dok har dom ju inte trekammare bara tvåkammare Komunen i Sverige tvingade folk att byta dom underkände alla äldre jag såld huset inann dom han skicka vite men flera grannar fick vite och några äldre var tvungna att sälja husen istället. Här fins det andra lösningar med egna reningsverk dammar som renar av sig själv men det fick man inte i kommunen i Sverige vart blankt nej fast det
6 svar · 1,6k läst
S
saltet: Ta kontakt med vattenleverantören i kommunen så får du säkert hjälp men du kommer få betala själv för den omdragning som behövs.
2 svar · 1,0k läst
S
S009ov: Om han inte redan har servitut för avloppet så se till att fixa det för bägges skull. Värdelöst om någon av husen ska säljas och det inte är klart.
4 svar · 1,8k läst
GK100
GK100: [citat] Det räcker gott att du ställer starttrycket > 3 bar och stopp i häradet 4 bar så har du knappast några problem med flödet som skulle kunna ge ev effekter, dessutom vettiga nivåer på tryck i anläggningen. Och problem är det knappast ändå ljudet du hör på den pumptypen kommer mycket pga den inre ejektorn och är helt normalt och varierar en del i olika driftpunkter.
6 svar · 4,6k läst
·
M
mmquizt: Tack för snabba svar
3 svar · 4,9k läst
·
M
Aref
Aref: Hej Det är när jag demonterar pumpen som vattnet rinner tillbaka. När den är inkopplad så fylls brunnen med vår egen avloppsvatten och töms ej.
2 svar · 1,7k läst
P
Porsvant: [citat] Ikea råttor???
31 svar · 30,8k läst
·
J
Jocke Best: Varmvattenledningar för tappvatten är ju normalt isolerade eftersom det blir lite kallt i kranen annars. Är det till värmesystemet spelar det ju mindre roll eftersom värmen ändå ska ut.
1 svar · 1,7k läst
·
L
Lilla Yk: Råttor ska visst vara allergiska mot ättika. Kanske smart att hälla lite ättika i avloppet?
11 svar · 7,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.