24 313 läst ·
26 svar
24k läst
26 svar
vattenlåset tömmer sig
Ventilen skall väl öppnas när man spolar och hålla stängt resten av tiden. Om den inte öppnas tillräckligt när du spolar så kan vattenflödet dra med sej vatten från vattenlösen på vägen ut.christiancarlsson skrev:
Har du egen avloppsbrunn? fungerar avloppsbrunnens utluftning? Om du har egen avloppsbrunn så misstänker jag att den luftas för dåligt och det blit övertryck där när en mängd vatten kommer in och ska trycka lika mycket luft ut ur brunnen. Det är i såna fall kan man få avloppslukt ur vackuumventilen på vinden. Hur har du fixat din vacuumventil? Är den stängt för alltid?
Har du egen brunn så gissar jag att du har du börjat fixandet i fel ända ....
gaia
Nu vet jag inte ett jota om frånluftsystem med värmeåtervinning men det måste in lika mycket luft som det ska ut ur huset. Trodde man värmde inluften i värmeväxlaren och om så är fallet finns det nog ett filter i den som bör bytas.
Om du gör så att du sätter all ventilation på full effekt och sedan öppnar ytterdörren så lär du märka om du har undertryck i huset. Om så är fallet kontrollera alla ställen som det ska komma in luft, ett hus behöver andas det me. Vakumventilen kan spöka på grund av undertrycket i huset.
Om du gör så att du sätter all ventilation på full effekt och sedan öppnar ytterdörren så lär du märka om du har undertryck i huset. Om så är fallet kontrollera alla ställen som det ska komma in luft, ett hus behöver andas det me. Vakumventilen kan spöka på grund av undertrycket i huset.
Detta tror jag mer på än undertryck i huset, du får med denna förklaring ett undertryck i avloppsröret när vatten tömms som kan dra med sig vattnet ur toaletten.gaia skrev:
För att tömma vattenlåset i toan krävs övertryck i huset inte undertryck!
Däremot med ett väldigt högt undertryck skulle det vara möjligt att suga in avloppsluft genom vattenlåset i toaletten vilket jag anser är osannolikt.
/Jesper
Hej!SDJ skrev:Detta tror jag mer på än undertryck i huset, du får med denna förklaring ett undertryck i avloppsröret när vatten tömms som kan dra med sig vattnet ur toaletten.
För att tömma vattenlåset i toan krävs övertryck i huset inte undertryck!
Däremot med ett väldigt högt undertryck skulle det vara möjligt att suga in avloppsluft genom vattenlåset i toaletten vilket jag anser är osannolikt.
/Jesper
Vet ej om jag löst det nu, men har märkt att varje gång min sambo e på den toaletten, och använder "halv spolningen" så låter hon inte den va intryckt ett antal sek, utan släpper den direkt, så toa bara släpper ifrån sig tillräckligt med vatten för att spola bort det som ligger där.
ett antal timmar efter detta så har vattenlåset i toaletten sedan sjunkit udner nivån i låset så att luft kommer förbi och ut i toa rummet, vad det är som gör det ahr jag ingen aning om. kanske kan va att tack vare att hon spolar så så hinner inte ventilen öppna/stänga sig efteråt eller udner spolningen så den förblir öppen/stängd
Sa till sambon och har inte hänt efter det
Hej! har haft samma problem ett tag på en av våra dass, men vi tror att vi har lösningen, det är inte toan det handlar om alls inte här iallafall utan tvättstället, ska byta ut vattenlåset som är i ett porslinsrör till ett i plast med en vacumventil efter vattenlåset (eller innan hur man nu ser på det) sedan tror jag att det är löst,,vi har problem med att det gluggar efter spolning i tvättstället, så med en rörmokares hjälp är detta nu knstaterat att det är det som felar,,,, man får för tusan in skitlukten från hela systemet ,,,, och jag vet hur det kan lukta i hela huset , inte trevligt, så jag tror på jesper,
mvh
mvh
Väcker en gammal tråd
Har samma bekymmer med. Kom hem igår och det stank i hela huset, en stank som visade sig komma från badrummet på övervåningen. Tänkte först det var vattenlåset för golvavloppet eftersom vi inte använt badkaret på länge så fyllde det. Visade sig att det istället var från duschen (vilken används frekvent). Det susar t o m från avloppet i duschen så jag fyllde låset igen. Det verkar som att när man spolar i toaletten töms vattnet i vattenlåset i duschen för susandet börjar igen efter ett tag
Har en Nibe frånluftvärmepump och tilluften till huset är i ventiler ovanför fönstren.
Det har blåst kraftigt igår och idag så det kanske har med saken att göra?
Huset är nybyggt (Fiskarhedenvillan) och vi flyttade in för ett halvår sedan.
Någon teori om vad problemet är?
Har samma bekymmer med. Kom hem igår och det stank i hela huset, en stank som visade sig komma från badrummet på övervåningen. Tänkte först det var vattenlåset för golvavloppet eftersom vi inte använt badkaret på länge så fyllde det. Visade sig att det istället var från duschen (vilken används frekvent). Det susar t o m från avloppet i duschen så jag fyllde låset igen. Det verkar som att när man spolar i toaletten töms vattnet i vattenlåset i duschen för susandet börjar igen efter ett tag
Har en Nibe frånluftvärmepump och tilluften till huset är i ventiler ovanför fönstren.
Det har blåst kraftigt igår och idag så det kanske har med saken att göra?
Huset är nybyggt (Fiskarhedenvillan) och vi flyttade in för ett halvår sedan.
Någon teori om vad problemet är?
Avloppsluftningen. Golvbrunnen sitter troligen efter toaletten och avloppsavluftningen någon annan stans. Har du en vakuumventil eller en avluftning genom taket.
Men är huset nybyggt bör du väl reklamera det hela. För det skall inte suga tomt i vattenlåset då du spolar i toaletten.
Men är huset nybyggt bör du väl reklamera det hela. För det skall inte suga tomt i vattenlåset då du spolar i toaletten.
Den Fiskarhedenvillan jag byggde hade avluftningen genom taket, kan den ha täppts igen av något när det blåste? Ex kilovis med löv?
Hej och tack för svaren. Felet var enklare än så och något pinsamt.. Visade sig att frugan rensat avloppet i duschen dagen innan och sen hade inte insatsen till vattenlåset klickat i riktigt när hon satte tillbaka det. Det var någon mm glipa som fylldes igen till när man spolade vatten i avloppet men när det sedan torkade till efter någon timme så kom odören igen.

Det var i alla fall inte lika pinsamt som när jag gjorde rent vattenlåset i en golvbrunn här hemma för några veckor sedan. Efter att vattenlåset och diverse rördelar från duschavloppet legat i blöt ett tag och blivit renskurade så satte jag tillbaka det och tänkte att det skulle bli skönt att slippa lukten. Åtskilliga timmar senare började jag fundera på varför det fortfarande luktade och kom på att det kanske vore en bra ide att spola i lite vatten också...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden