7 130 läst ·
31 svar
7k läst
31 svar
Kostnad hantverkare fredag kväll
Sida 1 av 3
En fråga. Vad kloster det att ringa in en hantverkare akut en fredagskväll.
Förstår att det är som att fråga hur långt ett snöre är.
Tänker att man kan svara med timpris och ungefär var i Sverige samt vilken typ av hantverkare.
Förstår att det är som att fråga hur långt ett snöre är.
Tänker att man kan svara med timpris och ungefär var i Sverige samt vilken typ av hantverkare.
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Ring och fråga?
Mannen har liten egen firma och det ringde en kund nu vid 16.00 och ville ha akut hjälp.
Han är fortfarande inte hemma. Var mest en tanke vad ankan fakturera. Min tanke var 2000kr men det verkar ju vara för lite då.
Kom gärna med mer om var priserna är baserade.
Han är fortfarande inte hemma. Var mest en tanke vad ankan fakturera. Min tanke var 2000kr men det verkar ju vara för lite då.
Kom gärna med mer om var priserna är baserade.
Ganska vanligt brukar nog va vanlig timdebitering + ca 100% extra pga. helg. Sen så tillkommer ofta en slant för utryckning. Men man bör oxå informera kunden i förväg om vad det kostar.L Linda_71 skrev:
Ni kan ju hitta på vad som helst, ”utryckningsavgift”, ”fredagskvällstillägg”, ”helgkörningsmiltillägg”, minidebitering 5 timmar etc. (Risken med att debitera ett minsta antal timmar är att kunden kan kräva att din man stannar kvar och verkligen arbetar alla dessa timmar, så han inte kommer därifrån förrän tre på morgonen.) Det viktiga är att ni är helt överens med kunden om vad det kommer att kosta INNAN han påbörjar arbetet.
Ett annat scenario är att kunde ringer om en läcka. Läcka åtgärdas på 1 timme. minimidebitering är 3 timmar.A andersmc skrev:Ni kan ju hitta på vad som helst, ”utryckningsavgift”, ”fredagskvällstillägg”, ”helgkörningsmiltillägg”, minidebitering 5 timmar etc. (Risken med att debitera ett minsta antal timmar är att kunden kan kräva att din man stannar kvar och verkligen arbetar alla dessa timmar, så han inte kommer därifrån förrän tre på morgonen.) Det viktiga är att ni är helt överens med kunden om vad det kommer att kosta INNAN han påbörjar arbetet.
Kunden har absolut ingen rätt att kräva att någon stannar kvar i 2 timmar till för andra jobb.
Det är jobbet som man rings dit för som ingår i överenskommelsen
Har du någonsin arbetat under jour ?
Sen så är man rädd att de kklstar så låt bli å ring. Min fritid är DYR ! Så enkelt är de
Har haft jour kvällar och helger tidigare.
Som anställd fick jag grundjourersättning ca 5.000:- för jourveckan oavsett om jag fick jobba eller inte.
Sedan vid varje arbete under tre timmar fick jag alltid betalt för tre timmar kvalificeradövertid (ord.timmlön+100%) oavsett om jobbet bara tog 30min.
Tog jobbet längre tid fick man betalt för verklig tid. När man utgick från hemmet så hade jag betalt från samtal till jag var hemma igen. 90% av jobben fixades inom 3timmars gränsen.
Så jag har full förståelse för att det är dyrt att få hjälp på kväll/helg. Jag har ingen aning om vad kunderna betalade. Jag jobbade endast åt kunder vi hade avtal med.
Men innan man beställer ett jourjobb då frågar man vad det går på. Och var glad att man hittar någon som kan hjälpa till. Idag värderar jag fritiden mer än jourjobben.
Som anställd fick jag grundjourersättning ca 5.000:- för jourveckan oavsett om jag fick jobba eller inte.
Sedan vid varje arbete under tre timmar fick jag alltid betalt för tre timmar kvalificeradövertid (ord.timmlön+100%) oavsett om jobbet bara tog 30min.
Tog jobbet längre tid fick man betalt för verklig tid. När man utgick från hemmet så hade jag betalt från samtal till jag var hemma igen. 90% av jobben fixades inom 3timmars gränsen.
Så jag har full förståelse för att det är dyrt att få hjälp på kväll/helg. Jag har ingen aning om vad kunderna betalade. Jag jobbade endast åt kunder vi hade avtal med.
Men innan man beställer ett jourjobb då frågar man vad det går på. Och var glad att man hittar någon som kan hjälpa till. Idag värderar jag fritiden mer än jourjobben.
Tja, det där är ju en förhandlingsfråga. Om det osannolika inträffade att jag skulle ringa efter en hantverkare - dig, till exempel - i en liknande situation hade en av två saker inträffat:Henrik Nordlander skrev:Ett annat scenario är att kunde ringer om en läcka. Läcka åtgärdas på 1 timme. minimidebitering är 3 timmar.
Kunden har absolut ingen rätt att kräva att någon stannar kvar i 2 timmar till för andra jobb.
Det är jobbet som man rings dit för som ingår i överenskommelsen
Har du någonsin arbetat under jour ?
Sen så är man rädd att de kklstar så låt bli å ring. Min fritid är DYR ! Så enkelt är de
Du hade inte berättat att du debiterade en minidebitering på tre timmar, utan det hade visat sig först på fakturan: du hade fått betalt för exakt den tid du arbetat hos mig.
Du hade berättat om minidebiteringen innan du börjat jobba: du hade jobbat hos mig precis det antal timmar som ingick i minidebiteringen. Hade du känt att din fritid varit viktigare än minidebiteringen hade vi säkert kunnat komma överens om att du skippade minidebiteringen just denna kväll.
Du tycker alltså inte att jourtjänstgöring fredag kväll är värt något extra?A andersmc skrev:Tja, det där är ju en förhandlingsfråga. Om det osannolika inträffade att jag skulle ringa efter en hantverkare - dig, till exempel - i en liknande situation hade en av två saker inträffat:
Du hade inte berättat att du debiterade en minidebitering på tre timmar, utan det hade visat sig först på fakturan: du hade fått betalt för exakt den tid du arbetat hos mig.
Du hade berättat om minidebiteringen innan du börjat jobba: du hade jobbat hos mig precis det antal timmar som ingick i minidebiteringen. Hade du känt att din fritid varit viktigare än minidebiteringen hade vi säkert kunnat komma överens om att du skippade minidebiteringen just denna kväll.
Vad jobbar du med själv?