Jag och min man ska bygga nytt hus och här i kommunen krävs kretsloppsanpassad lösning, dvs urinseparering + markbädd eller minireningsverk med efterpolering. Eftersom vi kommer att bygga ganska nära vatten så krävs hög skyddsnivå.

Vi är inte så sugna på den höga driftskostnaden som ett minireningsverk innebär så i nuläget lutar det åt urinsepareringsalternativet.

Är det någon på forumet som har erfarenhet från urinseparering och kan rekommendera detta? Vilken toalettmodell har ni och hur funkar den? Har ni problem med lukt/beläggningar? Hur funkar det att tömma urintanken? Hur stor slamavskiljare har ni och hur ofta krävs slamtömning?

Vi har en ganska stor tomt och kommer inte ha några problem att få användning för urinen. En fördel som vi också ser är att markbädden borde hålla längre eftersom mycket av fosforn avlägsnas med urinen.

Jag hittar lite info i gamla trådar men det skulle vara kul att få höra om lite mer färska erfarenheter.

Tacksam för tips!:)

Ingen som har erfarenhet av detta?

Den enda erfarenhet som jag har är att i ett mindre hyreshus med den typen av taletter som sattes in för ca 15 år sedan har man i dag bytt ut alla till vanliga. Dom hade upprepade problem med att "salter" i urinen efter en tid täppte igen den separata urinledningen så att dom fick ta dit folk och rensa titt som tätt.

• Gilla
Harrison
  • Laddar…
Jag har ett sådant system i min kåk. Det installerades för 12-13 år sedan och jag har bott här knappt halva tiden.
Tyvärr är det mesta gjort av klåpare så vi har fått göra ny infiltration och dra ett nytt rör dit.
Visst funkar det, och är man av regler tvingad att ha det så är det väl bara att köra. Men jag skulle gärna sluppit den här separeringen, som inte är krav där jag bor.
Systemet vi har heter "Dubletten".
Hur stor pisstanken är vet jag inte. Vi tömmer den uppskattningsvis efter 1,5-2 år. Samma med skitdelen, som består av två korgar. När den ena korgen är full vrider man en rörböj så nästa korg fylls. Lagom tills den andra är full har innehållet i den första sjunkit ihop så man kan köra ett tag till i den.
Inga problem med lukt, däremot blir det stopp i urindelen titt som tätt, av någon anledning bland annat alltid på julafton.

När det blir stopp i urindelen, funkar det att rensa den då? Hur gör ni rent praktiskt när ni rensar?

Hur tömmer ni urinen, med dränkbar pump eller?

Tanken är att vi ska leda urinen till en separat tank, och resterande avlopp går till en vanlig slamavskiljare och markbädd. Så vi slipper hantera fekalier för slamavskiljaren slamsugs som vanligt.

• Gilla
Harrison
  • Laddar…
Östgötskan skrev:
När det blir stopp i urindelen, funkar det att rensa den då? Hur gör ni rent praktiskt när ni rensar?
Det är så kort väg från muggstolen till brunnen, så en vanlig rensfjäder på borrmaskinen räcker.

Östgötskan skrev:
Jag får inte ner en dränkpump i tanken, utan använder en vanlig sugpump från Jula.

Norrhyttan skrev:
Det är så kort väg från muggstolen till brunnen, så en vanlig rensfjäder på borrmaskinen räcker.
Aha, det kan man ju stå ut med då och då. Har hört att man bör hälla i kokhett vatten ibland också för att lösa proppar, vet inte om det hjälper. Har du testat det?

Du har aldrig fått problem med igensättningar ända fram till urintanken eller är ledningarna så pass väl dimensionerade där så att det inte blir stopp?

Som sagt, minireningsverk är också ett alternativ men driftskostnader och serviceavtal på 5000-6000 kr/år lockar inte... Vi vill ha ett system som funkar långsiktigt med låga driftskostnader. Att rensa toastolen då och då gör jag gladeligen om jag slipper de höga driftskostnaderna som ett minireningsverk medför.

Tack för svar Norrhyttan.

Jag kan egentligen ingenting om det här, utan pratar bara utifrån min ringa erfarenhet, så lyssna inte för mycket på vad jag säger. Det jag berättar gäller ju just här, med mitt system. Med dina förutsättningar blir det kanske helt annorlunda.

Nej, hetvatten har jag aldrig testat. Låter som något man kan försöka med som ett förebyggande steg, dock.
Min propp verkar vilja sätta sig där avloppsröret vinklar ut mot tanken.

Puffar upp den här tråden för att se om det är någon annan som har mer erfarenhet.

Vi har en Separett Villa 9000 på stugan och tycker att det fungerar utmärkt.

Den är fritidshus och använder den kanske 5 veckor om året.
Det är ingen lukt men man får ju tömma påsen efter någon vecka.
Det är viktigt att skölja efter med vatten i urinslangen annars blir det stopp.
Vi har urinslangen ner i en stenkista. Sannolikt bör man lägga en värmekabel runt den annars blir det stopp vid minusgrader.

Ö Östgötskan skrev:

Tanken är att vi ska leda urinen till en separat tank, och resterande avlopp går till en vanlig slamavskiljare och markbädd. Så vi slipper hantera fekalier för slamavskiljaren slamsugs som vanligt.
Citronsyra på kvällen (massor som får verka under natten) numera + spolslang. Metallfjäder är också bra, om man lossar urinslangen vid avloppsröret och drar ut alla beläggningar inuti slangen bakvägen och spolar även gummimanschetten i avloppet. Jag använder en låg plastbalja och spolar och rensar några gånger åt vardera hållet, efter att jag har dragit loss urinslangen från avloppsrörets gummimanschett.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.