Har viss förståelse om man talar om vad det kostar innan. Annars kommer folk ringa och vilja ha ut hantverkare/tekniker för rätt banala grejer som kan vänta.
FFields of Anfield Road skrev:
Som konsult på en stor firma med mycket overhead låg det mellan 6-800. Samma pris när jag jobbade till nio en fredagskväll för att få klart mina leveranser.
Edit: jag ifrågasätter inte att man ska ha extra mer resonemanget kring det samt det som verkar vara en generell inställning hos många hantverkare att kunden bara ska betala det man begär och inte ställa några större krav.
Jämför man villkoren mellan tjänsteman och hantverkare så kan man tycka att man har rätt dåliga villkor som tjänsteman.
På ett ställe såg man att man kunde behöva teknisk support under semestern, vi fråga "då är det någon slags jour beredskap vi skall ha under semestern?"
Det var absolut inte, man ville inte betala något...
Slutade med att man beslutade att om de behövde hjälp så skulle de kontakta chefen som sen skulle beordra in folk från semestern(om det nu var någon vill svara på telefonen).
Min åsikt är att det alltid straffar sig att ge ena fingret och att på jour löses akuta problem till hyfsad taxa med folk som har just jour. Menar att vem fasen åker ut en fredag kl 21 och tar betalt för en kvart om det är vad det tar. Då är det bara att betala rejält eller vänta till nästa vecka, inte så svårt.
Tror de som försöker utnyttja andra på det sättet är de som försöker locka hantverkare med "litet, snabbt jobb med chans på större sedan"
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.