Hej,
Vi är relativt nyinflyttade i vårt hus med eget vatten. I ett par dagar har vattentrycket i huset varit sämre och idag när jag gick ned i källaren så upptäcker jag att det hela tiden spolar vatten via slangen från denna svarta cylinderformade mojäng som sitter efter hydroforen.
Jag är novis på området "eget vatten" och snart kommer kommunalt vatten dras in tack och lov. Vad kan tänkas vara problemet? Jag vet att det tidigare bara tömt vatten ur den slangen då och då, men nu tömmer den vatten konstant.

• Vattenpump och hydrofor i en källare med kopparledningar och en slang som läcker vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sjunker trycket på manometern (tryckklockan) när pumpen står still och ni inte tar ut vatten, är det troligen fel på backventilen.

Tack för svar! Nej trycket är stabilt.

menar du mojängen till höger i bild så är det en luftare som brukar sitta på inkommande vatten från brunn/borra

Ja precis den. Ok, då vet jag. Men vet du varför den släpper ett konstant flöde med vatten via slangen i nederkant av den?

Den släpper ut vatten både under drift och en stund efter stopp. Men tillslut ska det sluta rinna.
Funktionen är att den skall tömmas på vatten efter pumpstopp och istället fyllas med luft. Vid nästa start så blandas luft och vatten för att oxidera vattnet.

Ok, vad skulle man kunna dra för slutsats om den aldrig slutar tömma vatten, utan bara fortsätter?

E Erken skrev:
Ja precis den. Ok, då vet jag. Men vet du varför den släpper ett konstant flöde med vatten via slangen i nederkant av de
E Erken skrev:
Ja precis den. Ok, då vet jag. Men vet du varför den släpper ett konstant flöde med vatten via slangen i nederkant av den?
Det ska den inte göra.antagligen skräp som fastnat i membranet
n?[/QUOTE

Kan den kanske fortsätta spola vatten för att pumpen helt enkelt inte stoppar utan går hela tiden?

Antingen kommer vattnet från pumpen, men då stänger inte motorskyddet av sig och pumpen går hela tiden.
Alt. Två är att vattnet går backvägen från tryckkärlet (hydroforen). Men då borde trycket sjunka och starta pumpen även utan vattenuttag.
Jag tror på det sista att backventilen (kopparklumpen) ovanför svarta cylindern inte stänger helt och vattnet (läcker) då bakvägen ner i cylindern (syreaktivatorn) och ut i avloppet.

• Gilla
Örjab
  • Laddar…
E Erken skrev:
Ok, vad skulle man kunna dra för slutsats om den aldrig slutar tömma vatten, utan bara fortsätter?
skräp som fastnat i membranet i luftaren

M mogge_73 skrev:
Den släpper ut vatten både under drift och en stund efter stopp. Men tillslut ska det sluta rinna.
Funktionen är att den skall tömmas på vatten efter pumpstopp och istället fyllas med luft. Vid nästa start så blandas luft och vatten för att oxidera vattnet.
min släpper aldrig ut något vatten,fuktar lite från slangen ibland

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.