Budget-renoverar lilla WC lite och tänkte ta o byta toalettstolen.
Den gamla IFÖ-häcken (från -78) skall ersättas med en ny IFÖ Cera.
Bifogar bild på den gamla kopplingen.
Det jag inte får ihop är att ovankant på den undre muttern ligger c:a 32cm ovan golv medan det på den nya stolen börjar 34cm ovan golv.
Hur löser man detta lättast? Vad behöver jag (göra)?
10mm CU-rör och jag mätte 20 eller 22 på gängorna (lite taskigt skjutmått...) i anslutningen mot kopparröret.
Den gamla IFÖ-häcken (från -78) skall ersättas med en ny IFÖ Cera.
Bifogar bild på den gamla kopplingen.
Det jag inte får ihop är att ovankant på den undre muttern ligger c:a 32cm ovan golv medan det på den nya stolen börjar 34cm ovan golv.
Hur löser man detta lättast? Vad behöver jag (göra)?
10mm CU-rör och jag mätte 20 eller 22 på gängorna (lite taskigt skjutmått...) i anslutningen mot kopparröret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Eftersom inte röris ville föreslå den seriösa lösningen får väl jag göra det. Kapa kopparröret en bit efter väggklammern, gå över till kromade rör och montera en modern ballofix för enkel avstängning.
Funkar inte ett dugg bättre än krilles förslag och är mycket dyrare. Men seriöst.
Funkar inte ett dugg bättre än krilles förslag och är mycket dyrare. Men seriöst.
Ska du ha dubbla avstängningsventiler för service av WC MathiasS?
Seriösare då är att skära in ballofixer för hala badrummet! Eller varför inte ännu seriösare och dra nya rör i hela badrummet?
Enkelt och lätt var mitt förslag. Men om TS ska kapa 10mm röret så glöm då inte stödhylsa i både 10mm röret (som ofta är glödgade) och i dom ev kromade rören!
Seriösare då är att skära in ballofixer för hala badrummet! Eller varför inte ännu seriösare och dra nya rör i hela badrummet?
Enkelt och lätt var mitt förslag. Men om TS ska kapa 10mm röret så glöm då inte stödhylsa i både 10mm röret (som ofta är glödgade) och i dom ev kromade rören!
Jaha, när man äntligen tar sig an det så skiter (!) det sig såklart 
Lyfte dit nya WC men får inte muttern på kopparröret att ta i gängorna på ventilen. Känns som att den "fastnar" på den koniska grejen på kopparröret.
Behöver jag kapa kopparröret och skaffa stödhylsa med mutter o kona? Kan jag ansluta med någon flexibel slang?
Kändes som att kopparröret skulle varit ½-1cm "till höger" för att jag skulle ansluta 100 rakt mot ventilen på WC-stolen..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lyfte dit nya WC men får inte muttern på kopparröret att ta i gängorna på ventilen. Känns som att den "fastnar" på den koniska grejen på kopparröret.
Behöver jag kapa kopparröret och skaffa stödhylsa med mutter o kona? Kan jag ansluta med någon flexibel slang?
Kändes som att kopparröret skulle varit ½-1cm "till höger" för att jag skulle ansluta 100 rakt mot ventilen på WC-stolen..
Om du behöver ha ihop det idag söndag och du har nära till en jula butik,
http://www.jula.se/catalog/bygg-och...plar-och-bussningar/klamringskoppling-452111/
http://www.jula.se/catalog/bygg-och...tallation/pex-slangar/flatad-pexslang-450848/
Kapa röret på lämpligt avstånd (med tanke på flexslangens längd)
http://www.jula.se/catalog/bygg-och...plar-och-bussningar/klamringskoppling-452111/
http://www.jula.se/catalog/bygg-och...tallation/pex-slangar/flatad-pexslang-450848/
Kapa röret på lämpligt avstånd (med tanke på flexslangens längd)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden


