janwide
Krilleman Krilleman skrev:
Sent inlägg, men bättre sent än aldrig kanske...

@janwide Vad har du köpt?
Det går ju att returnera om det blivit tokigt!
En uppdatering med bilder för de som är intresserade. Några kopplingar var restade så där blev det inga bilder tyvärr.

Blandare med 3/8 mutter med packning.
Hand håller VVS-komponenter framför en vägghängd blandare med slangkopplingar och rördelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

VA Klämkoppling 15x15R med nippel 15x10 planända, för att passa muttern. Lin i gängan mellan koppling o nippel. (15x10R tror jag var slut. Eller så hittade jag den bara inte.)

Anslutning WC, 15R mutter med packning.
Installation av VA krom kulventil vinkel i badrum med synlig 3/8 mutter med packning och röranslutning.
Skapa konto

VA krom Kulventil vinkel 15x15R planända.

Blandaren med någon udda klämringskoppling monterad på är nu slätända 10 mm. (Jag satte den i städet och sågade försiktigt bort klämringen så att även muttern kunde tas bort. Tog fin smärgelduk och putsade upp ändarna som ser fina ut.)
Hand håller olika VVS-kopplingar inklusive blandarmutter, klämkoppling och kulventil framför WC-installation.
Skapa konto

VA kromad vinkel klämringskoppling 15x15 samt förminskning 15x10 (kopplingen restnoterad).

Vad tänker du Krilleman? Detta ska väll funka?

Man kan säkert invända att jag inte valde avstängningskranar på samtliga kopplingar men alla dessa stängs enkelt av centralt utan att vattnet i övriga huset påverkas. Behöver jag stänga någon enskild en längre tid sätter jag en propp eller ett lock.

Det borde ju rimligen finnas delar som hör ihop med anslutningsbrickorna? Nu har du naken mässing där och det gör kanske inget men rimligen borde det finnas rätt grejer.........

janwide
S Stefan1972 skrev:
Det borde ju rimligen finnas delar som hör ihop med anslutningsbrickorna? Nu har du naken mässing där och det gör kanske inget men rimligen borde det finnas rätt grejer.........
Det finns krom men den anslutningen är dold i ett skåp så det spelar ingen roll. De synliga anslutningarna har jag hittat krom till.

janwide
Kan tillägga att jag är tvungen att beställa allt på nätet eftersom jag vill ha Vatette. Och då blir det lite hopplock eftersom alla leverantörer inte har allt. Man får beställa lite här och lite där.

Vi har en mycket välsorterad Ahlsellbutik här i Örebro. Har varit där en gång för att köpa en koppling och då blev jag hysteriskt utskälld av den mycket trevlige mannen i kassan eftersom jag inte kom från något företag :crysmile:
Så dit vill jag inte gå igen.

https://www.proffsmagasinet.se/ ägs ju av Ahlsell och har en stor del av deras sortiment. Dock är hemsidan ganska kass, så man måste veta exakt vad man letar efter...

janwide
useless useless skrev:
[länk] ägs ju av Ahlsell och har en stor del av deras sortiment. Dock är hemsidan ganska kass, så man måste veta exakt vad man letar efter...
Tack för tipset! Undviker gärna Ahlsell med tanke på mitt förra inlägg :cool:

janwide janwide skrev:
Det finns krom men den anslutningen är dold i ett skåp så det spelar ingen roll. De synliga anslutningarna har jag hittat krom till.
var väl inte riktigt så jag menade utan mer att till väggbrickor finns det ju oftast ett system av delar som hör till. Nu har du valt nipplar som är helt vanliga rördelar och som inte hör till systemet och hårddrar man regler och annat så kan det ju bli lite tokigheter med försäkringsbolag om det nu skulle visa sig läcka och orsaka skada senare. Och de vill ha det till att det är hpd.

• Gilla
Fredrik99
  • Laddar…
janwide
S Stefan1972 skrev:
var väl inte riktigt så jag menade utan mer att till väggbrickor finns det ju oftast ett system av delar som hör till. Nu har du valt nipplar som är helt vanliga rördelar och som inte hör till systemet och hårddrar man regler och annat så kan det ju bli lite tokigheter med försäkringsbolag om det nu skulle visa sig läcka och orsaka skada senare. Och de vill ha det till att det är hpd.
Ok. Så skulle det ju kunna vara men jag tror inte det i det här fallet. I monteringsanvisningen står det anslut med valfri Vatette Dy15. Så det är enligt instruktionen tror jag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.