Ny här, jag misstänker att detta redan diskuterats...

Jag har en lite ovanligt väldigt stort vattenfilter. Det står speciellt att det är gjort med stor intern volym för att få långa intervall mellan backspolningar. Nackdelen är ju att det går väldigt mycket filtermaterial i det...
Firman "EG Vattenfilter" finns inte längre men själva filtret är ihopsvetsat i tjock syrafast plåt och kommer hålla lääänge än.

Filtret är 400 mm diameter, 1600 mm högt. Det anges att det skall vara ca 120 cm glaukonit i det, så ca 150 liter.
Det verkar ju kosta runt 1200 kr per 15 l säck, så då skulle det kosta 12000 kr att fylla det.

Finns det nått billigare ställe att köpa Manganese Greensand?
Kan man köpa mineralet Glaukonit och kaliumpermanganat separat någonstans och blanda ihop det själv?

Det brukar inbland vara lite kommersiell hysteri kring sånt här och att firmor tar ganska mycket betalt för material som egentligen inte är så dyrt genom att förädla det lite måttligt, och har man ett modernt litet filter med automatisk backspolning spelar det kanske inte så stor roll, men nu har vi det vi har och jag skulle gärna vilja använda den.

• Gilla
Henrik Sim
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.