Vatten & Avlopp
KnockOnWood: Så här ser det alltså ut hos oss: [bild] Lite kuriosa: När huset var nybyggt år 2011 och vi satt i trädgården och fikade, kände vi en skarp avlopps/skitlukt. Vid kontroll uppe på vinden upptäckte jag att avluftningsröret var vinklat ned en bit, så det bildades ett vattenlås, och avluften stoppades. Så dofterna kom från ventilationsröret i slutändan av infiltrationsbädden. Sedan
Anonymiserad 283832: Hej! Jag skall skarva vertikalt plaströr 110 till gjutjärn 110 och funderar på vad som blir bäst: Ersättningsmuff av denna typ Gummikoppling av denna typ Ersättningsmuffen känns på något sätt tryggare då det inte blir skarv kant mot kant, men samtidigt blir det något smalare vid denna punkt. Med gummikopplingen blir skarven kant mot kant. Hur säker kan man vara på att den inte
Öh Nisse: [citat] Superbra. Det måste jag kolla upp.:geek:
Loxxx: Används verkligen anslutningsavgifterna till rätt ändamål? Hur mycket vatten rinner ut och till vilka kostnader? Skulle avgifterna kunna sänkas om man lagade rören? [MEDIA=youtube]Cgk02er9W_A[/MEDIA]
jonaserik: Att plugga gör att magasinet inte blir stort i hålet, det avhjälps lättast med en stor hydropress om en sådan får plats frostfritt. På öar kan det vara klurigt att borra för djupt då trycket utifrån havet blir stort med inträngning från dito. Vet bara att det finns många brunnar som gett salthalt och pluggats, men det är ett lotteri. Har inte själv erfarenhet av det.
Location: För kännedom så byter tillverkaren blandaren. Häftigt med sådan service!
Workingclasshero: Stäng av vattnet och skaffa reservdelar INNAN du försöker igen. WD-40 kanske kommer åt i ena änden av axeln. Och att man ska motionera ballofixerna varje år är ju lite sent att tipsa om ;-) Lycka till. /W
NoOne2k: Vad har du för driftstryck idag? När startar och stannar pumpen? I princip är det så att pumpen ger 50l/min vid 0m pch tvärt om 50m vid 0l/min. Sambandet är inte linjärt utan för att få fram aktuellt flöde vid ett givet tryck får man titta i ett tryckfallsdiagram för den aktuella pumpen. Har du redan hydropress/hydrofor räcker det med att du köper en ny pump och kommer då lite
sepani: Tack, ja, det kan vara en del i det möjligtvis. Men det har som sagt alltid varit dåligt tryck inne i huset. Fast nu har det blivit rejält sämre....Att det generellt är dåligt tryck borde (?) bero på att inkommande vatten är i gårdshuset och att det därifrån leds vidare till stugan. Och det finns ingen typ av hydrofor, utan endast en varmvatten beredare. Vet inte om man skulle kunna
Fundersam99: Den ska vara i tvättstugan i källaren
ådal: Ytterligare en som ska göra jobbet, https://www.hornbach.se/shop/Packningssats-for-disklada-med-korgventil-4-pack/10206268/artikel-detaljer.html
Demmpa: Eftersom ena utgången på nedre fördelaren är proppad så är det till 99,99% fördelare för kallvatten (övre) & varmvatten (nedre). Röret till vänster går troligen till toaletten eftersom nästa anslutning är proppad. Edit: Kallvattenrören går rakt igenom varmvattenfördelaren, alltså varmvattnet går utanför kallvattenrören i fördelaren. Fördelen med detta sätt att bygga
Hellberg79: [citat] har under natten och morgonen kommit ungefär en liter ur säkerhetsventil. Drog den lite motsols och det kom en massa brunt vatten. Börjar fundera om det har med vattentrycket att göra.
Jonatan79: Synliga skarvar är ok, bygga in inte ok. Skarva i grunden där du kan hålla koll efter läckage.
jonaserik: T-korsning på avlopp för villor är inte bra, i hyreshus så går det bra då mycket vatten rinner i rören, det kan bi en splasch som gör att det avsätts en klump vid nedslaget. Är det inte en snålspolande toa så går det nog, pass på med snålspolande för lite vatten.
byron v2: Gäller i ett stort centralt hus i gammal stadsdel. Som sagt, byggt typ mitten eller början på 30talet. Andra hus på gatan. Även längre bort från dåtidens "vattenverk och vattentorn" har brunnar. Vet inte om alla har. Men sett flera stycken. Jag tänker mig att det oxå på min fastighet bör finnas någon vattenbrunn. Har inte hittat något lock så någon synlig finns inte. Antagligen
BirgitS: Det gick bra för oss i alla fall :) Men det finns antagligen alternativa produkter som fungerar lika bra.
neuwerld: Hej! Jag bytte filter i min vattenanläggning nyligen och efter detta verkar det som att trycket har gått ner i kranarna hemma. Trycket i hydrofor slår fortfarande av på samma bar som tidigare men trycket i kranarna är lägre, vad kan detta bero på? Behöver jag pumpa hydrofor med luft? Tacksam för svar.
Bart: Ok, då är jag med. Ja det vore ju bra naturligtvis. men dra inte så hårt i olika kopplingar och kranar att det börja droppa ur dem. Då har du snart fler problem än när du startade. Det du har på bilden ser mer ut som en termostat än en avstängningsvred.
sallad: [citat] Monteringsanvisningen för vad? :confused:
burton666: Jag bor i villa och vi funderar på att bygga ett badrum i ett rum som ligger långt borta från befintliga badrum och avlopp men som ligger över en oinredd källare. I källaren så finns ett 110mm avloppsrör som går in i väggen. Avloppet är kapat av någon av de förra ägarna och det kommer ner ett par 75mm rör från källartaket som ansluter mot samma avlopp. Dessa rör kommer från ett
Demmpa: Tanken med badkarets vattenlås är att badkaret ska direktanslutas till avloppet å inte till en golvbrunn.