2 466 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Utkastare till PEM 32 för bevattning
Hej!
Behöver bevattning till odlingar som är ca 50 m ifrån vattenutkastare i dagsläget. Tänkte jag skulle dra pem 32 dit och sedan ha någon slags tappkran där för vidare fördelning till spridare. Jag vill också kunna använda utkastaren som det är idag så något slags fördelare. Och Pem slangen vill jag ha trycksatt. Får lite ont i huvudet av alla kopplingar och bussningar som finns. Hur kan jag lösa detta och vad behöver jag?
Förstår att det inte är en optimal lösning men det är temporärt och ska användas under max 2 säsonger.
tacohej
Behöver bevattning till odlingar som är ca 50 m ifrån vattenutkastare i dagsläget. Tänkte jag skulle dra pem 32 dit och sedan ha någon slags tappkran där för vidare fördelning till spridare. Jag vill också kunna använda utkastaren som det är idag så något slags fördelare. Och Pem slangen vill jag ha trycksatt. Får lite ont i huvudet av alla kopplingar och bussningar som finns. Hur kan jag lösa detta och vad behöver jag?
Förstår att det inte är en optimal lösning men det är temporärt och ska användas under max 2 säsonger.
tacohej
Vill du att någon ska plocka ihop en inköpslista åt dig?
Prova istället att plocka ihop något själv så går det att svara om det är bra eller inte.
Principiellt kan du bygga en fördelare i valfri dimension med hjälp av t-rör och nipplar. Anslut din PEM till det med en PRK403 i lämplig dimension. Om du vill ha ventiler så sätter du sådana. Ska du ha allt i R25 så blir det troligen ganska dyrt. En färdig fördelare med kranar är t.ex. LK Uni Avst men den är R15 så du kommer strypa flödet.
Tänk på att både slang och fördelare måste ligga frostfritt om det ska vara trycksatt på vintern.
Prova istället att plocka ihop något själv så går det att svara om det är bra eller inte.
Principiellt kan du bygga en fördelare i valfri dimension med hjälp av t-rör och nipplar. Anslut din PEM till det med en PRK403 i lämplig dimension. Om du vill ha ventiler så sätter du sådana. Ska du ha allt i R25 så blir det troligen ganska dyrt. En färdig fördelare med kranar är t.ex. LK Uni Avst men den är R15 så du kommer strypa flödet.
Tänk på att både slang och fördelare måste ligga frostfritt om det ska vara trycksatt på vintern.
Behöver du verkligen så grov slang, den utkastare du har nu lär ju begränsa flödet ändå.
Nåväl; I änden där du ska koppla på befintligt vatten är du lite för otydlig, men för andra änden tycker jag att du kan gräva ner PEM-slangen och sätt på följande (obs att du måste gänga röret i minst ena änden):
https://www.rinkabyror.se/artikel/plastk-vinkel-32x25r-inv/
https://www.rinkabyror.se/artikel/galv-gangror-dn25-33-7x3-2mm-/
https://www.rinkabyror.se/artikel/galv-vinkel-in-ut-25/
https://www.rinkabyror.se/artikel/kulventil-in-ut-25r-2/
https://www.rinkabyror.se/artikel/galv-vinkel-in-ut-25/
https://www.hornbach.se/shop/Klokop...vandig-ganga-G1/1626137/artikel-detaljer.html
Du behöver täta alla gängade kopplingar, förslagsvis med lin och pasta: https://www.rinkabyror.se/artikel/unipak-gds-sats/ . Funkar säkert fint med tejp eller kemisk gängtätning också.
Du vill nog på något sätt möjliggöra att koppla in tryckluft för att blåsa bort allt vatten, eller en t-koppling med öppning längst ner, eller värmeslingor, så att det hela inte fryser sönder.
Nåväl; I änden där du ska koppla på befintligt vatten är du lite för otydlig, men för andra änden tycker jag att du kan gräva ner PEM-slangen och sätt på följande (obs att du måste gänga röret i minst ena änden):
https://www.rinkabyror.se/artikel/plastk-vinkel-32x25r-inv/
https://www.rinkabyror.se/artikel/galv-gangror-dn25-33-7x3-2mm-/
https://www.rinkabyror.se/artikel/galv-vinkel-in-ut-25/
https://www.rinkabyror.se/artikel/kulventil-in-ut-25r-2/
https://www.rinkabyror.se/artikel/galv-vinkel-in-ut-25/
https://www.hornbach.se/shop/Klokop...vandig-ganga-G1/1626137/artikel-detaljer.html
Du behöver täta alla gängade kopplingar, förslagsvis med lin och pasta: https://www.rinkabyror.se/artikel/unipak-gds-sats/ . Funkar säkert fint med tejp eller kemisk gängtätning också.
Du vill nog på något sätt möjliggöra att koppla in tryckluft för att blåsa bort allt vatten, eller en t-koppling med öppning längst ner, eller värmeslingor, så att det hela inte fryser sönder.
Klicka här för att svara
