Hej,

Jag planerar att sätt in en diskmaskin där det tidigare varit ett skåp.

Har en blandare med vatten ventil men när jag vrider på den så kommer det inget vatten ur röret. När jag kollade i röret såg det ut som något blockerade röret.

Har ni några idéer på vad som händer?

Tack!

• Närbild på en vattenventil och anslutförande av vattenslang, möjlig blockering synlig inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är ju muttern som håller fast blandaren :)

Anslutningsröret till diskmaskin är kopparröret i mitten.

• Gilla
Sebastian_
  • Laddar…
Dessutom ser en av slangarna knäckt ut. Någon har varit våldsam vid montaget

• Gilla
Sebastian_
  • Laddar…
L lordi skrev:
Det där är ju muttern som håller fast blandaren :)

Anslutningsröret till diskmaskin är kopparröret i mitten.
Jaha! Jag tyckte det va konstigt att det fanns två olika rören. Så om jag förstår rätt så snurrar man upp locket på koppar röret?

• Avloppsrör och ett kopparvattenrör under en vask, med synligt ventillock på kopparledningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja man skruvar av locket på kopparröret och ansluter diskmaskinens anslutningsslang dit.
Se bara till att hålla i kopplingen på kopparröret, för annars riskerar kopparröret att vridas sönder.

Du behöver troligen en adapter/bussning mellan kopparrörets anslutning och diskmaskinsanslutningen.

• Gilla
Sebastian_
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Ja man skruvar av locket på kopparröret och ansluter diskmaskinens anslutningsslang dit.
Se bara till att hålla i kopplingen på kopparröret, för annars riskerar kopparröret att vridas sönder.

Du behöver troligen en adapter/bussning mellan kopparrörets anslutning och diskmaskinsanslutningen.
Har försökt att skruva loss locket men det sitter stenhårt... kan det vara fel installerat tidigare?

Det är bara ta i men se till att hålla emot på kopplingen, i värsta fall får du kapa röret och sätta dit ny anslutning.

• Gilla
Sebastian_
  • Laddar…
Det kan sitta stenhårt. Ta två fasta U-ring-nycklar, håll mot med den ena (kopplingen på kopparröret) & vrid med den andra (på blindlocket).

Ibland blir man förvirrad åt vilket håll man ska skruva. Om du håller fast övre kopplingen med höger hand och locket med vänster hand så ska bägge händer in mot väggen (så som bilden är tagen).

• Gilla
Sebastian_
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.