useless useless skrev:
Hur lätt är det att få igenom en sån dispens i ett vanligt hus? Jag har tänkt att det är till för t ex fritidshus som inte nyttjas hela tiden. Jag har ju en 6-kubiks brunn eftersom det var en viss verksamhet på min fastighet tidigare, så man kanske skulle prova att ändra till vart annat år.

Här är det samma avgift upp till 8 kubik.

[bild]
Har faktiskt inte kollat hur det går till, misstänker också att det kan skilja mellan olika kommuner.
Jag hade en inspektör från kommunen på plats då mitt avlopp inte fanns registrerat alls....:whistle: :rolleyes:och enligt henne kunde man tömma mer sällan med större avskiljare.

Vad har ni för erfarenheter av infiltration då? En klassisk med grus och rör eller moduler på mindre yta?

Claes Sörmland
P Patrikja skrev:
Vad har ni för erfarenheter av infiltration då? En klassisk med grus och rör eller moduler på mindre yta?
Minska inte ytan men använd gärna moduler i alla fall. Modulerna gör att avloppsvattnet får bättre tillgång till syre och att ingående organiska ämnen bryts det ned snabbare. Det minskar risken att infiltrationsytan geggar igen av biofilm till den grad att du får problem med infiltrationen. Men behåll samma stora infiltrationsytan som om du inte hade biomoduler. (Många kommuner kräver också det.)

P Patrikja skrev:
Egentligen har man väl inte så mycket talan där. Är ju i regel kommunen som bestämmer.

Claes Sörmland
M Maledictus skrev:
Jag skulle alla dagar köpa en betongbrunn och i så fall hellre 4kbm istället för 2kbm. Har arbetat inom kommunalt bolag som skött slamtömningarna och vi hade i princip aldrig problem med betongbrunnarna, däremot plastbrunnar. Och har du 4kbm bör du absolut klara dig med en tömning om året.
Håller med om en så stor brunn som möjligt. Slamavskiljaren är nämligen inte bara en mekanisk avskiljningsfälla. Den förrötar också vattnet under syrefattiga förhållanden. Den iologiska processen gör att man får mindre biofilmsbildning i nästa syrerika steg, infiltrationen. D v s en stor slamavskiljare i förhållande till mängden man drar igenom skyddar infiltrationen genom sin biologiska verkan.

Den svenska standarden innehåller en ganska liten slamavskiljarvolym i förhållande till belastning per hushåll. Det är inte optimalt ur infiltrationssynpunkt, det är en kompromiss. Fast om man bor t ex två personer med en slamavskiljare designad för ett hushåll med 5PE så har man marginal. Bor man två personer och tre tonårsbarn så har man istället nästan ingen marginal med den svenska standarden.

• Gilla
Maledictus
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Minska inte ytan men använd gärna moduler i alla fall. Modulerna gör att avloppsvattnet får bättre tillgång till syre och att ingående organiska ämnen bryts det ned snabbare. Det minskar risken att infiltrationsytan geggar igen av biofilm till den grad att du får problem med infiltrationen. Men behåll samma stora infiltrationsytan som om du inte hade biomoduler. (Många kommuner kräver också det.)
Okej tack för tipset!

P Patrikja skrev:
Om inte kommunen har några särskilda krav så kör på vanlig enkel markinfiltration. Huruvida det behövs extra grus eller inte beror på marken. Är det risk för dålig genomsläppning så behöver ni förmodligen göra en siktanalys innan kommunen beviljar lov.

R RoBo skrev:
Egentligen har man väl inte så mycket talan där. Är ju i regel kommunen som bestämmer.
Han på vårat miljökontor godkänner både vanlig eller med moduler, han sa även att med modulerna kan jag minska ytan till 16m2

Då blir det en kostnadsfråga. Är marken lämplig för infiltration så tar det inte många minuter för grävaren som ändå är där att gräva ner några rör.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Claes Sörmland
P Patrikja skrev:
Han på vårat miljökontor godkänner både vanlig eller med moduler, han sa även att med modulerna kan jag minska ytan till 16m2
16 kvm för 5 PE. Känns som ett risktagande.

P Patrikja skrev:
Hej, har fått mitt avlopp utdömt och söker tips angående ny slamavskiljare. Står väl egentligen mellan 3 olika alternativ jag tänker mig. Antingen en baga effektiv slamavskiljare 3m3 i glasfiber. Eller en Fann blue trekammarbrunn 2m3 i plast. Annars funderar jag på Tranås brunnen trekammarbrunn i betong 2m3 alternativt 4m3. Kom gärna med era erfarenheter och tips. Min utgående avloppsledning ligger rätt djupt därför har jag fastnat vid dessa som ska klara marktrycket. Och vi har normal skyddsnivå så reningsverk behövs ej.
Mvh Patrik
Hej, hösten 2018 installerade jag Tranåsbrunnen 4 m3 variant samt gjorde en markbädd. Med den får du en 4-kammarbrunn eftersom det blir en 2 kubiks 1-kammare + en 2 kubiks 3-kammare i serie. Med max 5 pers i familjen behöver man inte tömma den varje år. Jag tömde bara den första 1-kammaren i år. 3-kammaren var i princip ren efter 2 år och så den lät jag vara.
MVH Kent

K Kent i Lerviken skrev:
Hej, hösten 2018 installerade jag Tranåsbrunnen 4 m3 variant samt gjorde en markbädd. Med den får du en 4-kammarbrunn eftersom det blir en 2 kubiks 1-kammare + en 2 kubiks 3-kammare i serie. Med max 5 pers i familjen behöver man inte tömma den varje år. Jag tömde bara den första 1-kammaren i år. 3-kammaren var i princip ren efter 2 år och så den lät jag vara.
MVH Kent
Det är precis den brunnen jag bestämt mig för och fått godkänd av kommunen, låter bra att du är nöjd! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.