Jag har ett hus där de som byggde villan ville ha en vinkällare under köket. Rummet är 3x3 meter, höjd på lite drygt 2 meter och är till större delen under markytan.
Cementgolv och lekablock som väggar.
Problemet är att det kommer in vatten underifrån. Har en pumpgrop, automatisk dräneringspump med nivåbrytare som jobbar ett par gånger om dagen.

Nu gick pumpen sönder och då funderar jag på om man kan sätta igen vinkällaren eller vad gör man för att lösa detta permanent?
Rummet används ju aldrig..

När pumpen gick sönder blev det närmare 1 meter djupt med vatten relativt snabbt där nere.
Alltså galet mycket vatten.

Hur gör man för att lösa ett sådant här problem en gång för alla?

Hur djup ner under mark är golvet, var är nivån på mark under huset, att bara fylla inget bra du måste få bort vattnet, ingen bassäng som kan generera fukt upp till husets bjälklag. Det blir till att undersöka vilken en nivå som du kan få ut ett 110 rör till en nivå som är lägre på utsidan, självfall ut. Annars är du nog fast i en pump.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag antar att det är grundvatten? Om du inte vill ha kvar utrymmet så kan du såklart fylla igen det, men det går åt väldigt mycket massor...

P
Med rätt kontakter, med högre makter, så går det fort att förvandla det där vattnet till vin...

Det går naturligtvis att täta, med injektering och annat, men jag har en känsla av att det blir fullständigt orimligt dyrt, jag ska täta en kulvert på jobbet nu inom kort, jag kan berätta vad det kostade.

Går det att fördjupa pumpgropen, så att pumpen får längre tillslagsstider, min erfarenhet säger att till och frånslag dödar pumpar.
Om du bestämmer dig för att byta pump och behålla rummet, köp inte pump på Biltema eller jula, köp en ordentlig dränkpump.

• Haha
Dowser4711
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.