Hej, har fått mitt avlopp utdömt och söker tips angående ny slamavskiljare. Står väl egentligen mellan 3 olika alternativ jag tänker mig. Antingen en baga effektiv slamavskiljare 3m3 i glasfiber. Eller en Fann blue trekammarbrunn 2m3 i plast. Annars funderar jag på Tranås brunnen trekammarbrunn i betong 2m3 alternativt 4m3. Kom gärna med era erfarenheter och tips. Min utgående avloppsledning ligger rätt djupt därför har jag fastnat vid dessa som ska klara marktrycket. Och vi har normal skyddsnivå så reningsverk behövs ej.
Mvh Patrik

En Alfa 3-kammarbrunn i betong håller måååånga år och är godkända, en stadig pjäs som inte kan lyfta om grundvattnet stiger.

• Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Ja så är det, lite krångligare installation är väl nackdelen pga vikten. Frågan är i vilken det är minst risk för slamflykt?

Jag har en Alfa och det är i princip glasklart vatten till infiltrationen, ( fördelningsbrunnen ) nu 15 år. gammal.

J jonaserik skrev:
Jag har en Alfa och det är i princip glasklart vatten till infiltrationen, ( fördelningsbrunnen ) nu 15 år. gammal.
Låter bra det vet du om den säljs fortfarande? Hittar den inte.

En fördel med betong är att man kan återfylla med massorna man gräver upp. Plastbrunnar kräver skyddsfyllning med ett antal kubik sand.

useless useless skrev:
En fördel med betong är att man kan återfylla med massorna man gräver upp. Plastbrunnar kräver skyddsfyllning med ett antal kubik sand.
Jo det är ju bra, men skulle du säga att betong eller plast är bäst när det väl ligger i marken?

Jag vet inte, jag har bara haft betongbrunnar. Den första byttes efter 45 år på grund av att kommunen inte tillät 2-kammare längre.

useless useless skrev:
Jag vet inte, jag har bara haft betongbrunnar. Den första byttes efter 45 år på grund av att kommunen inte tillät 2-kammare längre.
Okej min 2 kammare blev precis utdömd här hemma.. Vilket märke har du på din nya 3 kammare?

Den är lokalproducerad hos Timrå betong.

useless useless skrev:
Den är lokalproducerad hos Timrå betong.
Okej, vad kör du för rening bakom? Moduler eller vanlig infiltration?

Vanlig infiltration.

Jag skulle alla dagar köpa en betongbrunn och i så fall hellre 4kbm istället för 2kbm. Har arbetat inom kommunalt bolag som skött slamtömningarna och vi hade i princip aldrig problem med betongbrunnarna, däremot plastbrunnar. Och har du 4kbm bör du absolut klara dig med en tömning om året.

• Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vanlig infiltration.
Okej

M Maledictus skrev:
Jag skulle alla dagar köpa en betongbrunn och i så fall hellre 4kbm istället för 2kbm. Har arbetat inom kommunalt bolag som skött slamtömningarna och vi hade i princip aldrig problem med betongbrunnarna, däremot plastbrunnar. Och har du 4kbm bör du absolut klara dig med en tömning om året.
Okej ditt svar väger tungt! Och ni alla verkar rekommendera betong. Så lutar helt klart åt det nu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.