Vattnet har frusit

Jag har bara bott här ett år ca och har egen brunn. Jag frågade tidigare ägare och enligt honom så hade aldrig vattnet frusit. Jag har därför dumt nog inte tagit reda på hur det fungerar om det skulle frysa?!

Det har gått från +-0 till -14 på några dagar och jag vet inte om det har någon inverkan.

Vad ska jag börja med att göra och hur löser jag detta lättast? Kan det vara i brunnen som själva pumpen har frusit? Jag har slagit på värmaren där men tänker att jag kanske inte slog på nog mycket värme?

Sedan tror jag att slangen går under huset som står på plint. Vart är det troligast att det fryser?
Röd cistern och rörkopplingar i en brunn, delvis omgiven av vatten och is, tecken på kyla och frysningsrisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Troligast är det under huset i plintgrunden.

Hur mycket vatten är det kvar i brunnen? Om
Du gör av med mera vatten än tidigare så kan du få andra problem än tidigare. Vi har byggt en frigolitlåda som vi ställer ovan brunnen. För att få isolering

• Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Det är en djupborrad brunn

S Stolsben skrev:
Hur mycket vatten är det kvar i brunnen? Om
Du gör av med mera vatten än tidigare så kan du få andra problem än tidigare. Vi har byggt en frigolitlåda som vi ställer ovan brunnen. För att få isolering

Jag har nu insett att det är jag själv som glömt att sätta i kontakten till värmeslingan som löper efter slangen under huset :rolleyes:

kommer jag kunna Tina vattnet med hjälp av denna värmeslinga om jag väntar några timmar eller kommer jag måsta ”hjälpa till” för hand!?

ullberg
Om värmekabeln går i vattenledningen behöver du inte göra något ytterligare (givet att den går i hela det frusna partiet) om den går utanpå är det mer tveksamt

/U

• Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Det måste jag undersöka. Ska under huset och kolla innanför isoleringen på slangen.

Men det har tappats vatten 2 ggr i natt och senast tidigt i morse. Tänkte så ”proppen” kan väl inte vara allt för stor känns det som.

ullberg ullberg skrev:
Om värmekabeln går i vattenledningen behöver du inte göra något ytterligare (givet att den går i hela det frusna partiet) om den går utanpå är det mer tveksamt

/U

ullberg
Om det var så nyligen känns det mer hoppfullt, och jag tror inte det är kört även om du har utanpå slangen (lite beroende på andra omständigheter exv. utetemp, har du fortfarande -15?), men tar betydligt längre tid, är den i slangen går det ganska fort att få upp ett litet flöde och sen löser vattnet resten

Om värmekabeln funkar är det väl tinat nu?
Öppna en kallvatten kran lite som du ser Så hjälper det då det ”varma” grundvattnet 7˚C börjar strömma.
Glöm inte kranen och åk bort.;)

Värmekabeln verkar gå i röret, eller?

men när jag känner på den blåa delen på kabeln så är den inte varm? Eller går det så pass lite värme i den så man kanske inte känner det med blotta handen?

Ett rör med en blå värmekabel lindad omkring, omgiven av isolering, ser orörd ut i en oisolerad miljö.
Skapa konto

L Leif i Skåne skrev:
Om värmekabeln funkar är det väl tinat nu?
Öppna en kallvatten kran lite som du ser Så hjälper det då det ”varma” grundvattnet 7˚C börjar strömma.
Glöm inte kranen och åk bort.;)

Värmekabeln verkar gå i röret, eller?

Men när jag känner på den blåa delen på kabeln så är den inte varm? Eller går det så pass lite värme i den så man kanske inte känner det med blotta handen?

Kan det även vara så att pumpen ”löst ut” på något sätt av isproppen?

Värmekabel invirad runt ett vattenrör isolerad med stenull i ett ovårdat utrymme.
Skapa konto

kulle
Har du inget vatten alls nu då ?
Isåfall kolla säkringarna,- slå av och på motorskyddet,- och sist prova slå ett slag med handflatan på tryckströmbrytaren.

Tack alla som engagerat sig i mitt ”lilla” vattenproblem :love:

Nu har jag i alla fall vatten igen efter ha värmt lite precis i ”kröken” där slangen/kopplingen går upp i huset. Där var det för övrigt väldigt dåligt isolerat så jag bättrade på med vanlig glasull.

Men skulle vara glad om någon kunde förklara vad beteckningen på värmekabeln står för? Om jag gissar så skulle jag säga att matningen ska vara 230V. Den avger 10 w/meter och slår på själv när temperaturen understigen 5 grader?

Blå värmekabel med teknisk text om elmatning och effekt, 230V 10W/m, monterad vid vattenledning. Närbild av en värmekabel med beteckningen skrivet på en blå isolering.
Skapa konto

Kabeln är en självreglerande kabel som vid 5 grader ger 10w värme.
Vid -20 ger den kankse 15w och vid +20 ger den kanske 5w.
Är den kopleterad med en termostat nånstans så kan den vara helt avstängd när det är över en viss temperatur. Om den blå går in i t kopplingen så är den i röret....
Eller enkelt sätt att att se hur lång den kan tänkas vara är att mäta med en energi mätare...
Runt 200w borde betyda runt 20meter lång

• Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Tack för en utförlig beskrivning.

Jag har hittat en termostat som visst ska passa ihop med mitt system eftersom den saknar termostat idag: https://www.elbutik.se/product.html/ebeco-frostvakt-control

A Alexn72 skrev:
Kabeln är en självreglerande kabel som vid 5 grader ger 10w värme.
Vid -20 ger den kankse 15w och vid +20 ger den kanske 5w.
Är den kopleterad med en termostat nånstans så kan den vara helt avstängd när det är över en viss temperatur. Om den blå går in i t kopplingen så är den i röret....
Eller enkelt sätt att att se hur lång den kan tänkas vara är att mäta med en energi mätare...
Runt 200w borde betyda runt 20meter lång

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.