11 827 läst ·
25 svar
12k läst
25 svar
Frusit Vatten egen brunn nybörjare
Den verkar ha fasta värde för på och avslag.Nobbe_1 skrev:
Vill du kunna ställa själv så rekommenderas https://shop.humle.se/utrustning/matning/temperatur/termostater/universaltermostat-ut-300
Nä det är faktiskt en T-koppling som ligger under huset där kabeln går in i slangen. Även om jag hellre sett att denna koppling suttit inomhus!
sedan följer värmekabeln slangen upp i huset på utsidan till uttag i badrummet (där pannan står, röda pilen)
sedan följer värmekabeln slangen upp i huset på utsidan till uttag i badrummet (där pannan står, röda pilen)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
R Rolle85 skrev:
Bästa svaret
Det där är ingen bra lösning. Om man använder ett T-stycke så skall kabeln gå rakt ut, och vattnet gå ut i vinkel. Vill man föra in värmekabeln på en rak bit så finns det ett speciellt Y-rör. Så som den är nu är det risk att den skadas av böjningen.Nobbe_1 skrev:
Matas den av el uppe till höger, eller från andra sidan? Helst skulle man ersätta allt detta med en rakskarv och slang så kabeln går med inne i slangen upp till badrummet.
https://www.vvsochbad.se/evp-y-kopp...MI2ZCgiMyL7gIV5gZ7Ch350QZKEAQYASABEgJhevD_BwE
Värmekabeln är tydligt varm om det är kallt ute (och den fungerar).
/M
Den matas uppifrån (från höger i bilden). Om jag ska göra om känns det väl som bäst att ha denna koppling inomhus så hela värmekabeln ligger i slangen och inte en bit utanpå?
Den fungerar nog eftersom nu fryser inte vattnet längre när jag väl satt i "proppen" i vägguttaget och tinade isen
. Men när jag slog på värmekabeln kände jag absolut inte att den tydligt blev varm men det måste ju fungera som sagt?
Ja den där kopplingen ser ju mycket tryggare ut när det gäller införingen så att den inte böjs!
Den fungerar nog eftersom nu fryser inte vattnet längre när jag väl satt i "proppen" i vägguttaget och tinade isen
Ja den där kopplingen ser ju mycket tryggare ut när det gäller införingen så att den inte böjs!
M Marcus-AA skrev:Det där är ingen bra lösning. Om man använder ett T-stycke så skall kabeln gå rakt ut, och vattnet gå ut i vinkel. Vill man föra in värmekabeln på en rak bit så finns det ett speciellt Y-rör. Så som den är nu är det risk att den skadas av böjningen.
Matas den av el uppe till höger, eller från andra sidan? Helst skulle man ersätta allt detta med en rakskarv och slang så kabeln går med inne i slangen upp till badrummet.
[länk]
Värmekabeln är tydligt varm om det är kallt ute (och den fungerar).
/M
Syns inte för isoleringen, men man använder en sån här och en reducering. Det fungerar bra, problemet är att kabeln skall gå rakt, inte i sidoutföringen. Jag har lösningen på flera ställen.R Rolle85 skrev:
https://www.vvsochbad.se/evp-genomforing-r1520-577428
När det blir varmare väder kan du ju se om du kan ändra till en rakskarv och en bit slang som du böjer istället i krypgrunden, så kan värmekabeln fortsätta i den ända upp. Du kan tom återanvända T-stycket om du flyttar genomföringen. Ta det bara försiktigt med kabeln så du inte skadar höljet.Nobbe_1 skrev:
Den matas uppifrån (från höger i bilden). Om jag ska göra om känns det väl som bäst att ha denna koppling inomhus så hela värmekabeln ligger i slangen och inte en bit utanpå?
Den fungerar nog eftersom nu fryser inte vattnet längre när jag väl satt i "proppen" i vägguttaget och tinade isen. Men när jag slog på värmekabeln kände jag absolut inte att den tydligt blev varm men det måste ju fungera som sagt?
Jag drog i 46 meter hela vägen ut till borrhålet i höstas, har haft problem att det fryser precis där det går ut ur foderröret. Får se i februari om det fungerar...
/M
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden