Vi har i somras förberett med vatten till ett blivande badrum. Det sitter avstängningsventiler i källaren, så jag har inte funderat så mycket på det. Men nu precis fick jag se att rörkrökaren satt ventilerna utan att tänka igenom saken riktigt noga, vilket resulterat i att vi har två blindtarmar: en för varm- och en för kallvatten.

Den för varmvatten är väl kanske inte jättefarlig eftersom vattnet som passerar T-kopplingen alltid är uppvärmt. Jag har blandningsventilen på max, vilket ger typ 60°C? Den blinda varmvattenledningen är väl c:a 4-5 meter.

Men kallvattenledningen är värre, det vattnet kommer ju aldrig upp i temperatur. Dessutom kan man väl anta att det finns andra risker än Legionella. Den blinda kallvattenledningen är c:a en meter.

Hur allvarligt är det här problemet, behöver jag vidta åtgärder akut?

Jag kan spola igenom båda ledningarna med måttlig arbetsinsats. Hur mycket och hur länge ska man spola...?

BirgitS
Det är ju inte mycket vatten som ryms i 1 m vattenrör, det har man ju spolat igenom på några sekunder. När det gäller vad som kan hända med stillastående rumstempererat vatten är väl att det kan fällas ut ämnen från själva röret som med tiden anrikas och det är ju därför som man alltid ska spola fram riktigt kallt vatten innan man dricker det eller använder det i matlagningen.

Det lär ju drälla av "blindtarmar" och det verkar ju funka utan större hälsorisker.

Kanske inte dedikerade blindtarmar men oanvända tappkranar/badrum/toaletter/handfat osv osv.

/ATW

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.