Hej,
jag tänkte bygga om mitt tappvattensystem med nytt fördelarskåp och nya vattenledningar för att kunna uppnå säkert vattens krav om att vatten inte får bryta tätskikt i golv. Idag går allt genom tätskikt i golv, både från fördelningsplatsen i tvättstuga och vid alla förbrukningsställen. För att få till detta så måste jag installera nya rör då dom befintliga blir för korta för att få upp i vägg.
jag tänkte sätta ett fördelarskåp i väggen i tvättstugan där vattenmätaren sitter. Dra två rör i taket till varmvattenberedaren så jag får varmvatten till fördelarskåpet. Sen tänkte jag ta ut vatten till förbrukningsställena ner i krypgrunden och vidare till ett schakt mitt i huset där jag enkelt kan komma vidare till alla förbrukningsställen.
min fundering är vad man ska köra för slang/rör från fördelaren till förbrukningsställena? Är det prisol som gäller eller ska man köra nån pex eller rör i rör? Det är en djungel där ute..
jag tänkte bygga om mitt tappvattensystem med nytt fördelarskåp och nya vattenledningar för att kunna uppnå säkert vattens krav om att vatten inte får bryta tätskikt i golv. Idag går allt genom tätskikt i golv, både från fördelningsplatsen i tvättstuga och vid alla förbrukningsställen. För att få till detta så måste jag installera nya rör då dom befintliga blir för korta för att få upp i vägg.
jag tänkte sätta ett fördelarskåp i väggen i tvättstugan där vattenmätaren sitter. Dra två rör i taket till varmvattenberedaren så jag får varmvatten till fördelarskåpet. Sen tänkte jag ta ut vatten till förbrukningsställena ner i krypgrunden och vidare till ett schakt mitt i huset där jag enkelt kan komma vidare till alla förbrukningsställen.
min fundering är vad man ska köra för slang/rör från fördelaren till förbrukningsställena? Är det prisol som gäller eller ska man köra nån pex eller rör i rör? Det är en djungel där ute..
Finns det färdigisolerade sådana eller är det bara att klä de bitar som behövs med isolering? Behöver man några pressverktyg för pex eller finns det vanliga skärringskopplingar som funkar?
Jag vill ju helst inte behöva köpa någon presstång.. låter dyrt! Och eftersom jag vill göra så mycket som möjligt själv så känns det bättre med något som inte kräver specialverktyg
Produkter som diskuteras: "presstång"
Crimptänger
Crimptänger, även kända som kabelskotänger, är specialverktyg som används för att fästa en kontakt på änden av en kabel eller ledare. Dessa tänger pressar metallhöljet runt kabeln för att skapa en robust, tillförlitlig och långvarig
Läs mer
Olleamatör skrev:
Ah, se där! Får läsa på lite mer om det där 
Annars finns Vattette plast som är vanliga klämkopplingar med en särskild kopplingsdel för plaströr:
https://www.vatette.se/produkter/kopplingar/vatette-plast/
https://www.vatette.se/produkter/kopplingar/vatette-plast/
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden